הקשת הדמוקרטית נגד הקיבוצים: "מחאתם חזירית"

על רקע מחאת הקיבוצים על הקפאת הבנייה בתחומם יצאה הקשת במתקפה עדתית קשה: "משפחות מזרחיות מגבעת עמל מגורשות מבתיהן בהן גרו 60 שנה"

מחר (ה') בשעה 15:00 ייצאו אלפי קיבוצניקים להפגין בצמתים ברחבי הארץ ולשבש בהם את התנועה במחאה על הקפאת הבנייה בקיבוצים על ידי ממשלת ישראל מזה שנתיים, המונעת מאלפי משפחות צעירות להקים בית בקיבוץ.

הקשת הדמוקרטית המזרחית הודיעה היום (ד') כי היא מגנה את הבחירה של הקיבוצים "להפגין למען זכויות יתר שניתנו וניתנים להם מאז קום המדינה ועד היום", לשון הגינוי. "בימים בהם החברה בישראל דנה בשאלות הנוגעות לדיור ציבורי, דרישת הקיבוצים להפשיר את הקרקעות מוציאה לאור באופן ברור ושאינו משתמע לשני פנים את המדיניות והערכים המנחים את התנועה הקיבוצית, את העדר הצדק החלוקתי מאז ועד ימינו אנו - בלי שום מוטיבציה לכפר או לתקן", הודיעה הקשת הדמוקרטית.

"מן הצד האחד של התמונה עומדות חסרות אונים ואמצעים האוכלוסיות אשר שילמו וימשיכו לשלם את מחיר האפליה והדיכוי שבאים לידי ביטוי בחלוקת המשאבים, ומן הצד השני עומדות מדושנות וזקופות האוכלוסיות אשר ההנהגה חפצה ביקרם ודורשות פעולה שבמדינת חלם היתה נתפסת אולי כפעולה צודקת", נטען.

עוד טוענת הקשת כי "הקיבוצים מוחים באופן חצוף וגרגרני בדרישה לקחת את מה שכבר הובהר שאינו שלהם. כאשר משפחות מזרחיות מגבעת עמל מגורשות מבתיהן בהם חיו משנות ה-50 ועד היום, דורשים בנייה ובנותיה יפי הבלורית מהקיבוצים עוד ועוד שטחים להגדלת הונם הפרטי והמשך קיום מנגנוני שימור חוסר הצדק המשווע".

עוד טוענת הקשת המזרחית כי במכתבם של חברי התנועה הקיבוצית אל ראש הממשלה בנימין נתניהו ישנן הטעיות רבות. "הקיבוץ הוא ביטוי לערכים ולעשייה אשר הובילו את התנועה הציונית ואת הרעיון הציוני לאורך שנותיהם הרבות, במרכזם התיישבות ואחיזה בקרקע לארוכה ולרוחבה של הארץ". כתבו הקבוצים במכתב. לטענת הקשת הדמוקרטית "כדי שהמשפט הזה ישקף את האמת באופן הוגן, עליו היה לכלול פסקת המשך אשר מבארת על חשבון מי היתה ועודנה ההתיישבות והאחיזה הזו".

בנוסף, טוענת הקשת הדמוקרטית כי "זכויות היתר של הקיבוצים מול ההתעמרות בנזקקי הדיור הציבורי מעוררת שאט נפש. המהלך החזירי של חברי הקיבוצים מראה כי מול אותם מבקשי דיור ציבורי השורדים בקושי עומדים חברי הקיבוצים ומתרעמים למה מנהל מקרקעי ישראל לא מאפשר להם משבצת דיור גם לילדיהם. הורינו בדיור הציבורי גרים עשרות שנים בבתים שלא מכירים בבעלותם עליהם, מועמדים תמידית לגירוש ופינוי והם כועסים למה לא נותנים לילדיהם. אנו דורשים כי עיקרון הצדק החלוקתי ימומש לגבי כלל אזרחי המדינה".

מהתנועה הקיבוצית נמסר בתגובה: "הקשת פועלת בצורה אוטומטית ומתייחסת לסוגיות לא רלוונטיות וממוחזרות. שנאתה לתנועה הקיבוצית מעוורת את עיניה ומביאה אותה לפגוע בציבור הישראלי ובבניית 40,000 יחידות דיור שיהוו חלק ממשי בפתרון מצוקת הדיור הקשה בה נמצאת מדינת ישראל. המאבק אליו אנחנו יוצאים מחר בעשרות צמתים הוא מאבק על ציונות והתיישבות ועל היכולת לקיימן לא רק בהקשר של היתרי הבנייה אלא בתחומים רבים נוספים בהם אנחנו נמצאים במאבק בלתי פוסק מול אטימות ולעתים אף עוינות של פקידים במערכות הציבוריות. אם אנשי הקשת הדמוקרטית לא היו תקועים במאבקי שנות ה-90 ומסתכלים על המציאות נכוחה - הם היו הראשונים להצטרף מחר להפגנות - כי גם לקיבוצניקים, שהם חלק ממעמד הביניים היצרני, המתנדב והמשרת מגיע שיהיה בית בישראל".