הבנק החברתי גייס 3 מיליון שקל מ-1,000 חברים

רוצה לגייס עוד 32 אלף איש ב-2014 ■ יו"ר אופק, דורון שורר, ל"גלובס": "אם לא נצליח בגיוס נרד מהיוזמה ואז ספק גדול אם יקום בשנים הקרובות בישראל בנק חברתי"

שלושה חודשים לאחר שהחלה בגיוס חברים, קבוצת אופק שמתכוונת להקים את הבנק החברתי הראשון בישראל הצליחה לגייס 3 מיליון שקל מ-1000 חברים, ששילמו 3,000 שקל כל אחד. למרות שמדובר בנתון נאה, אופק נמצאת רק בתחילת הדרך, והיא עדיין אינה קרובה ליעד שהציבה לעצמה- לגייס 100 מיליון שקל מ-33 אלף אנשים עד סוף השנה.

"בשלב ראשון עשינו גיוס שקט שהיה בעיקר מפה לאוזן, וללא מסע ציבורי אינטנסיבי", אמר ל"גלובס" דורון שורר העומד בראש אופק. כמו כן הקבוצה קיימה מספר מפגשים עם קבוצות שונות, כשלפי הערכות בתום כל מפגשים כזה נרשמו כחברים 30%-50% מהמשתתפים.

שורר מעריך כי החל המחודש הבא תוגבר פעילות השטח. במסגרת זו, יתקיימו חוגי בית ומפגשי גיוס בבתים פרטיים, במוסדות ציבור, ובחברות. בנוסף לכך תוגבר הפעילות של אופק ברשתות החברתיות, וזאת לאחר שהושקה הפעילות בתחילת החודש, וכן צפוי לעלות קמפיין פרסומי.

דורון שורר, מה יקרה אם לא תעמדו בגיוס של 33 אלף חברים עד סוף השנה?

"אני אופטימי, אבל אם נראה שאנו רחוקים משמעותית מהיעד, נרד מהיוזמה ונחזיר את הכספים, וצריך להביא בחשבון שאם זה יקרה, ספק גדול אם יקום בשנים הקרובות יקום בישראל בנק חברתי. אנשים צריכים לקחת את הגורל לידיים, ולהבין שככל שיצטרפו יותר מוקדם, כך סיכוי טוב יותר שנצליח להקים את הבנק".

מה הפידבק המרכזי שאתה מקבל מהקהל?

"מה שמפתיע אותי בעיקר זה חוסר המודעות של הציבור לכך שיש שיטות אחרות של בנקאות. בארה"ב 95 מיליון מהתושבים חברים בבנק קואופרטיבי ובאירופה כ-55% מהאנשים מנהלים את חשבונותיהם בבנק שכזה. לעומת זאת בארץ אין מודעות לכך שאפשר לעשות בנקאות אחרת, ולפתור את ניגודי העניינים בין טובת הלקוח לטובת בעלי המניות".

כשהוקמה אופק ציינו נציגיה שיפנו בעיקר לשכבות הגילאים 50-60, הנחשבים אמידים יותר, ויכולים להרשות לעצמם השקעה של 3,000 שקל בבנק החברתי. ואכן מנתונים שמפרסמת אופק לראשונה על פרופיל המצטרפים עולה שממוצע גיל החברים ב'אופק' עומד על 50.

עיקר גיוס החברים התמקד בקבוצת הגילאים 55-65, שם גויסו 240 חברים, קרי קרוב לרבע מכלל החברים. במקום השני נמצאת קבוצת גילאים צעירה יותר של 30-35 המהווים 10% מכלל החברים. עוד חושפים באופק כי המצטרף הצעיר ביותר הוא בגיל 18, ואילו המבוגר ביותר בן 90. מהפילוח גיאוגרפי של הנתונים מצביע על כך שיותר מרבע מהמצטרפים מגיעים משלוש הערים הגדולות, תל אביב, ירושלים וחיפה. תל אביב היא העיר עם מספר החברים הגבוה ביותר עם 159 מצטרפים, אחריה ירושלים עם 76 ובמקום השלישי חיפה עם 38 חברים.

כאמור אופק מגייסת 3,000 שקלים מכל חבר, כאשר 2,000 שקל מתוך הסכום מופקד אצל נאמן וישמש כהון העצמי של הבנק, ויוחזר במידה והבנק לא יקום. יתרת הסכום מיועדת לעלויות הקמת הבנק. הבנק יתמקד במגזר הקמעונאי והעסקים הקטנים, והוא מתכוון לגבות מחירים נמוכים מהמקובל בתחום, שכן רווחיו מיועדים רק לצמיחת הבנק ולא יחולקו כדיבידנד לבעלי המניות.