עיריית תל-אביב אישרה: מרכולים יוכלו לפעול בשבת

אישרה הצעה לתיקון חוק העזר העירוני בנושא פתיחתן וסגירתן של חנויות בשבת ■ חולדאי: "לבעלי דירות קטנות בעיר חנויות המזון הן לעיתים מזווה"

הנהלת עיריית תל-אביב אישרה היום (ב') הצעה לתיקון חוק העזר העירוני בנושא פתיחתן וסגירתן של חנויות בשבת. ההצעה תובא לאישורה של מועצת העיר בחודש הקרוב.

ההצעה לתיקון גובשה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון ביוני 2013, שקבעה כי על עיריית תל-אביב לפעול לסגירת סניפי רשתות המרכולים AM:PM וטיב טעם בשבת, מאחר שחוק העזר העירוני אינו מתיר למרכולים לפעול בשבת, זאת בניגוד לבתי-קפה ובתי-מרקחת שחוק העזר העירוני מתיר את פעילותם בשבתות.

בית המשפט נימק את החלטתו בכך שהטלת קנסות על-ידי העירייה אינה מספיקה ואינה מביאה ליישום ואכיפת החוק, ועל העירייה לפעול לסגירת המרכולים בשבת - או לחילופין לתקן את חוק העזר העירוני כך שהמרכולים הפתוחים בשבת לא יוגדרו בחוק כעבריינים.

בעיריית תל-אביב ציינו היום כי התיקון לחוק נועד להתאים את חוק העזר העירוני, שחוקק לפני למעלה מ-3 עשורים, למציאות החיים בעיר כיום, וכך לשמר את האיזון בין צורכי תושבי העיר וצביונה של השבת, תוך שמירה על אופייה של העיר כעיר חופשית.

התיקון לחוק העזר מגדיר רשימה של הרחובות הראשיים בהם תותר פעילותם של מספר מוגבל של מרכולים, כולל קיוסקים, בשבתות ובחגים. ברחובות אלה תוגדר מכסה של עסקים להם יינתן אישור אשר יוגבל ל-5 שנים, וכן יוגדר גודל מקסימלי של חנויות.

יש לציין כי מספר החנויות ברשימה תואם את מספר החנויות הקיימות בפועל ברחובות העיר. בנוסף, קובע החוק כי באזורי הבילוי נמל תל-אביב, מתחם התחנה ונמל יפו, תותר פעילותן של חנויות נוספות.

לאחר אישור התיקון לחוק על-ידי מועצת עיריית תל-אביב בשבוע הבא, יועבר התיקון לאישורו של משרד הפנים.

"בית המשפט העליון שלח אותנו לתהליך מורכב של בחינה מחודשת של חוק העזר העירוני, אשר נחקק לפני 34 שנים", מסר ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, "זאת במטרה להתאימו למציאות החיים בתל-אביב-יפו של היום, השומרת מצד אחד על הערך הסוציאלי של השבת, ורוב-רובה של הפעילות המסחרית אינה מתקיימת בשבת; ומן הצד השני מאפשרת לכל אחת ואחד ליהנות כרצונו מהשבת ומציעה מגוון של פעילויות תרבות, בילוי ופנאי, כאשר חשוב לזכור כי לתושבים המתגוררים בדירות קטנות חנויות המזון הן לעיתים המזווה.

"האיזון העדין הזה שאותו אנו מנסים לעגן בחוק העזר מבטא יותר מכל את הרוח התל-אביבית הסובלנית הפועמת בעיר מימי דיזנגוף וביאליק - עיר המאפשרת לכל אחד לחיות את אורח חייו ולבטא את עצמו כרצונו, ואשר מממשת הלכה למעשה את חזונו של הרצל למדינת היהודים החופשית".