מור-יוסף: "לא לקחתי בונוסים מהדסה; הייתי מנהל מצטיין"

(עדכון) - מנכ"ל הדסה לשעבר, שממשיך לקבל 135 אלף שקל בחודש מהדסה ומביטוח לאומי, בטוח שהטענות נגדו הן "הכפשות אישיות" ■ "תוספת כוננויות? זה דבר מקובל במגזר הציבורי" ■ "הזהרתי מהמשבר עוד ב-2008"

פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי ולשעבר מנכ"ל ביה"ח הדסה בשנים 2001-2011, התייחס היום (ד') לראשונה למשבר בהדסה ולביקורת האישית שנמתחה נגדו. מור יוסף הגיע לדיון שגרתי בוועדת הכספים שעסק במוסד לביטוח לאומי וסירב תחילה לענות לשאלות חברי כנסת שהטיחו בו דברים קשים בעניין הדסה, אולם בסופו של דבר נאלץ להתמודד איתם.

"עושים פרסונליזציה מהבעיה", טען מור יוסף, "ארבע שנים הייתי מנכ"ל מצטיין של סורוקה, 11 שנים מנכ"ל מצטיין של הדסה ועכשיו שנתיים בביטוח הלאומי. הובלתי את הדסה לפסגות: רפואית, פיזית בתשתיות ובמחקר. גייסתי תרומות בסך יותר מ-1.5 מיליארד שקל והובלתי את בניית מגדל האשפוז; התשתית לרפואת החירום ל-50 השנים הבאות. מערכת הבריאות בנויה על גירעון כשיטה ולכן המקורות הציבוריים צריכים לגדול", הוסיף.

"נתנו להדסה להידרדר"

מור יוסף תקף את משרד האוצר, וסגר חשבון ישן גם עם ארגון נשות הדסה, שהביאו לסיום תפקידו (ראו הרחבה בעניין).

"המצג שנשות הדסה והאוצר מציגים הוא מגמתי ובמסווה של מסמך אובייקטיבי. מציגים את ההנהלות, את הרופאים והעובדים כבעיה. אלא שהאוצר חלק מרכזי מהבעיה ונשות הדסה מעורבים בכל דבר ועניין. מנהל הכספים שלהם משתתף בכל הפורומים בהנהלה. הבעלים צמצמו דרסטית את תרומותיהם ורוצים שהתספורת תהיה משכר העובדים. בית החולים לא יכול להתקיים כיום רק מתשלומי קופות החולים וללא תרומת בעלים", אמר.

מור יוסף דחה את הפרסום מהיום ב"ידיעות אחרונות", ולפיו בשנים 2006-2011 קיבל מהדסה בונוסים בסכום מצטבר של 1.8 מיליארד שקל חרף מצבו הקשה של בית החולים. "כדי להסיט את האש מהאמת מפנים אותה אליי, אל העובדים והרופאים והם לא הבעיה. הניסיון להפוך את העניין לאישי ולא ללאומי לא יצלח. שיפתחו את הסכם הפרישה שלי ואקבל על עצמי כל מה שיוחלט. שכחו לציין שאת הבונוסים שהגיעו לי כלל לא לקחתי", טען. בידיעות אחרונות, נזכיר, ציינו כי כספי הבונוסים הופקדו בקרן מיוחדת המיועדת לרופאים, אולם גורם בהדסה הסביר כי השימוש בקרן מיועד רק למי שהפקיד אותו.

"מצבו של הדסה היה ידוע ונתנו לו להידרדר", הוסיף מור יוסף, "נשות הדסה התנגדו לניסיון שלי לגייס כספים ישירות לבית החולים ואף להקמת ארגון ידידים בארץ. בית החולים מנוצל בצורה צינית לגיוס כספים לנשות הדסה.

"האוצר בכל הרמות היה מודע למצב. ב-2008 נפגשנו עם רה"מ ויו"ר הדסה והוצע פתרון קצר טווח. ירושלים קיבלה מערכת רפואית בחינם. מחובת האוצר לתמוך ברגעי משבר בשותפות כולם. המחליף שלי נבחר ב-2011 (אהוד קוקיה) עכשיו מחפשים את רב החובל מלפני 3 שנים. אם התמיכה הייתה ניתנת לפני 3 שנים לא היינו מגיעים למצב הנוכחי, אך האוצר נכנס לפעולה רק כשהגוף גוסס. עד היום אין תוכנית הבראה מוסכמת".

לדברי מור יוסף, הוא הזהיר מהמצב בהדסה לפני שנים: "ב-2008 נפגשתי עם ראש הממשלה דאז יחד עם יו"ר ארגון נשות הדסה וראשי האוצר והובהר לו המצב והדבר היחיד שקרה זה מענה קצר טווח. במשך שלוש השנים האחרונות, כשמצבו של הדסה הולך ומידרדר, לא עשו דבר ועכשיו עוסקים בהכפשות אישיות נגדי, נגד הנהלת הדסה, נגד העובדים ונגד הרופאים, על לא עוול בכפם".

נזכיר כי במסגרת הבקשה להקפאת ההליכים של הדסה נחשף כי הרופאים הבכירים גרפו 1.2 מיליארד שקל במשך שנים משר"פ, כוננויות מיותרות, שעות נוספות פיקטיביות וחגיגת שכר שהביאה לגירעון הענק. זאת, לצד נכסי מקרקעין השווים כ-200 מיליון שקל. אתמול חשפנו כאן כי חמישה בכירים בהדסה משתכרים 3.5-5.5 מיליון שקל בשנה, כאשר רוב ההכנסה מגיעה משירותי רפואה פרטיים (שר"פ).

מנכ"ל הדסה לשעבר, פרופ' מור יוסף התייחס היום לדברים אלה בוועדת הכספים ואמר: "תוספת כוננויות היא דבר מקובל בכל המגזר הציבורי, על מנת לתת עוד שכר לעובדים ולא במסגרת הפנסיונית, אבל עכשיו נוח למקד בזה את הביקורת אך לא זו האמת. האוצר חייב להשתתף בגדול במימון היציאה מהמשבר. עד היום המדינה וירושלים קיבלו רפואה איכותית בחינם".

"יש לבחון שוב את תנאי הפרישה"

בתנועה לאיכות השלטון פנו היום לנאמנים של הדסה, עוה"ד ליפא מאיר ואשר אקסלרוד, ודרשו לבחון מחדש את תנאי הפרישה של פרופ' מור יוסף, לרבות ההטבות השונות שקיבל.

"התנועה סבורה כי נתונים אלו מחייבים אתכם, כנאמנים של גוף דו מהותי וכמי שמחזיקים בגישה חופשית לכלל המידע הרלוונטי, לבחון בחינה מדוקדקת, האם הסדר הפרישה והמענקים שהוענקו לפרופ' מור יוסף הינם חוקיים, סבירים ועומדים בתקנת הציבור, ובמידת הצורך - לבחון את אפשרות השבת המענקים והפסקת תשלומי הפנסיה החודשית", נכתב בפנייה.

"בין היתר, ראוי לבחון מהם הנתונים והדו חות הכספיים שהונחו על שולחנה של הנהלת המרכז הרפואי הדסה, ואת התאמתם לכושרו הכלכלי של המרכז הרפואי, כפי שידוע לנו כיום, כשזו קיבלה את ההחלטות האמורות", נכתב עוד.