הבלגן בטלדור: סמנכ"ל פוטר, 12 דוחות תוקנו, 49 מ' ש' נמחקו

ספקית שירותי המחשוב פרסמה מסקנות לגבי אי-ההתאמות הדרמטיות שנתגלו בדוחותיה ■ לא ברור אם רשות ני"ע תפעל בעניין

ספקית שירותי המחשוב טלדור , פרסמה הלילה את המסקנות הראשונות מהשערורייה החשבונאית שמסעירה את החברה בשבועות האחרונים. נכון לשלב זה, מצביעה טלדור על מנהל חטיבת השירותים המנוהלים בחברה, יוסי פחימה, שמכהן כסמנכ"ל בחברה, כדמות האחראית לאי ההתאמות החשבונאיות שהתגלו במאזניה, ונפרשות על פי שבע השנים האחרונות.

פחימה, כך דיווחה טלדור, פוטר ממשרתו "על רקע הליקויים המהותיים שהתגלו בפעילותה של חטיבת שירותים מנוהלים". הפיטורים תקפים החל מאתמול, לאחר כהונה בת 8 שנים בתפקיד. מלבד פחימה איבדה את משרתה גם מירב גת, שהייתה מנהלת הכספים של החטיבה.

פחימה אומנם הורחק מהחברה, אך ספק אם כאשם הישיר למחדל. הוא עובד בטלדור משנת 1994, ועל פי הדוחות לסיום 2012, הוא אחד מחמשת בעלי השכר הגבוה בחברה, עם שכר בעלות של 768 אלף שקל בשנה. בטלדור לא מפרטים אם הפיטורים כוללים הודעה מראש של חצי שנה, כפי שעולה מחוזה העסקה של פחימה, או שמדובר במקרה מורכב יותר שמשפיע גם על תנאי הפרישה. את פחימה יחליף אסף ליטביונוב, שעובד בטלדור משנת 2000.

המניה איבדה 21% תוך חודש

כפי שנחשף ב"גלובס", טלדור הוציאה מספר עובדים לחופשה על רקע החקירה בנושא, ביניהם פחימה וגת. טלדור מנוהלת ע"י אריה רימיני, והחברה שנסחרת כיום לפי שווי של כ-85 מיליון שקל, איבדה 21% מאז התפוצצה הפרשה לפני כחודש.

בדיווח הראשוני הסבירה החברה כי לקראת פרסום הדוחות השנתיים לשנת 2013 גילתה ההנהלה אי התאמות בסדר גודל של 20 מיליון שקל בספירת המלאי. אולם, בדיקה מדוקדקת יותר, שתוצאותיה פורסמו השבוע, העלתה כי אי ההתאמות גדולות בהרבה, וכוללות גם סעיפים מאזניים נוספים בשווי כולל של 49 מיליון שקל ברוטו, או 37 מיליון שקל נטו, שמשמעותם מחיקת כמעט 30% מההון העצמי של החברה.

במקביל להודעת הפיטורים של פחימה, פרסמה היום טלדור דוח המפרט את הטעויות שהתגלו במסגרת הבדיקה שערכה החברה בשבועות האחרונים. תיקוני הדוחות הכספיים, היא מעדכנת, נדרשים ב-12 דוחות רבעוניים ושנתיים שפורסמו בין השנים 2007-2013.

ההשפעה על דוח הרבעון השלישי של 2013, האחרון אותו פרסמה החברה, מתבטאת בהפחתה של המלאי מ-48.5 מיליון שקל ל-25.6 מיליון שקל; הפחתה של יתרת הרווח בכמעט שני שלישים ל-21.5 מיליון שקל; הפחתה של ההון העצמי בכשליש ל-85 מיליון שקל; וכן הפחתה של הרווח הנקי לתקופה ל-2.3 מיליון שקל בלבד לעומת 8.3 מיליון שקל עליו דווח בעבר.

טלדור מציינת כי לאור "מורכבות הטעות והיקפה" היא תפרסם את המספריים הסופיים מיד לאחר השלמת הבדיקה המלאה, בלוחות זמנים שיימסרו בהמשך. טלדור מפרטת כי בדיונים שנערכו בנושא השתתפו מלבד הדירקטוריון וההנהלה הבכירה גם רואי חשבון חיצוניים ויועצים משפטיים, אך לא מרחיבה מעבר לכך.

סימן שאלה אחר הוא לגבי רשות ני"ע. ככל הידוע, הרשות פנתה לטלדור בדרישה לבצע חקירה פלילית, אך לא ברור אם זו אכן תתבצע או שבטלדור יבינו שעדיף לסגור את הנושא "בתוך הבית", מה שנראה כרגע בלתי אפשרי לנוכח היקפי אי ההתאמות הכספיות.

ויש עוד נקודה. במגזר המערכות, שבמסגרתו פועלת חטיבת השירותים המנוהלים, מגיעים רוב הלקוחות (מעל ל-85% מהם, על פי הפירוט ל-2012) מהמגזר הציבורי, הביטחוני והפיננסי. לקוחות ארגוניים גדולים, בסביבה רגישה לנושאי פרטיות ואבטחה, אמורים להיות מוטרדים לא פחות מהמשקיעים בבורסה, ממה שקרה בדוחות הכספיים של טלדור במשך השנים האחרונות.