סופי: חריש לא תהיה חרדית; "העיר נפתחה לכלל הציבור"

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעה אתמול כי יש לשנות סעיפים שונים בתוכנית היישוב שנקבעו כשהעיר יועדה לציבור החרדי

סופית: העיר חריש לא תיועד לציבור החרדי. ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעה אתמול (ב') כי יש לשנות סעיפים שונים בתוכנית היישוב חריש שנקבעו כאשר העיר יועדה לציבור החרדי.

"יש לבחון ולתקן את כלל מסמכי התוכנית המחייבים והמנחים במקומות שבהם נקבע כי העיר חריש מיועדת רק לאוכלוסייה החרדית", כך נכתב בהחלטת הועדה. עוד נקבע כי הפרוגרמה של היישוב תוכל לכלול שימושים אפשריים המאפיינים אוכלוסייה שאינה חרדית, מגבלת הגובה שכללה התוכנית עד כה תבוטל וכי הצפיפות שנקבעה בתוכנית ועמדה על מקסימום של 8.5 יחידות דיור לדונם תיקבע כצפיפות מינימאלית.

החלטה זו של הוועדה קובעת למעשה בצורה הברורה ביותר כי העיר, שבראשית דרכה יועדה לאוכלוסייה החרדית, לא תכלול מאפיינים תכנוניים המתאימים את הבינוי במיוחד לאוכלוסייה זו. כזכור, בעוד שר השיכון לשעבר, אריאל אטיאס, ייעד את העיר לאוכלוסייה החרדית וכך גם גורמים אחרים שדחפו לייעוד זה, המכרזים שפורסמו ביישוב בסופו של דבר הובילה לתוצאה אחרת. למרות שלמעלה מעשר עמותות חרדיות הגישו הצעות לרכישת מגרשים רבים ביישוב, הצעתן של רוב העמותות נפסלה בשל מה שהוגדר כאי עמידה בתנאי המכרז. התוצאה הייתה שרוב המגרשים נמכרו בסופו של דבר לקבוצות רכישה שהורכבו מהקהל הדתי הלאומי והחילוני ולקבלנים.

נכון להיום מפותחת העיר החדשה בצורה מאסיבית ואלפי יחידות דיור שווקו ונמצאות בשלבי רישוי שונים. ביישוב גובשו קבוצות רכישה המונות מאות אנשים, מהגדלות שגובשו אי פעם בישראל. בין היתר מדובר בקבוצת חריש הירוקה ובעמותות המנוהלות על ידי חברת באמונה. בעוד חודשים ארוכים כבר עברו מאז שנסגרו המכרזים, טרם החלו כל הקבלנים לשווק את הדירות ביישוב.

"העיר נפתחה לכלל הציבור", אומר חמי בר-אור, מנהל קבוצת 'חריש הירוקה' ותושב חריש, "הופתענו לגלות שמי שלא הטמיע את השינוי הדרמטי שעברה העיר הם מוסדות התכנון ומשרד השיכון, שהמשיכו להגיש את תכניות המשך פיתוח העיר כאילו העיר עדיין חרדית. הגשנו ערר על התכנית למועצה הארצית וטענו שאין כל הגיון בתכנון כאשר כוחות השוק כבר שינו לחלוטין את אוכלוסיית העיר. אנחנו שמחים שהמועצה הארצית קיבלה את טענותינו."

יקי רייסנר, בעלי חברת רייסדור שעתידה לשווק כ-400 יחידות דיור ביישוב סבור שהחלטת ועדת המשנה לעררים היא יותר מהכל הצהרת כוונות: "זו הצהרה ציבורית יותר מהצהרה מעשית. אני לא רואה קבלנים משנים תכנון כי גם לוחות הזמנים לא יאפשרו להם. זה מגיע כדי להבהיר שוב שהעיר לא תהיה חרדית. אבל זה יכול להשפיע על המכרזים הבאים ביישוב". במקביל אומר רייסנר כי החלטה זו צריכה גם להבהיר למשרד השיכון ולרשות מקרקעי ישראל כי הציבור החרדי זקוק גם הוא לפיתרון: "במשרד השיכון וברמ"י מישהו צריך להתעורר ולמצוא לחרדים מקום חלופי ופיתרון אמיתי. היום מדובר בקהל גדול שנמצא במצוקה קשה".

"בהחלטה הזו נעשה צדק אמיתי", כך אמר היום חנן מור, מבעלי קבוצת חנן מור המחזיקה בשטחי מגורים ומסחר ביישוב. "לא ניתן לאבחן בין אוכלוסיות שונות ותאי השוק והמציאות היא זו שקובעת. העובדה היא שבכובע הקודם ניסה משרד השיכון לפעול לכיוון מסויים לא הצליחה לו. היום המשרד כבר שינה הכיוון עם בחירתו של השר החדש. אני מברך על ההחלטה. אני מניח שלא יהיה שינוי בתכנון כי הוא נכון ומתאים לעיר". עוד הוסיף מור כי כעת צריכה הממשלה לתת את דעתה לפיתוח מתחמי תעסוקה בעיר ולהקים מינהלת שתדאג לפיתוח מבני הציבור והחינוך.

את תושבי חריש ייצג עו"ד ישי שנידור שמסר: "מדובר בהחלטה חשובה של וועדת הערר של המועצה הארצית ובלתי שגרתית מבחינת עומק התערבותה בהחלטה התכנונית. הוועדה המיוחדת לתכנון חריש ומשרד השיכון המשיכו בתכנונה של העיר מכוח האינרציה, מבלי להפנים את השינוי שחל בסוג האוכלוסייה שמגיעה אליה ורוצה להגיע אליה. ההחלטה החדשה פותחת פתח לתכנון מפורט שיהיה מתאים לאוכלוסייה הכללית, ושעולה בקנה אחד עם מדיניות התכנון הלאומית להגדלה מושכלת של שיעורי הצפיפות".

ישראל זעירא, מנכ"ל חברת באמונה המנהלת קבוצות רכישה ביישוב מסר כי: "אנו מברכים על ההחלטה, היא נכונה. התוכנית הישנה, במידה והייתה חלה גם על השיווקים הבאים, אינה רלוונטית עוד, היא בזבזנית ולא ממקסמת את משאב הקרקע. התיקון שנעשה כעת יאפשר בניה גבוהה יותר והגדלת מספר היחידות לדונם. אין זה אומר שהתוכנית המתוקנת באה להדיר אוכלוסיה אחת לטובת קליטת אוכלוסיה אחרת. אנו מקווים ומאמינים שהממשלה תמשיך לעשות הכל כדי להאיץ את פיתוח התשתיות ומבני הציבור בישוב לטובת כלל האוכלוסיה בכל המגזרים".