תיק הולילנד: זקן לא סיפקה בינתיים "ראיות זהב" חדשות

את עדותה של שולה זקן אתמול במשטרה ניתן להגדיר כ"דמי רצינות" - הוכחה לכך שהיא אכן בשלה למהלך של הפיכה לעדת מדינה נגד אולמרט ■ שאלת המפתח בפרקליטות כעת היא דבר קיומן של ראיות תומכות לגירסה החדשה שהציגה

השיקול העומד כעת בפני פרקליט המדינה, שי ניצן, בסוגיית עדותה החדשה של שולה זקן הוא במידה רבה בין האינטרס הציבורי לבין השיקול המשפטי הקר. אין ספק שזהו האתגר המשמעותי ביותר שבו ניצב עד עתה ניצן בתפקידו החדש, שאליו נכנס לפני פחות מ-3 חודשים.

מצד אחד, ברור שקיים אינטרס ציבורי רחב, מלווה בסקרנות ציבורית בריאה וראויה, לשמוע את מוצא פיה של זקן. בהתאם לעיקרון פומביות המשפט, לציבור מגיע לדעת מה ראתה, שמעה וחוותה האישה הקרובה ביותר לראש הממשלה לשעבר בדבר מעלליו הפליליים לכאורה.

אהוד אולמרט כיהן כפוליטיקאי בכיר, חבר כנסת, שר בממשלה וראש ממשלה משך עשרות שנים. אם קיימת ראיה ישירה למחשבתו הפלילית בנוגע לעבירות של לקיחת שוחד ומירמה והפרת אמונים, עליה להיות מוצגת. אם לא בבית משפט - אז לפחות בבית המשפט של דעת הקהל.

אלא שזהו אינו השיקול שצריך להדריך כעת, לא את פרקליט המדינה, ולא את השופט דוד רוזן, היה והבקשה להעיד מחדש את זקן בבית המשפט תוגש לו. אף שהגדרת התפקיד של הפרקליטות אינה בהכרח לנצח במשפטים, אלא להגיע לחקר האמת ולשרת את האינטרס הציבורי - במקרה הנוכחי עליה לצמצם את שיקוליה לניהול ענייני התביעה במשפט הולילנד.

במילים פשוטות: על הפרקליטות לשקול את התועלת שעשויה לצמוח מעדותה החדשה של זקן להוכחת האישומים כנגד אולמרט, ולשקלל לחישוב גם את הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מהצגת גירסתה ההפכפכה, וכתוצאה מפתיחה מחדש של שלב העדויות במשפט, שיצריך גם חזרה על כל שלב הסיכומים.

ידיעה אקטיבית של אולמרט

במובן הזה, לא השתנה השבוע דבר מבחינת השיקולים שאמורים להנחות את הפרקליטות לקראת קבלת החלטה גורלית בנושא - ככל הנראה במהלך השבוע הבא.

עדותה של זקן נמסרה אתמול (ד') לאנשי יאח"ה בלוד, בראשות מפקד היחידה, תת-ניצב אפרים ברכה. טכנית מדובר בעדות שנמסרה באזהרה - זקן היא עדיין נאשמת במשפט ולא עדה תמימה, והדברים שמסרה מפלילים גם אותה, אף שהובטח לה מראש כי כל מידע שתמסור לא ישמש נגדה. במשך 8 שעות גוללה זקן את הפרטים שבחרה כעת לחשוף.

בפרשת הולילנד עדותה של זקן מסייעת כאמור לחזק את הראיה בדבר המחשבה הפלילית של אולמרט בנוגע לעבירת לקיחת השוחד. אולמרט מואשם בשני פריטי שוחד - בקשתו משמואל דכנר המנוח בשנים 2002-2003 להעביר סך מצטבר של 500 אלף שקל לאחיו, יוסי אולמרט, שהסתבך בחובות; וכן בקשתו מדכנר באותן שנים להעביר כספים למהנדס העיר ירושלים, אורי שטרית.

