"אלה שמשתכרים יותר מ-10,000 שקל ייהנו מהטבות המס"

עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, על הקריטריונים החדשים למפת הטבות המס: "התושבים הנזקקים באמת לא ייהנו מההטבות"

כ-35 התנחלויות, 48 יישובים ערביים ועוד 336 יישובים קטנים נוספים צפויים ליהנות מהטבות מס החל ב-1 בינואר 2015. זאת, בעקבות החלטת הממשלה אתמול (א') לאשר את הקריטריונים החדשים למתן זיכוי במס הכנסה לתושבי יישובים בפריפריה (מפת הטבות המס), שמציעים משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה.

הממשלה לא הצביעה על רשימת יישובים, אלא, בהתאם להנחיית בג"ץ, על קריטריונים כלליים שלפיהם תיקבע רשימה זו. אם הרשימה תאושר, יצטרפו 230 יישובים חדשים לקבוצת היישובים שכבר נהנים מהטבות מס, וסך כל היישובים הזכאים יגיע, כאמור, ל-419.

המטרות המרכזיות הרשמיות של הממשלה במתן הטבות המס לתושבי היישובים שנכללים ברשימת הזכאים הן למשוך ליישובי הספר הקטנים אוכלוסיות חזקות מבחינה כלכלית, לחזק את תושבי הפריפריה הקיימים ולעודד התיישבות לאורך גבולות המדינה.

ואולם לדברי עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, "במבחן המעשה, הוכח כבר מזמן שהטבות המס הללו לא מושכות אוכלוסייה יותר חזקה ליישובים".

יתרה מכך, לדברי ירון-אלדר, ההטבות מגיעות בסוף רק לאוכלוסיות המבוססות הקיימות בישובים, והתושבים הנזקקים באמת לא נהנים מהן.

"ההטבות הן בעצם הנחות במס הכנסה. בשביל לזכות בהטבות צריך להרוויח ולשלם מסים. אלא שחלקים גדולים מהאוכלוסייה ביישובים הללו משתכרים מעט. אם תפלח את מי שנהנה מהטבות המס הללו, תראה שמדובר באנשים שמרוויחים יותר מ-10,000 שקל".

- אם מטרת ההטבות היא למשוך אוכלוסייה מבוססת ליישובים, מה רע בכך שמי שמשתכר הרבה מרוויח מהן?

ירון-אלדר: "ברוב היישובים הרלוונטיים, בעלי השכר הגבוה או הבינוני-גבוה הם עובדי רשויות מקומיות ועובדים ממשלתיים שממילא היו גרים שם".

- אז מה הפתרון?

"בעיניי, מה שצריך לעשות זה הפוך: במקום להרחיב את הטבות המס למי שמרוויח משכורות גבוהות - צריך לקחת את הכסף הזה בתקציב ולהרחיב את מס ההכנסה השלילי, כך התושבים הנזקקים יקבלו את ההטבות".

"כל הנושא נתון ללחצים פוליטיים"

ירון-אלדר מציינת כי סוגיית הטבות המס ליישובים בעלי עדיפות לאומית עתיקת-יומין, ועד היום לא נמצאה פתרון ראוי.

"בשנות ה-90 היו רשימות של יישובים שבנוגע אליהן הוגשו עתירות לבג"ץ, שהביאו להקפאת הרשימות ל-10 שנים. בג"ץ הכריח את הממשלה לקבוע קריטריונים ברורים ואחידים, אבל ברור שתקיפה של יישובים את הקריטריונים בבג"ץ תהיה גם בעתיד, כי כל הנושא נתון ללחצים פוליטיים".

היקף הטבות המס העתידיות שיינתנו ליישובים - העומד כיום על 850 מיליון שקל - עדיין לא נקבע, וייקבע במסגרת דיוני התקציב בממשלה לשנת המס 2015. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דורש להגדיל את התקציב להטבות המס באופן משמעותי עקב לחצים כבדים מכמה רשויות שצפויות להיפגע מהכניסה המאסיבית של רשויות חדשות.

עם זאת, כבר עתה ברור כי לאור הגידול בכמות היישובים שיזכו בהטבות המס, אפילו אם התקציב יגדל, ההטבה פר-תושב צפויה לקטון באופן משמעותי.

מפת הטבות המס החדשה צפויה להביא לכך ש-6 יישובים, שתושביהם מקבלים כיום זיכוי מס לפי סעיף 11 לפקודת מס הכנסה, ייגרעו מרשימת היישובים המוטבים. ששת היישובים הצפויים להיגרע מהרשימה המבוקשת הם כפר ורדים, הקיבוצים יחיעם ועברון, המושבים שבי ציון ונתיב השיירה והיישוב הערבי שייח-דנון. חמשת האחרונים נמצאים באזור נהריה.

מפת המס החדשה התקבלה בעקבות פשרה שאליה הגיעו בימים האחרונים נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. זאת, אחרי שנראה היה כי השניים עלו על מסלול התנגשות בסוגייה.

