גברת אירופה וגוש האירו

העננה מעל השוק מתעבה בין נתונים חיוביים לאי-ודאות גדולה

בסוף 2013 התארח בארץ סטפן רוג - מנהל בכיר בבנק ההשקעות השוויצרי PICTET, מבנקי ההשקעות המובילים בשוויץ ביום עיון מטעם חברת הברוקרים ISP. בביקורו הוא נתן הרצאה שבה הציג את ניסיונות ההתאוששות מהמשבר בגוש האירו. הנתונים שהראה בהרצאתו היו מאוד אופטימיים וכך גם תחזיתו לשנת 2014. המחצית השנייה של 2013 התאפיינה בעלייה מתונה ברוב המדדים -צמיחה, מדד מנהלי הרכש, מכירות קמעונאיות, אמון הצרכנים ועובדה זו הובילה כמובן להנחה האופטימית כי גוש האירו עלה על המסלול הנכון ויצא מהמשבר.

סדרת נתונים שפורסמה במהלך השבוע האחרון רק מחזקת הערכה זו.צמיחה חדה מהצפוי בגוש(לא צריך להתלהב עדיין - בסך הכול 0.3% ברבעון הרביעי לעומת צפי 0.2%).

כמובן שהמובילות את הגוש הן עדיין כלכלות גרמניה וצרפת. אם מישהו מחפש חדשות טובות מכיוונן של מדינות ה-PIIGS הרי שחדשות כאלה מגיעות מכיוונה של סוכנות הדירוג מודי'ס שמעלה את תחזית דירוג האשראי של איטליה הבעייתית משלילית ליציבה.

כל אלו מובילים לקריאה של חלק מהאנליסטים להגדיל את החשיפה לאירופה? האמנם זה הזמן ?

אין ספק כי החדשות מאירופה חיוביות אולם לטעמי סימני השאלה הגדולים שמעיבים על התאוששות אמיתית הינם במישור הכלכלי והחברתי.במישור הכלכלי- שיעור אבטלה גבוה,בעיקר בקרב צעירים, שאינו מראה כל סימן לירידה וקיפאון באשראי הצרכני שמעיד יותר מכל שכמו בארה"ב כך גם בגוש האירו, הכסף שנשפך על ידי הבנקים המרכזיים לא מצא דרכו למקומות המקווים קרי שוק האשראי. במישור החברתי- פצצת הזמן המתקתקת של מדינות רבות באירופה ממשיכה לתקתק.

ריבוי מהגרים, כוח עבודה זול ולא איכותי שרובץ כאבן רחיים על כתפי משלמי המיסים(למה זה נשמע כל כך מוכר?). כל אלו ממש לא מהווים מתכון איכותי ליציאה ממעגל האבטלה והמיתון. מה שהכי מוזר כשאתה מסתובב במדינות אירופה הוא שלא שומעים בנושא מילה מקברניטי הגוש, כאילו שהשלימו עם המצב ורק מנסים לדחות את הפיצוץ הבלתי נמנע. השקט הזה מהווה כר גידול נוח מאוד לקבוצות לאומניות שצוברות יותר ויותר כוח במדינות רבות.

מעבר לכך קיים גם עניין התמחור. ייתכן ויש עדיין מציאות אולם ככלל נהנו שוקי אירופה מגל העליות שפקד את העולם כתוצאה מתכניות ההקלה הכמותית. ביחס לנתוני הגוש, רוב המניות מתומחרות בטווח העליון שלהן והפוטנציאל הכלכלי שלהן, כל עוד מעיבות הבעיות עליהן הצבעתי על המשך התאוששות הגוש, מוגבל ביותר. רק התאוששות של ממש בפרמטרים החשובים באמת יצדיק את המשך העליות.

אי לכך איני ממליץ בשלב זה על הגדלת החשיפה לאירופה עד שיהיו סימנים חיוביים בנתונים הקריטיים. אם אינכם חושבים שסוף העולם מתקרב כמו שמנסים לרמוז חלק מהמשקיעים שרואים בהפסקת תכנית ההקלה הכמותית את תחילת קריסת הענק בשווקים ואתם מחפשים להגדיל את החשיפה ,לכו על השוק האמריקאי.

הוא מראה סימני התאוששות אמיתיים. הניסוי הפיננסי כולל מרכיב של החזרת הייצור הביתה והבאת חברות מחו"ל לייצר בארה"ב. גם חברות תעשייתיות ישראליות קיבלו הצעות שהפכו לפתע מפתות ביותר עקב השקל החזק. זה אומר, צמצום באבטלה, גידול באשראי, הגדלת כוח הקנייה וחזרה לפסי צמיחה בריאים. אם יש שוק שהייתי משקיע בו את כספי הרי זה השוק האמריקאי.