פשרה: מנופים פיננסים תנכה הפסדים בסך 13.5 מיליון שקל

לחברה שבשליטת מרקוס וובר ואברהם נניקשווילי אושר לנכות 70% מההפסדים שנגרמו לה ערב רכישת השלד הבורסאי ב-2005 ע"י ג'קי בן-זקן וננישקשווילי

רשות המסים אישרה לחברת מנופים פיננסים, הנמצאת בשליטת מרקוס וובר ואברהם נניקשווילי (לשעבר בבעלות ג'קי בן-זקן), לנכות הפסדים בהיקף 13.5 מיליון שקל שנגרמו לחברה ערב רכישת השלד הבורסאי שלה בשנת 2005 על-ידי ג'קי בן-זקן וננישקשווילי.

אתמול (א') נחתם ואושר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הסכם פשרה שנערך בין החברה לפקיד השומה תל-אביב 4, במסגרתו הוכרו לחברה כ-70% מההפסדים שנגרמו לה בשנים 2005-2006.

בהסכם הפשרה שנחתם בין הצדדים צוין כי ברכישת השלד היו למנופים הפסדים מעסק בסך של כ-8.5 מיליון שקל והפסדי הון בסך של כ-11.5 מיליון שקל, ומתוכם הוכרו לחברה הפסדים בסך 13.5 מיליון שקל.

תחילת דרכה של מנופים בגלגולה הנוכחי מצויה בשנת 2005, אז רכשו איש העסקים האשדודי ג'קי בן-זקן ושותפו אברהם ניקשווילי את השליטה בחברה, שהייתה אז שלד בורסאי, תמורת סכום קטן יחסית של כחצי מיליון דולר.

בהמשך ביצעו השניים, יחד עם שותפם, כדורגלן העבר חיים רביבו, שורה של עסקאות ענק בתחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל, בעיקר בארה"ב, והרכיבו פורטפוליו עשיר בנכסי נדל"ן מניב.

עם פרוץ המשבר העולמי ב-2008 צנח שווי הפרויקטים, והחברה נקלעה למשבר כלכלי קשה. באותה עת הופיע משקיע מסתורי בשם מרקוס וובר, שבשלב ראשון העניק הלוואה נדיבה לחברה, ובהמשך הפך לבעל המניות הגדול ביותר בחברה.

העברת נכסים ללא תמורה

המחלוקת בין רשות המסים למונופים פיננסים פרצה על רקע אי-הכרת רשות המסים בהפסדים שנגרמו לחברה ב-2005 ו-2006. פקיד השומה תל-אביב 4 ביקש למחוק לחברה את כל ההפסדים הצבורים שהיו לה ערב רכישת השלד הבורסאי בסך של כ-20 מיליון שקל.

בנימוקיו ציין פקיד השומה כי טרם העברת השליטה במנופים לבן-זקן ונניקשווילי הייתה מנופים חברת החזקות שהחזיקה חברה שפעלה בתחום החכרת אוטובוסים וכן החזיקה מניות בחברה בעלת פעילות קבלנית - וצברה הפסקים עסקיים בסך למעלה מ-8.6 מיליון שקל, הפרש ריאלי מניירות ערך בסך 384 אלף שקל וניכוי בשל אינפלציה מועבר בסך 37 אלף שקל.

ואולם, טען פקיד השומה, עיקרו של הסכם רכישת החברה היה "ריקון" החברה מכל פעילות והעברת נכסיה והתחייבויותיה לחברה-בת, כך שלאחר הרכישה תהפוך מנופים לשלד בורסאי בלבד. זאת, ללא כל תמורה נוספת, למעט סכום רכישת השלד הבורסאי.

אגב העברת הנכסים וריקון מנופים מכל פעילות, טען פקיד השומה, דיווחה מנופים על הפסד הון לצרכי מס, שנוצר לה אגב העברת הנכסים ללא תמורה, בסך כ-11.5 מיליון שקל.

החברה טענה מנגד כי הרכישה נועדה למטרת ניצול שלד בורסאי, וכי מהלך זה הינו לגיטימי.

המחלוקת המשפטית בין הצדדים עסקה בקיזוז הפסדים עסקיים שצברה מפעילותה הקודמת, טרם מועד העברת השליטה בה, ולקיזוז הפסד הון שדווח אגב הפיכת החברה לשלד בורסאי וריקון החברה מפעילותה. זאת, כנגד הכנסותיה מפעילותה החדשה בתחום הנדל"ן, תחת בעלי השליטה החדשים; וכן בנוגע להעברת יתרת ההפסדים שלא קוזזה לשנות מס עוקבות לצורך קיזוז בעתיד.

מדיניות רשות המסים היא לא להכיר בהפסדים הללו, בטענה כי רכישת חברה בהפסדים ללא כל פעילות או נכסים הינה עסקה מלאכותית, שעיקר מטרתה היא ליהנות מההפסדים הצבורים, כאשר הרוכשים הם לא אלה שנשאו בהפסדים.

הדבר מוצא ביטוי גם בדרישת הרשות למחיקת ההפסדים במסגרת מיזוג פעילות חדשה לתוך החברה. לטענת פקיד השומה, הטעם העיקרי לרכישת מניות השליטה במנופים, כפי שבא לידי ביטוי גם במחיר ששולם, היה רכישת הפסדי החברה.

החברה עירערה על עמדת רשות המסים, בטענה כי החברה לא נרכשה על-מנת לרכוש את הפסדיה, וראיה לכך היא העובדה כי בן-זקן ונניקשווילי לא הזרימו אליה פעילות עסקית רווחית שהייתה להם בחברות פרטיות אחרות בשליטתם.

בנוסף, נטען כי רכישת השלד הבורסאי הייתה הדרך המהירה, הקלה, והיחידה באמצעותה יכלו הרוכשים להיכנס לפעילות בשוק ההון, לגייס כספים מהציבור ולהגדיל את פעילותם העסקית.

לדברי עורכי הדין גלעד ברון ונעם שרעבי ממשרד ברון ושות', שייצגו את מנופים, "ההסכם התאפשר לאור הכרת פקיד השומה בעובדה שדווקא כאשר מדובר בשלד ציבורי יש מטרות נוספות לרכישת החברה, שאינן בהכרח הפסדי החברה, כגון כניסה מהירה לבורסה".