"המתיחות בין רוסיה לאוקראינה היא הזדמנות קנייה"

מנכ"ל בית ההשקעות כיוון בני מוזס: "כפי שהיה בכל הארועים מהסוג הזה ב-20 השנים האחרונות, השווקים ירדו למשך יום-יומיים, ולאחר מכן ימחקו את הירידות וימשיכו לעלות"

רוחות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה לא ישפיעו על השווקים לטווח הארוך, גם במקרה של התערבות צבאית אירופאית נרחבת יותר. כך מעריך בני מוזס, מנכ"ל בית ההשקעות כיוון, בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "כפי שהיה בכל הארועים מהסוג הזה ב-20 השנים האחרונות, השווקים ירדו למשך יום-יומיים, ולאחר מכן ימחקו את הירידות וימשיכו לעלות".

מוזס טוען כי המקרה החריג היה אסון מגדלי התאומים, אז ירדו השווקים בארה"ב למשך 7 ימים, אולם לאחר חודש הם כבר היו ברמה גבוהה יותר מלפני כן.

עם זאת, אומר מוזס, "הנושא של אוקראינה הוא לא מה בכך. פוטין הוא דיקטטור מאוד כוחני ורואה את אוקראינה כחצר האחורית שלו. אבל הפעם יש קונצנזוס עולמי נגדו. זה נוגע לאירופאים - הם חשבו לשלב את אוקראינה בשוק המשותף, ורוסיה לא רצתה לוותר על האינטרסים הכלכליים שלה במדינה, כגון שוק הגז, והיא נלחמת על כך שהמהיג הבא באוקראינה יהיה פרו-רוסי. אבל העם האוקראיני מעדיף את השוק האירופאי".

מוזס מעריך שהאירופאים יאלצו לפעול, מכיוון ש"לאמריקנים נמאס להיות השוטר של העולם, הם רק עושים שרירים. ייתכן שהאירופאים יפעילו סנקציות נגד רוסיה ויפגעו בכלכלה הרוסית".

מוזס, כאמור, חוזה פגיעה בכלכלה הרוסית, אבל בשווקים הבינלאומיים - פגיעה של לא יותר מיום-יומיים. "זו הזדמנות קנייה", הוא אומר. "בדברים האלה אסור למשקיע להבהל בגלל שהשוק יורד. גם אם המתיחות תמשך שבועות, השווקים יעכלו את זה מהר מאוד ויחזרו לעלות. זה לא מה שיעצור את השווקים. מה שיעצור את השווקים זה ניפוח גדול מדי של המניות או עלייה של הריבית".

- ומתי הריבית צפויה לעלות לדעתך?

"לא לפני שנה הבאה. ילן לא פחות חזקה מברננקי בנושאי הזרמת הכספים והשארת הריבית נמוכה. הפד כבר לא מסתמך על ירידה של האבטלה מתחת לרמה של 6.5% בלבד - הוא רוצה לראות צמיחה בת קיימא, פוטנציאל לרמת אבטלה נמוכה לאורך זמן ועלייה של האינפלציה. רק אז הוא יעלה את הריבית, ב-2015".

- באילו מניות כדאי להשקיע בימי המתיחות האלה?

"מי שרוצה להשקיע לטווח ארוך - שישקיע בחברות רב לאומיות חזקות. אם הן יפגעו מכיוון רוסיה או אוקראינה, אז יש להן את השוק במערב אירופה וגם ברזיל וטורקיה מתאוששות. החברות הגדולות ישרדו את זה. זה המקום להיות".