2012/13 השחורה של ליברפול: הפסד עתק של 50 מיליון ליש"ט

המועדון עשוי לחזור לשחק בליגת האלופות בעונה הבאה אחרי היעדרות ארוכה, אך המצב בספרי החשבונות צריכים להדאיג מאד את הבעלים האמריקאים

ליברפול רושמת שנה נפלאה על כר הדשא, מתמודדת בצמרת הגבוהה של הפרמיירליג תוך כדי הצגת כדורגל אטרקטיבי ועשויה לחזור לשחק בעונה הבאה בליגת האלופות לראשונה מאז 2009/10. אך השאלה היא האם אופ"א בכלל תאפשר לה להיכנס למפעל היוקרתי בשנה הבאה - לאור הביצועים הפיננסיים הכושלים של מועדון הפאר, שאסורים לפחות לפי תקנות הפייננשל פייר-פליי היבשות של התאחדות הכדורגל האירופית.

מהדוחות הכלכליים שהגישה היום (ג') ליברפול לרשם החברות הבריטי, עולה כי היא סיימה את העונה הקודמת (12 החודשים שהסתיימו ב-31 במאי 2013) עם הפסד עתק של 49.8 מיליון ליש"ט (לפני מיסוי). בתקופת הדיווח הקודמת, 10 החודשים שהסתיימו ב-31 במאי 2012, הפסידו האדומים 40.5 מיליון ליש"ט, כלומר הפסד מצטבר של 90.3 מיליון ליש"ט.

על-פי התקנות של אופ"א, שהודיעה בסוף השבוע כי 76 מועדונים מאירופה נמצאים בחקירה בחשד להפרות הפייננשל פייר-פליי, הגירעון המצטבר המותר בשתי העונות המדוברות הוא 45 מיליון אירו בלבד (כ-37 מיליון ליש"ט). למרות שניתן לקזז מההפסדים שורה של הוצאות (למשל עבור השקעות בנוער, תשתיות ומתקנים; חוזי שחקנים שנחתמו לפני 2010, ועוד), ולמרות שאופ"א כבר בישרה כי תעניק הקלות למועדונים שיציגו טרנד כלכלי חיובי בדוחות שלהם ומגמת שיפור - החריגה של ליברפול גדולה מאוד, וספק אם תעבור את המבחן של אופ"א. ההתאחדות האירופית הודיעה כי העונשים לקבוצות הסוררות ינועו מקנסות, דרך שלילת תמלוגי זכויות השידור של ליגת האלופות - ועד להרחקה מוחלטת מהשתתפות במפעלים שלה (ליגת האלופות והליגה האירופית).

בליברפול צפויים לנסות לבקש מאופ"א להתחשב בטרנד החיובי שלהם: מאז שהחברה האמריקאית Fenway Sports Group (שגם מחזיקה בקבוצת הבייסבול בוסטון רד-סוקס) לקחה את השליטה על המועדון באוקטובר 2010, ההכנסות צמחו באופן עקבי, והסתכמו בשנה שעברה ב-206.1 מיליון ליש"ט - הסכום הגבוה ביותר בכדורגל האירופי מבין הקבוצות שלא שיחקו ב-2012/13 בליגת האלופות. כמו כן, החוב של המועדון הצטמצם ל-45 מיליון ליש"ט בלבד.