שערורייה חשבונאית בטלדור: שליש מההון העצמי יימחק

על רקע המקרה, הוצאו לחופשה מנהל חטיבה וסמנכ"לית הכספים בה ■ רשות ני"ע עשויה לפעול

שלושה שבועות חלפו מאז פרסמה טלדור דיווח מיידי לפיו ממאזניה "נעלם" מלאי בשווי של 20 מיליון שקל, והיום הוציאה חברת שירותי המחשוב דיווח נוסף, מטריד אף יותר, לפיו היקף אי ההתאמות בדוחותיה הכספיים עומד למעשה על 49 מיליון שקל (ברוטו), ומורכב לא רק ממלאי שהוערך ביתר, אלא גם מפריטים מאזניים אחרים.

המשמעות, מדווחת החברה, היא כי "תידרש הפחתה של ההון העצמי בסכום של כ-37 מיליון שקל", ששקולים ל-30% מההון העצמי החשבונאי של החברה כפי שהופיע בדוחות הרבעון השלישי של 2013. מניית החברה הגיבה היום בירידה של 6.6%.

ל"גלובס" נודע כי על רקע המקרה הוצאו לחופשה מנהל חטיבת השירותים המנוהלים, שבה התגלו אי ההתאמות, וסמנכ"לית הכספים של החטיבה. בשוק העריכו היום כי רשות ני"ע, המעודכנת בבדיקות, מתכוונת לפנות לטלדור בנושא ולדרוש הגשת תלונה במשטרה שתוביל לפתיחת חקירה פלילית בנושא. טלדור נמצאת בשליטת קבוצת DBSI של יוסי בן שלום וברק דותן, שבין עסקיה הנוספים נכללת גם חברת שירותי הרכב פוינטר. מנכ"ל טלדור הוא אריה רימיני.

כאמור, הדרמה החלה לפני מספר שבועות כאשר טלדור - אחת מחמש חברות שירותי המחשוב הגדולות בישראל - פרסמה דיווח שבו פירטה כי במסגרת ספירת המלאי השנתית לקראת הדוחות השנתיים התגלתה "אי התאמה מהותית" בין ערך המלאי בספרים לבין המלאי בפועל. המשמעות הייתה כי מלאי בהיקף של 20 מיליון שקל "נעלם". מכיוון שמדובר בסכום נכבד יחסית לביצועים התפעוליים של החברה, ששקול כמעט לשנתיים של רווח נקי, מחיקת היקף המלאי הזה הייתה באה לידי ביטוי באופן כואב במיוחד - במעבר של החברה להפסד משמעותי.

הערכת יתר של אלפי פריטים

כפי שדווח אז ב"גלובס", צוות הבדיקה שהקימו בטלדור זיהה שמדובר בהערכת יתר של אלפי פריטים במלאי לאורך מספר שנים, אלא שהדיווח מהיום מקפיץ את נושא אי ההתאמות במלאי לרמה חדשה. בטלדור, כך על פי ההודעה לבורסה, זיהו שאי ההתאמות מיוחסות לפעילות חטיבת "השירותים המנוהלים" של החברה, שמספקת תמיכה בפיתוח מערכות מחשוב אצל הלקוחות.

על פי הדיווח, אי ההתאמות מגיעות מהערכת יתר למלאי בהיקף של 23 מיליון שקל, ולצד זה אי התאמות בסעיפים שרלוונטיים להון החוזר של החברה, כגון לקוחות, ספקים והכנסות מראש בהיקף של 26 מיליון שקל. משמעות הדברים היא כי ההון העצמי של טלדור, שעמד על כ-121 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2013, צפוי להיות מופחת כעת ל-84 מיליון שקל.

טלדור מציינת כי היא "פועלת על מנת לבצע הקצאה מדויקת של סכום הגירעון לכל תקופת הדיווח בין השנים 2007-2013". את הבדיקה בנושא מוביל משרד רו"ח פאהן קנה. מעבר לסימני השאלה מעל להתנהלות הגורמים המקצועיים בחברה, עולה סימן שאלה גם לגבי היועצים המקצועיים שמלווים אותה בצד הביקורת, כולל פירמת ארנסט אנד יאנג שחתומה על הדוחות הכספיים שלה.

בטלדור בחרו היום שלא להגיב לדברים מעבר להודעה לבורסה.