גיוס חרדים? נתניהו מעכב את הדיונים בסנקציות הפליליות

החוק אמור לעבור בקריאה שניה ושלישית באמצע החודש הבא ■ מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לא ניתנה כל הנחיה כזו והוועדה יכולה לקיים הצבעות כרגיל"

נתניהו מעכב את הדיונים בסנקציות הפליליות: לשכת ראש הממשלה פנתה ליו"ר הוועדה לשוויון בנטל, ח"כ איילת שקד, בבקשה שלא לקיים הצבעות על הנושאים שנותרו שנויים במחלוקת, ובהם הטלת סנקציות פליליות על חרדים שינסו להשתמט משירות צבאי, עד שלא יושגו הסכמות בין הסיעות בנושא.

לפני כשבוע איים יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כי סיעתו תפרוש מהקואליציה אם לא יוטלו סנקציות פליליות. במפלגת יש עתיד הצהירו היום כי "אם יחליט נתניהו לסגת מנוסח החוק שאושר עד כה בוועדת השרים לענייני חקיקה וכן על ידי הממשלה והכנסת, היא סכנה לשלמות הקואליציה".

הסעיף המבקש להטיל סנקציות פליליות הוא הרגיש ביותר מבין סעיפי הרפורמה בגיוס שנועדה להסדיר את גיוס בני הישיבות לצה"ל או לשירות אזרחי. אחת הסנקציות האפשריות היא מאסר בפועל למי שלא יתגייס. החוק אמור לעבור בקריאה שניה ושלישית באמצע החודש הבא.

אמש הגיעו איומים גם מצד ש"ס, כשיו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, אמר אמש בראיון לרדיו קול ברמה כי ש"ס שוקלת לפרוש מדיוני ועדת שקד שדנה בחוק הגיוס. "נמנעתי מלתקוף את הבית היהודי במשך חודשים, אבל עכשיו מתגלה פרצופם האמיתי. ברית האחים הקדושים, בנט ולפיד, חיה ונושמת", אמר דרעי, והוסיף כי בכוונתו לפעול לשכנע את מועצת חכמי התורה של המפלגה להפסיק לשתף פעולה עם הוועדה. עם זאת, הבוקר הגיע נציג הסיעה בוועדת שקד, ח"כ אריאל אטיאס, כרגיל לדיוני הוועדה.

בוועדה זעמו היום על בקשתו של נתניהו ואמרו כי אין בסמכותו של ראש הממשלה להורות על עצירת ההצבעה. לדברי גורמים בוועדה, נתניהו יכול רק לבקש, אבל לא לקבוע מכיוון שלא מדובר בוועדה שכפופה לו אלא בוועדה בכנסת.

מנתונים שפורסמו הבוקר עולה כי המשרתים בישיבות ההסדר במשך 16 חודשים, שעל פי החוק החדש ישרתו חודש נוסף בלבד, ימשיכו לעלות למדינה יותר מ-6 מיליון שקל בשנה וליהנות ממסלול הטבות מיוחד למשך כארבע שנים וחצי, שיתר המתגייסים לא זוכים לו: תשלומי משפחה לזכאים, תחבורה ציבורית חינם - וזה לפני התקציב שמגיע ממשרד החינוך. לפי הנתונים, כיום יש 3,465 בני ישיבות הסדר במסלול שמכונה של"ת (שירות ללא תשלום). הם מתגייסים לצה"ל למשך כארבע שנים וחצי, אולם מתוכן רק 16 חודשים בשירות צבאי פעיל. ביתר הזמן הם לומדים בישיבות וממשיכים, הלכה למעשה, ליהנות מתנאים של חייל - כגון תחבורה ציבורית בחינם.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "לא ניתנה כל הנחיה כזו והוועדה יכולה לקיים הצבעות כרגיל".