תחרות לאל-על? לופטהנזה תסייע לישראייר בתחזוקה

תסייע לחברת התעופה הישראלית להקים תחנה לתחזוקה יומיומית של מטוסים (תחזוקת קו) - וישראייר תחדל לקנות שירותי תחזוקה מאל-על

תחרות לאל-על? לופטהנזה טכניק (Lufthansa Technik) חברת-בת מקבוצת לופטהנזה העוסקת בתחזוקה ובשדרוג מטוסים ונחשבת לאחת הגדולות בעולם בתחומה, תסייע לחברת התעופה הישראלית ישראייר להקים תחנה לתחזוקה יומיומית של מטוסים (תחזוקת קו). משמעות המהלך היא שישראייר תחדל לקנות שירותי תחזוקה מאל-על.

במסגרת שיתוף-הפעולה שנחתם באחרונה בין שתי החברות בתום משא-ומתן שארך כשנה, לופטהנזה טכניק תכשיר צוותים טכניים של ישראייר, ובסיום שלב ההכשרה אנשי התחזוקה של ישראייר יתחזקו בעצמם את מטוסי הסילון של החברה: שני מטוסי איירבס A320 (השלישי בדרך. ייקלט במהלך השנה הקרובה). יתר מטוסי החברה, מטוסי בוכנה מדגם 72 ATR, ימשיכו להיות מתוחזקים במכון של ישראייר המיועד לסוג מטוסים זה. כאמור, משמעות המהלך היא שישראייר לא תקנה יותר שירותי תחזוקת קו (תחזוקה שוטפת ויומיומית) ממרכז התחזוקה של אל-על.

"השותפות האסטרטגית עם לופטהנזה Technik היא אות כבוד לישראייר בשל העובדה שמדובר במותג בינלאומי חזק וידוע", אומר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. עוד לדבריו, שיתוף-הפעולה עם לופטהנזה Technik, יאפשר לישראייר להשיג קו תחזוקה עצמאי, להיות מרכז רווח וליהנות משירותי תחזוקה בעלויות נמוכות יותר מאלה ששולמו עד כה".

עוד לדבריו, השאיפה היא שישראייר תהפוך לתחנת קצה של לופטהנזה טכניק ותספק שירותי תחזוקה לחברות תעופה שונות להן שיתוף-פעולה עם לופטהנזה טכניק. עוד אמר סירקיס ל"גלובס", המשמעות של המהלך, שקיבל את אישור רשות התעופה האזרחית (רת"א), היא שישראייר הופכת לחברת לואו קוסט עצמאית במובנים רבים.

גורמים בענף טוענים כי ישראייר יצאה למהלך הזה לאחר שחילוקי דעות עסקיים התגלעו בינה לבין אל-על, מה שגרם לה לחפש דרך עצמאית בנושא זה. עוד לטענת הגורמים, תמוהה שהמדינה אישרה לחברה זרה ל"גנוב" עבודה מחברה כחול-לבן, ונתנו כדוגמה את האיים היוונים בהם אנשי צוות תחזוקה של אל-על אינם מורשים לעבוד שם כדי לשמור על העובדים המקומיים.

עם זאת השוו את תחנת תחזוקת הקו המסתמנת של ישראייר לקיוסק שנפתח ליד סופרמרקט גדול. במכון הבדק של אל-על, שנוסד לפני כ-65 שנה, מועסקים בו כ-1,300 עובדים מרביתם יוצאי חיל האוויר.

מאל-על נמסר תגובה: "מכון הבדק (מרכז התחזוקה) של אל-על מתחזק את מטוסי חברת אל-על וחברות תעופה ישראליות אחרות. כמו כן, מכון הבדק של אל-על נותן שירותים רבים גם לחברות תעופה זרות".