ביהמ"ש חייב קבוצת רכישה לשלם פיצוי לקבלן שקרס

קבוצת רכישה בהוד-השרון חויבה לשלם 660 אלף שקל לקופת הפירוק של קבלן הביצוע האחים מולר שקרס טרם השלמת הפרויקט

עוד דוגמה לסכנות בקבוצות הרכישה: קבוצת רכישה בהוד-השרון חויבה על-ידי בית המשפט המחוזי בלוד לשלם 660 אלף שקל לקופת הפירוק של קבלן הביצוע שקרס טרם השלמת הפרויקט.

מדובר בפסיקה של השופט בנימין ארנון שמטפל בתיק הפירוק של החברה, המדגישה פעם נוספת כי קבוצת רכישה המתנהלת מול קבלן ביצוע היא למעשה היזם שצריך לשאת גם בסיכונים של הפרויקט ולא רק בסיכויים וברווח.

במקרה הנוכחי, לא רק שקבוצת הרכישה הייתה צריכה למצוא קבלן ביצוע חדש ולהוציא כספים נוספים בפרויקט, בית המשפט חייב אותה אף לשאת באחריות למה שקרה בפרויקט טרם קריסת הקבלן.

מדובר על קבוצת רכישה שהתארגנה לבניית שני בנייני מגורים הכוללים 88 יחידות דיור בהוד-השרון. קבוצת הרכישה התקשרה עם חברת האחים מולר, חברה בבעלות אילן ציוני, בתור הקבלן המבצע שהיה אמור לבנות את הפרויקט ואכן התחיל בעבודות הביצוע. בשלב מאוחר יותר נקלע חברת האחים מולר לקשיים, ולאחר שביצעה רק 25% מעבודות הבנייה במתחם קרסה ונכנסה לפירוק.

בזמן שקבוצת הרכישה ומפרקת החברה, עו"ד אלונה בומגרטן ממשרד נשיץ-ברנדס, ניהלו דיונים על החובות או הזכויות של כל צד, ביקשה קבוצת הרכישה לחלט ערבות ביצוע שניתנה לה לפרויקט על-ידי הקבלן המבצע, בגובה כ-4 מיליון שקל.

מפרקת החברה טענה כי בקשה זו היא בניגוד לסיכומים שהגיעו הצדדים, ולכן פנתה לבית המשפט בבקשה למתן צו מניעה ארעי נגד חילוט הערבות עד שלא יסוכמו כל הפרטים בין המפרקת לקבוצה. בקשה זו אושרה על-ידי בית המשפט עד לבירור הטענות ההדדיות.

בהמשך דרשה המפרקת מקבוצת הרכישה פיצוי על כך שעוד טרם קריסת החברה התנהלה הקבוצה ואנשי המקצוע מטעמה בצורה בעייתית, כאשר לא העבירה לקבלן המבצע את התוכניות לבניית הפרויקט בזמן, מה שגרם לעיכובים בבניית הפרויקט על-ידי הקבלן המבצע.

מנגד טענו חברי הקבוצה כי הנזקים שנגרמו לה בשל קריסת החברה נאמדים בעשרות מליוני שקלים.

בסופו של דבר הוסכם בין הצדדים כי בית המשפט יפסוק את סכום הפשרה שתשלם קבוצת הרכישה לקופת הפירוק במתחם הסכומים שבין 300 אלף שקל עד 800 אלף שקל, והשופט בנימין ארנון חייב את קבוצת הרכישה לשלם לקופת הפירוק 660 אלף שקל.

יש לציין כי אם היה מדובר בפרויקט יזמי ולא בקבוצת רכישה - היה זה היזם שהיה עומד מול מפרקת החברה ולא חברי הקבוצה עצמם.

"אנשים חושבים שבקבוצות הרכישה רק מרוויחים ולא מודעים לעובדה שיש גם סיכונים", הסבירה היום (ב') עו"ד אלונה בומגרטן ממשרד נשיץ-ברנדס שמונתה למנהלת המיוחדת של האחים מולר. "מעבר לעובדה שקבוצת הרכישה בהוד-השרון תצטרך להוסיף כספים בפרויקט בשל הצורך להתקשר עם קבלן ביצוע חדש, היא גם חויבה על-ידי בית המשפט לשלם לקופת הפירוק פיצוי בגין התנהלותה טרם קריסת החברה".