מלבד זאת, העידה זקן בשני עניינים נוספים: היא סיפרה על ידיעתו המלאה, והאקטיבית, של אולמרט בדבר המימון הכפול והצולב שלו זכו נסיעותיו לחו"ל, במסגרת פרשת ראשונטורס, בה זוכה אולמרט; ובמסגרת הניסיון לספק לפרקליטות גם חומר חדש לגמרי בפרשות שטרם נחשפו, דיברה זקן בקווים כלליים על חשדות נגד קציני משטרה בכירים בטיוח חקירות רגישות ובעייתיות.

יש להניח כי המידע הזה מעורר אי-נוחות בקרב כל לובש מדים, בין בהווה או בעבר, בין ששהה עם זקן בחדר החקירות ובין שלא. יש לצפות כי אנשי הפרקליטות - ובראשם ניצן ופרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ליאת בן-ארי-שווקי - יידעו לסנן את הרעשים הללו בבואם לבחון את החומר, כפי שהודיעו אמש הפרקליטות והמשטרה בתום מתן עדותה של זקן.

בדרך למהלך הרפתקני?

במבט ראשוני, ניתן לקבוע כי "ראיית זהב" המשנה את כללי המשחק לא נשמעה אתמול מפיה של זקן. לכל היותר ניתן אשרור מפיה - וזאת בפעם הראשונה, ואין להקל בכך ראש - להתרחשויות הפליליות שהיו ידועות לפרקליטות, ושנכללו זה מכבר בכתב האישום בתיקי ראשונטורס והולילנד.

בהיעדר מידע שעשוי להפיל את הפרקליטות מהכיסא, אפשר להגדיר את עדותה של זקן במשטרה כ"דמי רצינות", דהיינו, הוכחה חותכת שזקן אכן בשלה למהלך, ואין בכוונתה לקבל רגליים קרות ברגע האחרון אם הפרקליטות תתפתה ללכת איתה - כפי שאירע בשלביו הראשונים של משפט הולילנד, כשזקן נמלכה בדעתה ברגע האחרון ונסוגה מהסדר הטיעון שכמעט הושג עמה.

עם כל הכבוד לנכונותה של זקן ללכת עד הסוף, שאלת המפתח בפרקליטות כעת היא בדבר קיומן של ראיות תומכות לגירסה שאותה הציגה במשטרה. זוהי גירסה ג' של זקן - את גירסה א' הציגה בחקירת המשטרה המקורית בתיק הולילנד בשנת 2010, ואת גירסה ב' בעדותה בבית המשפט ב-2013.

כדי לשכנע את השופט דוד רוזן להאמין דווקא לגירסה ג', רגע לאחר שהפרקליטות בסיכומיה נסמכה דווקא על גירסה ב' של זקן, יהיה צורך בראיות תומכות. עדותה בלבד לא תספיק, אחרת יתעורר ספק סביר בשאלה האם זקן החליטה למלט את עצמה באמצעות גירסה מפוקפקת, נוכח ההערכה המוצקה שהיא בדרכה למספר לא מבוטל של שנות מאסר.

בפרקליטות ובמשטרה מסרבים לחשוף האם ראיות תומכות כאלה הונחו אתמול על שולחן חדר החקירות.

ראיות תומכות מצידה של זקן עשויות לשכנע את הפרקליטות ללכת למהלך הרפתקני ומקיף יותר מאשר חזרה לשלב העדויות בתיק הולילנד. הכוונה היא לפנייה לשופטי בית המשפט העליון, המתמהמהים זה חודשים רבים במתן פסק הדין בערעור בתיקי ראשונטורס-טלנסקי, במטרה לפתוח מחדש את שלב העדויות גם בתיקים הללו.

כאן האתגר הוא כפול, ועמו גם ההימור שהפרקליטות תיקח: בניגוד להערכה בתיק הולילנד, שלפיה השופט רוזן יאפשר את מסירת העדות החדשה של זקן, אף שהיה שמח לסיים את המשפט - אין תקדים לכך שתיק ששלב הערעור בו הסתיים הלכה למעשה, והוא ממתין למתן פסק דין בעליון, ייפתח מחדש ויוחזר למחוזי לגביית עדויות.

הסכמה מצד שופטי העליון לכך תיצור תקדים, שלא רצוי לקבוע דווקא בתיקים מסוג זה, ובנוסף תציב עננה של חשד מעל ראשם של העליונים ותצייר אותם כמי שהמתינו עד להבשלת העדות המרשיעה.