"סין צמאה לידע ולטכנולוגיה הישראלית בתחום הרכב"

הדברים נאמרו אתמול בכנס שיתוף פעולה בין יצרניות רכב סיניות לתעשיית האוטומטיב בישראל ■ כיום בישראל 280 חברות בתעשיית הרכב

"סין צמאה לידע ולטכנולוגיה הישראלית בתחום הרכב". כך אמר אתמול John Hui, מנהל שותף בקרן השקעות WBP Ventures Partners, קרן סינית-אמריקאית-ישראלית המשקיעה בחברות טכנולוגיה ישראליות בשלבי החדירה לשוק הסיני. הוא אמר את הדברים במסגרת סמינר שהתקיים אתמול במכון החיצוא, שהתמקד בתעשיית הרכב בסין, בדגש על מגמות עכשוויות והזדמנויות.

שוק הרכב הסיני נחשב לגדול בעולם. סין הפכה ב-2013 למדינה הראשונה בעולם שבה נמכרו יותר מ-20 מיליון כלי רכב בשנה נתונה, עם היקף מכירות של 22 מליון כלי רכב, וצפי לחצות בשנה הנוכחית את רף ה-24 מליון כלי רכב. תעשיית הרכב הסינית נהנית משיעור הצמיחה הגבוה בעולם.

צבי שלגו, מנכ"ל PTL Group- China ולשעבר יו"ר לשכת המסחר הישראלית בשנגחאי אמר בכנס כי "בעוד שסין מתמחה בייצור המוני ולמרות גודל השוק, 80% מהידע מקורו בטכנולוגיות זרות. לכן, לתעשיית הרכב הישראלית יתרון על פני חברות גלובאליות אחרות מארה"ב, מאירופה ויפאן, המחויבות לתעשיית הרכב המקומית בארצותיהן.

לדברי אורי פחטר, מנהל מחלקת פרויקטים בינלאומיים ותעשיות רכב במכון הייצוא "המשימה היא לאבזר את כלי הרכב הסינים במידת האפשר בטכנולוגיות ישראליות, או לשלב טכנולוגיה ישראלית מתקדמת בתהליכי הייצור שלהם, כדי שבעתיד נראה רכבים סינים יוצאים מהמפעל עם טביעת אצבע ישראלית בהם".

פחטר ציין, שכרגע פועלות בסין לפחות 80-90 יצרניות רכב מקומיות סיניות בתחום מכוניות פרטיות, אוטובוסים ומשאיות. עם זאת, יש החלטה מטעם הממשל המרכזי לעשות קונסולידציה כדי לצמצם את מספרן לכ-10 חברות בלבד. המטרה היא לאחד כוחות כדי להפוך מיצרניות רכב שהינן אנונימיות במערב לחברות רב לאומיות גדולות, ולמותגים שיהפכו לשחקנים גלובלים חזקים, וימכרו מחוץ לסין כמתחרים ביצרנים האירופאים, האמריקאים והיפנים.

כיום בישראל 280 חברות בתעשיית הרכב, מתוכן 170 יצואניות בהיקף יצוא (2012) של כ-900 מיליון דולר.