הבורסות למסחר בחברות פרטיות משנות את כללי המשחק

מי מאתנו לא היה רוצה להשיג נתח מחברת סטארט-אפ מצליחה כמו ווטסאפ? ■ כיצד עובדות הזירות הפרטיות הללו ומי תהיה החברה הבאה לפרוח מהן?

מי מאתנו לא היה רוצה להשיג נתח מחברת סטארט-אפ מצליחה כמו ווטסאפ עוד לפני שתימכר או תונפק בסכום דמיוני?

בשנים האחרונות חלה קפיצת מדרגה משמעותית בהיקף חברות ההזנק אשר נרכשות על ידי חברות ענק. בשנת 2013 לבדה בוצעו בעולם למעלה מ-27 אלף עסקאות של מיזוגים ורכישות בסך מצטבר של 2.3 טריליון דולר - מהם למעלה מ-60% שייכים לפעילות M&A בשוק האמריקאי. בנוסף, עולם ההנפקות הראשוניות (IPO) חזר לקדמת הבמה, ומדי יום אנו שומעים על חברות חדשות שנרשמות למסחר.

בעבר על מנת לרכוש את מניות החברות הצעירות, וכך ליהנות מפוטנציאל הצמיחה הגלום בהן, מרבית המשקיעים נאלצו להמתין עד שהן יונפקו בבורסות הציבוריות. אולם ברכישת מניות של חברות שכבר נרשמו למסחר, לרוב ישלמו המשקיעים מחיר גבוה ביחס לשווי של אותן חברות בשלב הינקות שלהן.

לא לכל משקיע

לאור הביקוש הגובר להשקעה בחברות הזנק, נוצרו בשנים האחרונות מעין בורסות למניות של חברות פרטיות. דוגמאות לשתי פלטפורמות מסחר מובילות בתחום הן SharesPost ו-SecondMarket.

מטרת זירות אלו היא ליצור שוק למניות של חברות, שאינן רשומות למסחר בבורסות הציבוריות. אופן פעילותן דומה למסחר מעבר לדלפק (OTC), כלומר, אין ספר פקודות המציג את הביקוש וההיצע לכל נייר או את העסקאות האחרונות שבוצעו בו. מטבע הדברים, היקף ותדירות המסחר בזירות הפרטיות הם דלילים משמעותית ביחס לשוקי מניות מוכרים.

ההשקעה במניות של חברות פרטיות מתבצעת בשלוש דרכים עיקריות: ראשונה, הקשת פקודת קנייה למניה מסוימת מתוך המאגר הקיים, תוך ציון מחיר וכמות מבוקשים. בהינתן כי בצד השני יש מוכר שמוכן לתנאים אלו, מתבצע הסכם חוזי להעברת ניירות הערך בין שני הצדדים; דרך נוספת לשימוש בפלטפורמות המסחר, היא פנייה לשירותי הברוקראז' המוצעים בהן, אשר מהווים גורם מתווך בין הקונים לבין המוכרים; עוד פתרון השקעה שמוצע בזירות המסחר הללו, הוא השתתפות בהנפקות פרטיות, שמבוצעות על ידי החברות בשלבי הגיוס השונים שלהן.

נדגיש כי הגישה לזירות המסחר הפרטיות אינה פתוחה לכל המשקיעים, לאור העובדה כי מדובר בהשקעה בניירות ערך שמוגדרים בסיכון גבוה. הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הגדירה תנאי סף קשיחים לסוג המשקיעים שרשאים לסחור במניות של חברות הזנק. מלבד גופים מוסדיים ותאגידים, משקיעים פרטיים שמעוניינים להשקיע בחברות אלו נדרשים להיות "כשירים" (Accredited) - כלומר, בעלי נכסים של מיליון דולר ומעלה או שהכנסתם השנתית עולה על 200 אלף דולר.

המוכרים - עובדים ועובדים לשעבר

הפלטפורמות החדשות משנות את כללי המשחק עבור חברות הזנק ומגלמות יתרונות חשובים לחברות בכלל ולעובדיהן בפרט, וכמובן למשקיעי הון-סיכון בשלבים השונים.

