האשמות: רוסיה יוזמת את התקריות האנטישמיות באוקראינה

הרב הראשי באוקראינה: "הרוסים הם שיוזמים את הפרובוקציות האנטישמיות במדינה; מתחזים ללאומנים אוקראינים, כמו הנאצים, לפני פלישתם לאוסטריה ב-1938 ■ מנהיג יהודי רוסי: היהודים צריכים לשתוק

האם לפלישה הרוסית לחצי האי קרים יש היבטים אנטישמיים? מה מקור הפגיעות במטרות יהודיות באוקראינה ובסימפרופול, בירת חבל קרים, בשבועות שחלפו? מנהיגי הקהילה היהודית באוקראינה טוענים שהרוסים, ולא לאומנים מקומיים, אחראים להתנכלויות ליהודים ולמוסדות יהודיים במדינה. הרוסים, לעומת זאת, גורסים שקבוצות של חוליגאנים נאו-נאצים בקייב ובערים אחרות במדינה מסמנים את היהודים כמטרות.

בתגובה הכריז מנהיג בקהילה היהודית ברוסיה, שבשעה זו מוטב ליהודים לשמור על שתיקה פן יבולע להם.

ובמקביל, השוותה אתמול הילארי קלינטון את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לאדולף היטלר ומצאה קווי דמיון בין הפלישה לקרים לאנשלוס הנאצי באוסטריה ערב מלחמת העולם השניה.

הרב יעקב דב בלייך, הרב הראשי של הקהילה היהודית באוקראינה, מאשים את רוסיה בייזום "פרובוקציות" אנטישמיות בחצי האי קרים במאמץ להצדיק את פלישתה לדרום אוקראינה. הרב דיבר במסיבת עיתונאים בניו-יורק ודבריו מצוטטים בסוכנות הידיעות היהודית JTA.

בימים שחלפו פורסמו ידיעות על תקריות אנטישמיות בקרים, לרבות מריחת צלבי קרס וכתובות "מוות ליהודים" על קירות בית-הכנסת הרפורמי בסימפרופול. בינואר היכו ביריונים מורה לעברית כאשר שב לביתו מבית-כנסת בקייב. אם טענת הרב בלייך נכונה, הפרובוקציות האנטישמיות הן חלק מדפוס של התנהגות ביריונית של רוסים או גורמים אוהדי רוסים בחצי האי, לרבות איום של חמושים על נציג של או"ם, רוברט סרי, בקרים, אולי בניסיון לחטוף אותו, בתקרית שאירעה אמש.

בלייך השווה את התנהלות רוסיה בקרים לזו של הנאצים לפני האנשלוס, פלישת גרמניה הנאצית לאוסטריה ב-1938.

"כנראה שרוסים שהתחזו ללאומנים אוקראינים עשו מעשים, כפי שעשו הנאצים, שרצו לפלוש לאוסטריה וחוללו פרובוקציות", אמר הרב.

בתשובה על שאלה האם יש אנטישמיות בקרב לאומנים אוקראינים, ובמיוחד בשתי מפלגות של הימין הקיצוני שצורפו לממשלה החדשה בקייב, הודה בלייך שאכן יש חששות לכך, אך ציין שהקהילה היהודית במדינה קיבלה הבטחות מבכירים שהממשלה תגן על יהודי אוקראינה.

"איום מבחוץ"

"הרוסים מנפחים (את האנטישמיות של פלגים לאומנים באוקראינה) מעבר לכל פרופרציה", אמר הרב. לדבריו, האוקראינים מאוחדים בתגובתם להתערבות הרוסית: "היו הרבה חילוקי דעות על המהפכה, אך עכשיו הם נעלמו. אנו ניצבים לפני איום מבחוץ, רוסיה. זה קירב את הלבבות".

