גרוס נגד גרוס: באיזו קרן אג"ח כדאי להשקיע?

מה מעלה השוואת שתי קרנות של ביל גרוס מפימקו, האחת מנוהלת ביחס למדד מסוים והאחרת מאפשרת מרחב תמרון גדול יותר

המשקיע ביל גרוס מנהל, כידוע, את קרן האג"ח PIMCO Total Return, מהקרנות הגדולות בעולם. בטור היום נשווה את הקרן המוכרת הזו לקרן אחרת שבניהולו של גרוס, פופולרית למדי גם היא - PIMCO Unconstrained Bond Fund.

אלו הן שתי קרנות אג"ח, אשר מרבית השקעותיהן באג"ח של ממשלת ארה"ב, אג"ח הקשורות בממשלת ארה"ב או אג"ח אמריקאיות אחרות, בעיקר בדירוג השקעה. בשתיהן ישנה גם חשיפה מסוימת, מועטה יחסית, לאג"ח אחרות, למשל מספר אחוזים באג"ח שווקים מתעוררים.

ההבדל המהותי ביניהן הוא ש-Total Return מנוהלת באופן יחסי למדד Barclays US ו-Aggregate Bond; ואילו Unconstrained, כפי ששמה מרמז, אינה "כבולה" למדד מסוים. מדיניות ההשקעה של האחרונה היא Absolute Return, המנסה לייצר תשואה חיובית במרבית הזמן, ללא קשר למדד כזה או אחר. מרחב התמרון של המנהל במדיניות כזו הוא רחב. זו קרן שאמורה, למשל, לספק תוצאות טובות יותר מאשר קרנות אג"ח סטנדרטיות בתקופה של עליית תשואות, מאחר שמותר לה לגדר את המח"מ ואף לייצר באופן מלאכותי מח"מ שלילי.

PIMCO Total Return מנוהלת כאמור אל מול מדד יחס. לכן, המח"מ של הקרן יהיה סביב זה של מח"מ היחס, עם אפשרות לסטות ממנו במידה מסוימת אך לא באופן קיצוני. המח"מ של מדד היחס הוא סביב 5.5 שנים כיום, ואילו של Total Return הוא כ-5.11 שנים. המטרה של הקרן היא לייצר תשואה עודפת ביחס למדד, תוך סיכון מינימלי ביחס לסיכון הבסיסי של המדד. היא אינה מנטרלת את הסיכון הבסיסי של המדד.

לעומתה, ב-Unconstrained מרחב התמרון כאמור רחב יותר, כאשר המח"מ יכול לנוע בין 3- ל-8 שנים. לכן, באופן תיאורטי זו קרן שאמורה להתמודד טוב יותר עם מגוון מצבי השוק האפשריים באפיק האג"ח, במיוחד במצב שוק של עליית ריביות/תשואות.

המציאות, איך לומר, מלהיבה קצת פחות. קרן Unconstrained הניבה למשקיעיה ב-5 השנים האחרונות תשואה שנתית דולרית ממוצעת של 3.63% (בגרסה הזולה ביותר למשקיעים מוסדיים לא אמריקאים). זה אמנם הרבה יותר מאשר מה שהייתה מניבה השקעה בפיקדונות או אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח קצר, אך עדיין פחות ממה שהניבו קרן Total Return ומדד היחס שלה - 6.04% ו-4.93% בהתאמה (ראו גרף).

ב-3 השנים האחרונות הניבה Unconstrained תשואה שנתית של 1.94%, ואילו Total Return ומדד היחס שלה הניבו 3.68% ו-3.73% בהתאמה. ניתן היה לצפות כי ב-2013, אשר הייתה שנה מאתגרת מאוד באיגרות החוב, בעיקר הממשלתיות, לאור עליית תשואות של למעלה מ-1% באג"ח ל-10 שנים, קרן Unconstrained תניב ביצועים עודפים על פני Total Return. על בסיס ציפייה זו זרמו אליה כספים רבים, כמו גם לקרנות Absolute Return של מנהלים אחרים. למרבה האכזבה, Unconstrained ירדה ב-2013 ב-2.3%, אפילו מעט יותר מ-Total Retrun אשר ירדה כמו מדד היחס שלה - בכ-2%.

ב-3 שנים האחרונות הביצועים של גרוס פחות חזקים מאשר בשנים שקדמו להן: 2011 הייתה חלשה מאוד, ב-2012 הוא תיקן וב-2013 הוא השיג כמו המדד. עם זאת, הביצועים ב-Total Retrun עדיין נחשבים טובים מאוד בהשוואה למנהלים אחרים. דווקא הקרן שבה חופש הפעולה רחב יותר, לא מספקת את הסחורה. האכזבה מ-Unconstrained מציבה סימן שאלה כללי מעל קרנות Absolute Return Bond, ובפרט - בנוגע ליכולתן להוות פתרון טוב בתקופות של עליית תשואות.

הכותב הוא שותף בחברת ISIS, המתמחה בפתרונות השקעה מובנים, וכן משמש כאנליסט בכיר של מוצרים פיננסיים עבור קבוצת פיוניר אינטרנשיונל, ועשוי להיות לו עניין בנושא הכתבה. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

פימקו
 פימקו