ריקוד הולנדי: להקת המחול ההולנדית "אינטרודאנס" תופיע בישראל

להקת המחול אינטרודאנס, תעלה בארץ את היצירה המורכבת "המשיח" לאורטוריה של הנדל

להקת המחול ההולנדית "אינטרודאנס" תבקר לראשונה בישראל, בהזמנת סדרת המחול של היכל אמנויות הבמה בהרצליה. הלהקה מעלה את יצירתו של הכוריאוגרף ההולנדי עטור הפרסים אד ווב - "המשיח" לאורטוריה של הנדל, ולצידה מקבץ יצירות של כוריאוגרפים שונים, בסגנון נאו-קלאסי עכשווי.

ההתמודדות עם יצירת מופת קלאסית ומוכרת בציבור כמו "המשיח" של הנדל, דורשת מכוריאוגרף עכשווי לא מעט רגישות - הן לצופים והן לרקדנים. לא מדובר ביצירת מחול מהעבר, שכל עיבוד מחודש שלה מצטט או פורע את הסדר שקבעו קודמיו (כמו ביצירות שחיבר צ'ייקובסקי, שיועדו מלכתחילה לבלט). כאן זוהי כניסה לטריטוריה זרה, בעלת קונבנציות משלה, והמוזיקה הופכת למרכיב דומיננטי, כמו רקדן ראשי המעורר ציפיות גבוהות.

ווב מטפל ב"המשיח" מאת מלחין הבארוק האנגלי הנדל באמצעות דיאלוג מחול בין ניגודים ויזואליים: אור וחושך, לבן ושחור, קו ישר ומעגל, טוב ורע, יחיד וקבוצה. הוא ממזג את הבלט הקלאסי עם יסודות של הפולקלור הקריבי, ובכך מרמז אולי למקורות השראה מעולם הקולנוע (אורפאו-נגרו), והקולוניאליזם התרבותי.

דיאלוג תנועתי

להקת אינטרודאנס, אחת משלוש להקות המחול המובילות בהולנד, נוסדה ב-1972 בעיר ארנהם, והיא פועלת בחסות הנסיכה מרגריט (אחותה של המלכה האם ביאטריקס). לצד הלהקה, פועל אנסמבל מחול לנוער ובית ספר למחול - בדומה ללהקה הקיבוצית בגעתון. הלהקה מונה 32 רקדנים, המופיעים ברחבי העולם בשני הרכבים.

טון ויגרס, ממייסדי הלהקה, משמש כיום כמנכ"ל, ובאמתחתו יותר מ-50 יצירות מחול שזיכוהו בפרסים יוקרתיים ובתואר אבירות בארצו. בתוכניתה בארץ, לצד היצירה המרכזית "המשיח", תבצע הלהקה את יצירתו של ויגרס - "מעבר", ריקוד שנוצר במקור לבקשת אחד התעשיינים החשובים בארנהם אשר רצה לציין בצורה מיוחדת את פרידתו מהחברה שבה עבד ואת המעבר לעבודה אחרת ולמקום אחר.

יצירה נוספת של ויגרס - "הוויכוח", מציגה דו-שיח תנועתי בין שני רקדנים, המתפתח ומתרחב לסצנה סוערת בהשתתפות כל הלהקה. עוד בתוכנית - היצירה "כוכב נופל" (FUGAZ), מאת הכוריאוגרף גאיטנו סוטו מברצלונה. "הברבור הגווע" מאת הכוריאוגרף האיטלקי מאורו דה קנדיה, ביצוע עכשווי-גברי לסולו הבלט הקלאסי המפורסם למוזיקה של המלחין הצרפתי סן סנס (היצירה חוברה בשנת 1907 עבור הבלרינה אנה פבלובה). בנוסף, כוללת התוכנית יצירה של נאצ'ו דואטו הספרדי הנודע, "אובדן הגוף", לשיר נשמה אנדלוסי.

19-22 במארס, היכל אמנויות הבמה הרצליה, ז'בוטינסקי 15 הרצליה מחיר כרטיס: 239-299 שקל