לפני כחודש הצהיר לפיד כי סיים לגבש קריטריונים אובייקטיביים לקביעת זכאות להטבות מס ליישובים, וזאת בהתאם להחלטת בג"ץ בעניין. לפי המפה החדשה יתווספו לקבוצת הזכאים כ-230 רשויות חדשות, בהן ערד, בית-שאן, אילות, הערבה התיכונה וחצור הגלילית.

בהחלטה נקבעו חמישה קריטריונים/תנאי סף לקבלת הטבת המס:

1. לכל יישוב מחושב "מדד הזכאות" לפי הקריטריונים הבאים: פיזור גיאוגרפי - מדד הפריפריאליות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (40%); מצב חברתי-כלכלי ייקבע על-פי אשכולות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (20%); יישובים סמוכי גבול, המרוחקים עד 7 ק"מ מגבול, לרבות גדר המערכת של עוטף עזה, למעט גבול הצפון שבו הטווח הוא עד 9 ק"מ בהתאם להגדרות מערכת הביטחון.

2. אוכלוסיית היישוב אינה עולה על 75 אלף תושבים.

3. היישוב משתייך לאשכול כלכלי-חברתי עד 8 כולל.

4. היישוב אינו מקבל הטבות מס מכוח חוק אחר.

5. אזור גאוגרפי - צפונה מקו רוחב 750 או דרומה מקו רוחב 610, או מזרחה מקו אורך 250, או שהוא יישוב שסמוך לגבול.

רה"מ דרש תעדוף

מעבר ל-5 הקריטריונים העיקריים, הוחלט כי יינתן תעדוף - לפי דרישת נתניהו - לשתי קבוצות של יישובים: הראשונה, קבוצת היישובים הנמצאת בטווח של עד 2 קילומטר מגבולות של מדינות שאין עמן הסכם שלום; בנוסף, גם היישובים העירוניים במחוז הדרום יקבלו יותר.

מפת הטבות המס החדשה תצטרך לעבור גם את מבחן בג"ץ. ביוני 2012 ביטל בג"ץ סעיף בפקודת מס הכנסה שהעניק הטבות מס ליישובים יהודיים באופן לא שוויוני, ובכך שלח מסר למערכת הפוליטית כי היא לא יכולה להפלות יישובים בענייני מס משיקולים בלתי ענייניים.

מדובר היה בפסק דין נדיר שבו בית המשפט ביטל חקיקה של הכנסת. בפסק דין חוקתי וחריג קבעו הנשיאה בדימוס דורית ביניש, הנשיא אשר גרוניס והמשנה לנשיא בדימוס אליעזר ריבלין, כי השיטה שלפיה נקבעים היישובים הזכאים להטבות מס לפי פקודת מס הכנסה, ללא אמות-מידה ועל-פי רשימה אקראית של יישובים, פוגעת בזכות לשוויון ומפלה בין תושבי יישובים סמוכים, שאין הבחנה עניינית ביניהם.

בכך קיבל בג"ץ באופן חלקי 8 עתירות של המועצה האזורית תמר, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, עיריית אריאל ואחרים.

כתוצאה מכך פסל בית המשפט סעיף בפקודה שהעניק הטבות מס ל-5 יישובים: המועצה האזורית אילות; בית-שאן; חצור הגלילית; המועצה האזורית ערבה תיכונה; וערד. במקביל הורה בג"ץ להוסיף לרשימת היישובים מקבלי ההטבה 3 יישובים דרוזיים וערביים הסמוכים לגבול לבנון - היישובים מזרעה, כיסרא-סמיע ובית ג'אן.

מפת הטבות המס החדשה - שגובשה על-ידי צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ובשיתוף מזכיר הממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, וראש לשכת שר האוצר, דני וסלי - מתיימרת לקבוע קריטריונים אחידים, שוויוניים ובלתי מפלים שיעמדו במבחן בג"ץ.

הקריטריונים לקבלת הטבת המס:

■ לכל יישוב מחושב "מדד הזכאות" לפי הקריטריונים הבאים: פיזור גיאוגרפי - מדד הפריפריאליות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (40%); מצב חברתי-כלכלי ייקבע על-פי אשכולות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (20%); יישובים סמוכי גבול, המרוחקים עד 7 ק"מ מגבול, לרבות גדר המערכת של עוטף עזה, למעט גבול הצפון שבו הטווח הוא עד 9 ק"מ בהתאם להגדרות מערכת הביטחון.

■ אוכלוסיית היישוב אינה עולה על 75 אלף תושבים.

■ היישוב משתייך לאשכול כלכלי-חברתי עד 8 כולל.

■ היישוב אינו מקבל הטבות מס מכוח חוק אחר.

■ אזור גאוגרפי - צפונה מקו רוחב 750 או דרומה מקו רוחב 610, או מזרחה מקו אורך 250, או שהוא יישוב שסמוך לגבול.