מרקסטון מבקשת ממחזיקי האג"ח פריסת תשלומים

קרן מרקסטון מקיימת מגעים להסדר חוב עם הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח פנומנל החזקות, בניסיון להימנע ממצב של חדלות פירעון בתחילת חודש מארס

האם בעלת מניות המיעוט בבית ההשקעות הגדול בישראל עומדת בפני הסדר חוב? ל"גלובס" נודע כי קרן מרקסטון - המחזיקה ב-23.2% ממניות בית ההשקעות פסגות באמצעות חברת פנומנל - מקיימת מגעים להסדר חוב עם הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח פנומנל החזקות, בניסיון להימנע ממצב של חדלות פירעון בתחילת חודש מארס.

כפי שנחשף ב"גלובס", פנומנל החזקות לא עמדה בתחילת החודש במועד התשלום המקורי למחזיקי האג"ח שלה, בהיקף של כ-15 מיליון שקל. לפי שטר הנאמנות של האג"ח, באפשרות פנומנל לדחות את התשלום ב-30 ימים.

על פי הערכות בשוק, פנומנל (לשעבר פריזמה) מבקשת מהמוסדיים דחייה של חצי שנה עד לאוגוסט 2014 בתשלום הריבית והקרן, כך שהתשלום יאוחד עם תשלום הריבית והקרן הבא. בתמורה, מרקסטון תקדים תשלום ריבית עתידית, שכיום אמורה לעבור לידי מחזיקי האג"ח בסיום חיי האג"ח (2018), בגובה של כ-10 מיליון שקל.

מרקסטון, שמנוהלת ע"י רון לובש ואמיר קס, שולטת בפנומנל באמצעות חברת AMFIC שחובותיה נאמדים בכ-400 מיליון שקל (מהם 90 מיליון שקל למחזיקי האג"ח המוסדיים) ומטופלים בחלק מהבנקים במחלקת האשראים המיוחדים.

ככל הידוע, הקרן מציעה למחזיקי האג"ח גם חיזוק ביטחונות, כך שאם לא תשלם את החוב גם באוגוסט, הם יוכלו להפוך לנושים גם בחברה נוספת שבבעלות קרן הפרייבט אקוויטי. עם זאת, ההצעה אינה כוללת הגדלת שיעור הריבית שתשלם פנומנל למחזיקי האג"ח שלה בתמורה לדחיית התשלום, כך שאלה יאלצו להסתפק בהקדמת תשלום הריבית כאמור.

לא הפעם הראשונה

ככל הידוע, עיקר האג"ח של פנומנל מוחזקות אצל קבוצות הפניקס ומנורה מבטחים, שעשויות להיענות להצעת ההסדר. עם זאת, חלק המוסדיים אינם מרוצים מאופן ההתנהלות של פנומנל עד כה. כזכור, אין זו הפעם הראשונה שבה מרקסטון מעכבת תשלום למחזיקי אג"ח פנומנל: בחודש אוגוסט 2012 פנומנל דחתה כבר תשלום למחזיקי האג"ח שלה. על פי הערכות, על מנת לעמוד בהחזר, נטלה בזמנו מרקסטון הלוואה נושאת ריבית של 15% ובכך הצליחה להימנע ממצב של חדלות פירעון.

אג"ח פנומנל הן אג"ח פרטיות בסך כולל של 107 מיליון שקל שהונפקו ב-2007 למוסדיים. את האג"ח הנפיק פריזמה, בית ההשקעות שהקימה מרקסטון בהשקעה של כ-2 מיליארד שקל ושקרס ב-2008 תחת נטל החובות שלו.

על פי הערכות, בכוונת מרקסטון לשרת את החוב למחזיקי האג"ח באמצעות מכירת החזקותיה בפסגות. לאחרונה טענו בקרן כי היא מקיימת מגעים עם אייפקס, בעלת השליטה בפסגות, כדי למכור לה את החזקות המיעוט בבית השקעות, אולם גורמים בכירים בשוק העריכו כי לא מדובר במגעים רציניים.

הסיבה העיקרית לכך היא שאייפקס, שמנוהלת ע"י זהבית כהן ורכשה את השליטה בפסגות לפני 3 שנים לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, נמצאת במלכוד: רכישת החזקותיה של מרקסטון בפסגות במחיר נמוך תשקף לבית ההשקעות שווי נמוך שיביא לרישום הפחתה בדוחות הקרן, בעוד שגם רכישת חלקה של מרקסטון במחיר גבוה ולא ריאלי איננה אופציה אידאלית עבורה.

נזכיר כי בסמוך לרכישת השליטה בפסגות מידי קרן יורק הציעה אייפקס למרקסטון לקנות את חלקה לפי שווי דומה כלומר, תמורת 670 מיליון שקל. במרקסטון רצו יותר וכעת נראה כי הקרן של לובש וקס, שכורעת תחת חובותיה, תתקשה לקבל סכום דומה בעתיד.

חובותיה הכבדים של מרקסטון נוצרו בעקבות הלוואות הענק של פריזמה מבנקים וממשקיעים מוסדיים לרכישת קופות גמל וקרנות נאמנות מהבנקים. לאחר שבית ההשקעות התפרק נכסיו נמכרו לאקסלנס ולפסגות. כעת נותרה מרקסטון רק עם החזקה במניות פסגות, לאחר שבספטמבר האחרון הקרן מכרה את חלקה בחברת קרנות הנאמנות של אקסלנס (45%) לבית ההשקעות, תמורת כ-64 מיליון שקל. ממרקסטון נמסר בתגובה: "הדיאלוג לגבי דחיה מוסכמת עם מחזיקי האג"ח קשור בעסקה לגבי מימוש חלקה של הקרן בפסגות"