לאור העובדה, כי מרבית החברות הנמצאות בשלב הינקות אינן רווחיות, המשמעות של פנייתן להנפקה ציבורית בתקופה זו היא התפשרות על שווי החברה. מצב העולם החדש מאפשר להן להישאר פרטיות לזמן ממושך יותר, הודות לעלייה בזמינות ההון מצד מגוון משקיעים בשלבים המוקדמים. תקופה זו מאפשרת לחברות להתמקד בפיתוח העסקי, תוך שמירה על פרופיל תקשורתי נמוך יחסית. בנוסף, אין לחברות מחויבות רגולטורית לפרסום דוחות מפורטים על פעילותן ועל מצבן הפיננסי, כך שלמתחרים קשה יותר לחסום את צמיחתן. באופן זה עולה ההסתברות להצפת ערך משמעותית בחברה עוד טרם הנפקתה לציבור.

מעבר לחברה עצמה, גם עובדיה ומנהליה מרוויחים מזירות המסחר הפרטיות. בניגוד לעבר, אז נאלצו להמתין עד לאקזיט המיוחל על מנת להיפגש עם הכסף, כיום באפשרותם להמיר את מניותיהם למזומן עוד לפני שהחברה תימכר או תונפק בבורסה. היתרון לעובדים במכירת מניות בשלב מוקדם של החברה, הוא צמצום הסיכון האישי שלהם, שכן אם החברה לא תמריא, הם עלולים לאבד חלק מהונם יחד כמובן עם מקום העבודה שלהם. בהתאם לכך, לא מפתיע שרוב ההיצע (כ-90%) בבורסות הפרטיות מגיע מעובדים ועובדים לשעבר.

יתרת המממשים הם יזמים או משקיעים בחברות; עבורם זירת המסחר מהווה אפשרות לביצוע אקזיט מוקדם, לעתים תוך יצירת תשואות פנומנליות. לעומת זאת, בצד הביקוש מרבית הרכישות (למעלה מ-70%) מתבצעות על ידי גופים מוסדיים, שמעוניינים לקבל נתח בחברות הצעירות עוד לפני שהן מונפקות.

ההנפקות הבאות?

במהלך השנים האחרונות בוצעו עסקאות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים בזירות הפרטיות, חלקן בחברות שמאוחר יותר הונפקו לציבור. בין הבולטות שבהן, נציין את פייסבוק, לינקדאין וטוויטר. גם חלק ממניותיה של Wix הישראלית נמכרו במסגרת זו, לפני שהחברה הונפקה בשנה שעבר.

נכון להיום יש מאות חברות שמאפשרות מסחר במניותיהן בבורסות הפרטיות. מהן שלוש חברות צדו את עינינו, וצפויות לבצע הנפקה בעתיד הנראה לעין: Dropbox, Box ו-GoPro.

Dropbox ו-Box מציעות שירות דומה של אחסון ושיתוף קבצים ברשת, שמטרתו להעניק מענה לבעיית גודל הקובץ בשליחת דואר אלקטרוני. בעוד Dropbox, שחצתה את רף 200 מיליון המשתמשים בשנה שעברה, מתמקדת בקהל הרחב, Box עובדת בעיקר עם חברות (הבולטות בהן P&G ופנדורה). לפי ההערכות, שתי החברות צפויות להנפיק השנה, ושווי Dropbox עשוי לחצות את רף 10 מיליארד הדולרים.

חברה נוספת שצפויה לעלות לכותרות היא יצרנית מצלמות האקסטרים GoPro, אשר כבר הגישה בקשה סודית להנפקה. בשנת 2012 מכרה החברה 2.3 מיליון מצלמות, שיצרו עבורה הכנסות בגובה של כ-520 מיליון דולר והיא צפויה להציג הכנסה כפולה ב-2013.

עוד שלוש חברות מעניינות, שזוכות כיום להערכות שווי של מספר מיליארדי דולרים בזירות הפרטיות, הן הרשת החברתית Pinterest, אתר האינטרנט Airbnb המתווך בין משכירי לשוכרי דירות לטווח קצר, וחברת התשלומים הדיגיטלית Square, שהיזם שלה, ג'ק דורסי, ייסד בעבר את טוויטר.

מי משקיע במניות בזירות הפרטיות
 מי משקיע במניות בזירות הפרטיות

מי תהיה חברת הסטראטאפ הבאה בוול סטריט
 מי תהיה חברת הסטראטאפ הבאה בוול סטריט

*** הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע