אובמה: רוסיה "תשלם מחיר" אם תשלח את הצבא לאוקראינה

שבים למלחמה הקרה? אזהרת הבית הלבן מאותתת על זניחת המאמצים להגיע להבנה עם פוטין על יצוב המצב באוקראינה ■ הכרזת אובמה מצביעה על חשש גובר בבית הלבן שפוטין מוכן לנקוט צעדים קיצוניים

בהתפתחות שמעלה בזיכרון את תקופת המלחמה הקרה, הזהיר אמש (ו') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שרוסיה "תשלם מחיר" אם תשלח כוחות צבא לאוקראינה. הוא אמר, שממשלו מודאג עמוקות מדיווחים על תנועות של צבא רוסיה באזור.

כמעט במקביל הודיעה רוסיה, שהיא אכן שלחה חיילים לחצי האי קרים, אך טענה שצעד זה עולה בקנה אחד עם הסכמים קיימים עם אוקראינה, שמתירים לה להחזיק כוחות באזור, שבו היא חוכרת בסיס ימי גדול. מוסקבה הכחישה שהיא מתכננת פלישה לשטחה של אוקראינה, אך סגן נשיא אוקראינה, אולקסנדר טורצ'ינוב, אמר כי הצבת כוחות צבא רוסיים בחצי האי קרים מפרה את ההסכמים בין שתי המדינות.

על פי דיווחים באמצעי תקשורת בארה"ב, נחתו אתמול מטוסי תובלה רוסיים רבים בנמל-התעופה של סימפרופול, בירת חבל קרים, וגברים במדים ללא תגיות מאיישים מחסומים בכבישים באזור. עיתונים באוקראינה מסרו, ש"אלמונים" משבשים את תקשורות הטלפון והאינטרנט במדינה, ושגברים חמושים השתלטו על תחנת טלוויזיה, שמיקומה לא צוין.

בהודעה לקונית, שהקריא לפני כתבים בבית הלבן, אמר אובמה: "אנו מודאגים עמוקות מהתנועות של צבא רוסיה בשטחה של אוקראינה. כמה ימים בלבד לאחר אולימפיאדת החורף בסוצ'י, צעדים כאלה מזמינים גינוי ממדינות העולם כולו".

נשיא ארה"ב אמר, כי פעולה צבאית של רוסיה תהיה הפרה של החוק הבינלאומי ו"תערער עמוקות את היציבות באזור, התפתחות שתהיה מנוגדת לאינטרסים של אוקראינה, רוסיה ואירופה". הוא הדגיש, שפלישה רוסית תהיה "התערבות בוטה בעניינים שבהם צריך להכריע העם באוקראינה".

"ארה"ב תתייצב עם הקהיליה הבינלאומית בקביעה שיהיה מחיר לכל התערבות צבאית באוקראינה", הזהיר אובמה. הוא לא פרט אלו אמצעים עשויה, או יכולה, וושינגטון לנקוט נגד רוסיה במאמץ למנוע התלקחות עם פוטנציאל לשפיכות דמים, אך דבריו מרמזים על אפשרות של פעולה בינלאומית כלשהי. בוושינגטון שבעת המלחמות אין שום דיון רציני על הזזת כוחות נאט"ו לאזור, אך רוסיה מתוכננת לארח ועידה של שמונה המדינות המתועשות הגדולות בסוצ'י ביוני. נראה שקיומה של ועידה זו מוטל עתה בספק. ביטול האירוע יהיה פגיעה משמעותית ביוקרתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. נוסף לכך, בוחנת ארה"ב אפשרות לגנוז כמה הטבות בתחומי הסחר עם רוסיה, שמוסקבה מבקשת לקבל מממשל אובמה. בימים אלה נמצאת בוושינגטון משלחת רוסית שבאה לנהל מו"מ על העמקת יחסי הסחר בין שתי המדינות.

הקלף העיקרי של המערב בהימור על אוקראינה הוא חבילת סיוע בהיקף של מיליארדי דולרים לייצוב הכלכלההרעועה במדינה. אולם ארה"ב צריכה לשאת בחלק ניכר מהוצאות מימון החבילה, ומחוקקים רפובליקאים בקונגרס כבר אותתו שלא יתנו ידם לכך. גם בבירות אירופה אין התלהבות גדולה מיזמה כזו.

למעשה, אין לארה"ב שום אמצעי לחץ יעיל על הרוסים. אנליסטים מציינים שממשל ג'ורג' וו. בוש לא נקט שום יזמה להטיל סנקציות על רוסיה בעקבות פלישת טורי טנקים רוסים לגיאורגיה, ב-2008, וסיפוח שטחים במדינה. למעשה, ארה"ב היא שעלולה להיפגע מהחרפת היחסים עם מוסקווה. המשך המתיחות עלול לפגוע בשת"פ שמקווה ממשל אובמה לקבל מהרוסים במאמצים לכבות את להבות מלחמת האזרחים בסוריה ולשלול מאיראן יכולות להתחמש בנשק גרעיני.

התקווה להגיע למכלול הבנות עם פוטין הניעה את הבית הלבן לגלות סבלנות במגעים עם הרוסים על אוקראינה - עד עתה. עד להצהרת אובמה אמש, הסתפק הממשל בהצהרות מתונות על סוגיה זו בתקווה שההבלגה תאותת למוסקבה על רצונה של וושינגטון לשים קץ למשבר בדרכי שלום. אזהרת הנשיא ש"יהיה מחיר" למעורבות צבאית היא אפוא סימן ברור לכך, שאובמה התייאש מפוטין. האזהרה מצביעה על חשש גובר בבית הלבן שהקרמל יהיה מוכן לנקוט אמצעים קיצוניים כדי לשמור על אוקראינה תחת הגמוניה רוסית.

"אנו עדים עתה למימושו של תרחיש בלהות, שהטריד מנוחתם של אנשים מאז פירוקה של בריה"מ ב-1991", אמר ל"ניו יורק טיימס" אנדרו ווייס, מומחה לענייני רוסיה ואוקראינה, ששירת בממשלי ג'ורג' בוש וביל קלינטון. "מטרתו של פוטין היא להחזיר את עטרתה של רוסיה ליושנה. נראה שעלינו להכיר בכך, שרוסיה פועלת עתה באופן מסוכן מאוד".

בכל זאת, אובמה הותיר בדבריו פתח להידברות מחודשת: "דיברתי לפני כמה ימים עם הנשיא פוטין וממשלי מקיים מגעים יום-יומיים עם פקידים רוסיים. הבהרנו שהרוסים יכולים להשתתף במאמצי הקהיליה הבינלאומית לתמוך ביציבות של אוקראינה מאוחדת, עם הפנים קדימה, וזה יעלה בקנה אחד לא רק עם האינטרסים של העם באוקראינה ושל הקהיליה הבינלואמית אלא גם עם האינטרסים של רוסיה".