נחתם הסכם: קניונים ומרכזי מסחר במתחמי הרכבת

על-פי ההסכם, רכבת ישראל תורשה לפתח מסחר, תעסוקה ואף מגורים בהיקפים שונים, בהתאם לגודל התחנות

רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל יוכלו לפתח מתחמי תעסוקה, מסחר וגם מגורים במתחמי תחנות הרכבת, כך על-פי הסכם שנחתם היום בין שני הגופים.

על-פי ההסכם, רכבת ישראל תורשה לפתח מסחר, תעסוקה ואף מגורים בהיקפים שונים, בהתאם לגודל התחנות. ברשות מקרקעי ישראל וברכבת ישראל מעריכים כי בשנים הקרובות יקודמו תוכניות שיוכלו להניב כ-7 מליון מ"ר בנוי לשימושים השונים.

מדובר בעוד מקור הכנסה בלתי מבוטל למדינה כאשר צפי ההכנסות מתוכניות אלה ומשיווק הקרקע עומדים על כמיליארד וחצי שקל בפרק זמן של כ-15 שנה בתוספת הכנסות שוטפות מדמי שכירות בגובה של כ-400 מיליון שקל בשנה.

במסגרת ההסכם שנחתם היום סווגו תחנות הרכבת ברחבי הארץ ל-4 קבוצות על-פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח. על-פי הסיווג, בתחנות קטנות תוכל רמ"י לשווק 1,500 מ"ר נטו לשימושים השונים, בתחנות המוגדות בינוניות כגון בבאר-שבע, חולון, ראש-העין ופתח תקווה תוכל רמ"י לפתח ולשווק 3,000 מ"ר. בתחנות גדולות יותר מדובר על כ-6,000 מ"ר (נטו) ואילו בתחנות המוגדרות כתחנות מטרופוליניות, דוגמת תל-אביב מרכז (סבידור), תל-אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת-ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקפים גדולים אף יותר.

עוד על-פי ההסכם, תשלומי הרכבת לרשות מקרקעי ישראל יעמדו על 2% לשנה מכלל הכנסות חברת הרכבת משירותים תפעוליים וסובסידיה (מכירת כרטיסים והובלת מטענים), 8% לשנה מהכנסות משירותים מסחריים ותשלום מהוון בגין חכירה ל-49 שנים של זכויות בניה וזכויות מסחריות מעל מתחמי רכבת.

המתחם הראשון בו ייושם ההסכם הוא תחנת הרכבת במודיעין מרכז.

מרמ"י ורכבת ישראל נמסר היום כי: "ההסכם החדש, גובש לאחר עבודה מאומצת שנעשתה במהלך השנה החולפת בשיתוף משרדי התחבורה, השיכון והאוצר. ההסכם יאפשר הגדלת הכנסותיהם של חברת רכבת ישראל, רשות מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות. בנוסף, יצמצם את תלותה של חברת רכבת ישראל בכספי הסובסידיה הממשלתיים ובמקביל יופנו רווחי החברה להמשך שיפור השירות לנוסעים, על מנת לעודד אזרחים נוספים לעבור לנסיעה ברכבת. המודל על-פיו הותווה על בסיס ניסיון שהוכיח את עצמו במדינות רבות, בהן משמשות תחנות הרכבת כמרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר מניבים ושוקקי חיים, המשמשים לא רק כתחנת מעבר עבור הנוסעים, אלא כמרכזים פעילים בלב המרקם העירוני, הנגישים על-ידי שירות רכבתי לאורך כל שעות היום".

מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן אמר היום בטקס החתימה: "גיבוש תפיסה חדשה בכל הנוגע לתחנות הרכבת בלב הערים, מהווה צעד נוסף במהלך המשותף שמשרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל מקדמים לניצול יעיל יותר של קרקעות המדינה". מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר, אמר: "ההסכם לפיתוח תחנות הרכבת מביא את מדינת ישראל לעידן חדש בו הופכת התחבורה הציבורית נגישה יותר לשירותים הנבנים ומותאמים למשתמשים בה. זהו מהפך בתפיסת תחנות הרכבת, כפי שהן היום, והדבר יביא לחיזוק הפריפריה, להקלת העומס בכבישים יחד עם תרומה לאיכות הסביבה, ולשיפור איכות החיים של כולנו".

שר האוצר יאיר לפיד: "החיבור בין התחבורה לנדל"ן הוא מקרה קלאסי של שלם הגדול מסכום חלקיו. זהו חיבור בין תשתיות תחבורתיות לבין תועלות כלכליות בעלות פוטנציאל הולך וגדל שהן תוצר של פיתוח נדלני . ההסכם עתיד לשנות לא רק את היקף השימושים ומספר הנוסעים ברכבת אלא גם לקחת את תחנת הרכבת שיש בכל עיר, כמו בלונדון ובטוקיו ובהונג קונג להפוך אותה למנוף של פיתוח עירוני תרבותי ותעסוקתי".

שר השיכון אורי אריאל: "ההסכם היום הוא צעד משמעותי נוסף בהידוק ושיפור היחסים לבין הממשלה והשלטון המקומי. לא עוד אחד מול השני אלא אחד לצד השני. ביחד אנו מוצאים פתרונות להגדלת היצע הדיור למען הציבור וביחד אנו מוצאים פתרונות לצרכי המסחר והעסקים במרכזי ערים".

שר התחבורה, ישראל כ"ץ: "ההסכם נועד לפתח את רכבת ישראל אולם לא רק. הוא טומן בחובו את ההבנה כי הרכבת אינה רק כלי להסעת המונים ממרחקים אל המרכז וממנו. כל תחנה היא פוטנציאל לפיתוח פעילות עסקית בסביבה שבה היא ניצבת".