בלייך קרא לארה"ב לגלות תקיפות במגעיה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולהעתיק את הוועידה העתידית של שמונה המדינות המתועשות הגדולות (G-8) מסוצ'י לקייב, כהפגנת סולידריות עם האוקראינים. הוא אף קרא לממשל אובמה לשקול סיוע צבאי לממשלתה החדשה של אוקראינה. הרב הודה, שהאמריקאים אכן שבעי מלחמה, אך אמר, שהאוקראינים צריכים "מגפיים על הקרקע כדי להגן על הדמוקרטיה במדינה" וכדי למנוע מצב שבו "המלחמה הקרה תיהפך לקרה".

גם פעילים יהודיים אחרים באוקראינה אמרו, שהם חוששים יותר מפרובוקטורים רוסיים ומתומכיו של הנשיא המודח, ויקטור יאנוקוביץ', מאשר הלאומנים שהדיחו אותו. "באופן כללי, באוקראינה היו פחות התקפות על יהודים מאשר במערב אירופה או אירופה בכללה", אמר יוסף זיסל, נשיא הקהיליה היהודית באוקראינה, שרואיין ב"דיילי ביסט".

לדבריו, טרם ברור מי עמד מאחורי ההתקפות האנטשימיות האחרונות במדינה, אך גם הוא, כבליך, חושד שידם של פרובוקטורים רוסיים או פרו-רוסיים במעל. זיסל ציין שהוא חושש יותר לגורל הקהילה הטרטרית בקרים, שרוב חבריה מוסלמים, מאשר לגורל כ-17 אלף היהודים שחיים שם. "היהודים בקרים בחרו לא לתמוך בצד זה או אחר כך שאינני חושב שנשקף להם איום". אמר נשיא הקהילה.

מכל מקום, זיסל והרב בלייך חתמו על עצומה שקוראת לרוסיה להפסיק את התוקפנות נגד אוקראינה ומפצירה בקהיליה הבינלאומית "לבלום את הפלישה הזרה למדינה ואת ההתערבות הגסה בענייניה הפנימיים".

בתגובה קרא נשיא הפדרציות היהודיות ברוסיה, אלכסנדר בורודה, ליהודי אוקראינה לשמור על שקט והכריז שהתבטאויותיהם אינן מועילות. בראיון ל,ג'רוזלם פוסט" אמר בורודה, כי הסכסוך בקרים "אינו קשור ליהודים... והיהודים, לרבות הרבנים, צריכים להישאר מחוץ לפוליטיקה. בעוד שבשלב הנוכחי אין אנטישמיות רבה, "איננו יודעים מה יוליד המחר".

הילארי קלינטון אמרה בנאום בלונג-ביץ', קליפורניה, כי אפשר להשוות בין פעולות פוטין בקרים לבין הפעולות שנקט אדולף היטלר בסוף שנות ה-30, לפני פלישתו לאוסטריה. שאיפתו של פוטין להגן על המיעוט הרוסי באוקראינה מעלה בזיכרון את פעולותיו של היטלר להגן על מיעוטים גרמניים מחוץ לגרמניה, ציינה קלינטון.

"אם (הפלישה לקרים) נשמעת לכם מוכרת, היא מזכירה מה שהיטלר עשה בשנות ה-30", אמרה קלינטון. "היטלר חזר ואמר, שכל האזרחים ממוצא גרמני במדינות כצ'כוסלובקיה, רומניה ומדינות אחרות אינם זוכים ביחס טוב בארצותיהםושהוא חייב להגן על עמו, וזה עיצבן אנשים רבים".

לדבריה, מאמין פוטין ששליחותו היא להחזיר רוסיה לגדולתה, והדבר כולל פיקוח על מדינות שהיו פעם חלק מברה"מ ומברית וארשה.

ואילו שגריר רוסיה באו"ם, ויטאלי צ'ורקין, אמר באחרונה, כי האוקראינים הפרו-אירופיים אינם אלא "אנטישמים ופשיסטים".