פרופ' מרתה וינשטוק-רוזין תקבל את פרס ישראל לרפואה

וינשטוק-רוזין פיתחה את תרופת האקסלון לטיפול באלצהיימר, שנמכרה בשיאה על-ידי התאגיד נוברטיס במעל מיליארד דולר בשנה ■ כמו כן הייתה מעורכת בפיתוח התרופה רסג'לין (אזילקט) של טבע לטיפול בפרקינסון

פרופ' מרתה וינשטוק-רוזין מבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית, תקבל את פרס ישראל לרפואה, בעבור פיתוח בתחום התרופות לטיפול במחלות של מערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה). וינשטוק-רוזין פיתחה את תרופת האקסלון לטיפול באלצהיימר, שנמכרה בשיאה על-ידי התאגיד נוברטיס במעל מיליארד דולר בשנה. כמו כן הייתה מעורכת בפיתוח התרופה רסג'לין (אזילקט) של טבע לטיפול בפרקינסון.

וינשטוק-רוזין, בת 79, נולדה באוסטריה, ברחה עם משפחתה לבריטניה מלחמת העולם השנייה, ועלתה לישראל. בראיון ל"גלובס" לפני כשנה, סיפרה כי בכל מקום אליו הגיעה ההגדרות הרבות שלה: אישה, בריטית, יהודיה, דתיה וישראלית, הובילו אותה לחיכוכים עם סביבתה, ולמשל במשך מעל לעשור אסור היה לומר כי היא פיתחה את תרופת האקסלון, כדי שהתרופה לא תקושר עם ישראל בתקופת החרם הערבי. בהמשך הוסר החרם והחברה נתנה לווינשטוק-רוזין את הקרדיט שהגיע לה.

"הייתי ילדה מאוד שובבה בבית הספר", סיפרה, "נלחמתי עד שנתנו לי ללמוד מדעים. בבית הספר של הבנות לא הייתה שום תשתית לכך והמורים לא היו טובים. הלכתי ללמוד פיזיקה בבית הספר של הבנים. כשהתקבלתי ללימודי רפואה, אבא שלי פחד שלא אתחתן". היא דווקא נשואה היום לפרופ' לפרופ' ארנולד רוזין, יקיר העיר ירושלים ומנהל המחלקה הגריאטרית במרכז רפואי שערי צדק לשעבר. כיום היא עוסקת בחקר הקשר בין אלצהיימר לדיכאון ובין לחץ נפשי בהיריון לבין שתי המחלות הנ"ל. כמו כן היא חוקרת את מערכת החיסון.