דירוג אופ"א: הדרך של הישראליות לכסף הגדול תמשיך להיות מיוזעת

המפלה בבאזל קובעת כי גם בעונה הבאה מכבי ת"א לא תהיה מדורגת בפלייאוף העלייה לליגת האלופות; חלום הנציגה השנייה בליגת האלופות? רחוק

בליל חמישי הסתיימה עוד עונה אירופית עבור הקבוצות הישראליות, עם הדחתה של מכבי ת"א על-ידי באזל בשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית. כעת, לאחר הגונג הציוני האחרון ביבשת, ניתן לקבוע באופן נחרץ: בחמש העונות האחרונות צברו קבוצות ליגת העל את הניקוד המצטבר הכי גבוה שלהן אי-פעם בדירוג אופ"א, 26.875, אבל זו לא סיבה למסיבה, כי זה מספיק להתברגות רק במקום ה-17 הממוצע.

האם התוצאה הנפלאה הזאת של ישראל בחמש השנים האחרונות תביא לה בוננזה של הגרלות נוחות ונציגות נוספות בשלבים השונים? לא: בקיץ 2015 (הדירוג החמש-שנתי בא לידי ביטוי שתי עונות קדימה), לכל היותר תקבל ישראל כניסה ישירה של אחת משלוש הנציגות שלה בליגה האירופית לסיבוב המוקדמות השלישי, ששווה מנוחה של עוד שבועיים בקיץ. בעונה הבאה תושפע ישראל מהמקום ה-19 של העונה שעברה, וכל נציגותיה ייכנסו בשלב המוקדמות השני, באמצע יולי.

אם מבודדים רק את העונה הנוכחית, זו לא היתה עונה אירופית טובה מדי - ישראל צברה השנה 5.75 נקודות דירוג, הניקוד השישי הכי גבוה שלה בהיסטוריה. ניקוד השיא נרשם בעונת 2001/02, אז הגיעה הפועל ת"א לרבע גמר גביע אופ"א. מכבי ת"א תרמה העונה לניקוד 2.875 נקודות, מכבי חיפה שהודחה בשלב הבתים של הליגה האירופית 2.25, הפועל ת"א והפועל ר"ג שהודחו במוקדמות - 0.5 ו-0.125, בהתאמה.

גם חלום שתי הנציגות הישראליות במוקדמות ליגת האלופות עדיין רחוק. ישראל תאבד בקיץ הקרוב את הניקוד שצברה בעונת 2009/10 (אז הפועל ת"א סיימה במקום הראשון בשלב הבתים בליגה האירופית), מה שיקשה עליה להגיע למקום ה-15 בדירוג החמש-שנתי, שמקנה שתי נציגות במוקדמות האלופות, בדומה למה שקרה לישראל בקיץ 2004. ולמען האמת, רק בעונת 2016/17 מסתמנת התקרבות כלשהי אל היעד.

מי שכן תהנה מהעונה הזאת היא מכבי ת"א. מכבי הגדילה את הניקוד המצטבר שלה העונה מ-8.075 בקיץ האחרון ל-17.875 בקיץ הקרוב. הניקוד הזה יאפשר לה החל מהעונה הבאה להיות מדורגת עד הפלייאוף של הליגה האירופית. העונה, כזכור, היא הוגרלה לשלב הזה כלא מדורגת (אבל העפילה אוטומטית לבתים מבלי לשחק, בשל השעיית מטאליסט חראקוב מהמפעלים האירופיים). לגבי מוקדמות ליגת האלופות: מכבי לא צפויה להיות מדורגת בשלב הפלייאוף, והכניסה לכסף הגדול של שלב הבתים עדיין תצטרך להיות מושגת עם מאמץ. במידה והפועל ב"ש תזכה באליפות, הניקוד שלה יהיה בסיסי - 5.375, וזה במקסימום יקנה לה דירוג בסיבוב המוקדמות השני (כלומר שני שלבי מוקדמות ללא דירוג).

בכל מקרה, כל הנציגות הישראליות צפויות להיות מדורגות בשלב המוקדמות השני בליגה האירופית בעונה הבאה, אבל בסיבוב השלישי רק מכבי חיפה והפועל ת"א, בעוד שלא ב"ש, לא קרית שמונה או מכבי נתניה או כל מחזיקת גביע אחרת, תהיה מדורגת. בשלב הפלייאוף מכבי ת"א כאמור, מכבי חיפה (18.375) והפועל ת"א (31.375), יהיו מדורגות, ואפילו עשויות להיות מוגרלות מהדרג השני אם תגענה לשלב הבתים.