שולה זקן החלה למסור במשטרה עדות חדשה נגד אולמרט

תחשוף מידע לגבי מעשיה ומעשיו של אולמרט בפרשות הולילנד, ראשונטורס וטלנסקי ■ לאחר מסירת העדות תחליט הפרקליטות אם לחתום עמה הסכם עד מדינה ■ יועצו של אולמרט: "הפרקליטות הולכת שבי אחר הצהרות-שווא"

האם שולה זקן תמסור גרסה שמפלילה את אהוד אולמרט בשוחד? זקן התייצבה היום (ד') לראשונה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה), כדי למסור את גרסתה החדשה לגבי פרשת הולילנד ופרשות נוספות (ראשונטורס וטלנסקי - שערעור בגינן תלוי ועומד בעליון), שבגינן היא ומי שהיה הבוס שלה, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, הועמדו לדין פלילי.

מדובר בעדות חדשה של זקן, במסגרתה היא מתיימרת לספק לפרקליטות ראיות שיסייעו בידיה להביא להרשעתו של אולמרט בלקיחת שוחד מיזמי פרויקט הולילנד, בתמורה להקלות בעונשה, במסגרת הסדר עד מדינה שייחתם עמה. בכל מקרה, זקן צפויה לרצות עונש מאסר בפועל במסגרת ההסדר, לאחר שהסירה את דרישתה להסתפק בעבודות שירות.

חקירתה המחודשת של זקן במשטרה מעידה מחד על התקדמות במגעים של הפרקליטות להסדר עמה; מאידך, מדובר בשלב הכרחי לקראת הכרעה אם לחתום עמה על הסדר עד מדינה.

המשטרה היא הגוף החוקר, והפרקליטות היא הגוף שבוחן את חומרי החקירה ומחליט אם לעשות בהם שימוש ובאיזה אופן. חומרי החקירה שיתקבלו מחקירתה המחודשת של זקן יועברו גם לסנגורים של כל הנאשמים במשפט.

‏לצורך חתימה על הסכם תידרש זקן להציג ראיות מחזקות לגרסתה - למשל מסמכים, יומנים והקלטות - שיבטיחו כי הגרסה החדשה שמסרה היא הנכונה, שכן קיים חשש שבית המשפט לא יאמין לגרסתה הנוכחית, לאחר שמסרה שתי גרסאות קודמות.

בנוסף, בפרקליטות מעריכים כי גרסתה החדשה של זקן תעלה טענת-נגד מיידית, לפיה היא מונעת מתחושת נקם נוכח הקרע בינה לבין אולמרט.

השבוע דווח על התקדמות במשט-ומתן בין הפרקליטות לבין סנגורי זקן לקראת חתימה על הסכם עדת מדינה. נציגי הפרקליטות, פרקליטת המחוז ליאת בן-ארי וראש צוות הולילנד בפרקליטות יהונתן תדמור, שוחחו ביום ראשון עם סנגוריה של זקן, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד כהן, ובשני הצדדים ניכרה אופטימיות באשר לסיכוי להגיע להסכם. זאת, ככל הנראה, בשל הצעה משופרת שהגישו הסנגורים.

‎‎הכרעת דין בתוך 3 שבועות

בתחילת השבוע הודיע שופט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, הדן בתיק הולילנד, כי הכרעת הדין תינתן ב-31 במארס, עוד כ-3 שבועות. החלטתו של רוזן זירזה את המגעים להסדר בין הפרקליטות לבין סנגוריה של זקן. לאור חומרי החקירה החדשים שתספק זקן, תחליט הפרקליטות אם לבקש מהשופט דחייה במתן הכרעת הדין, לצורך העדתה המחודשת במשפט.

בשלב שבו נמצא תיק הולילנד, אחרי שלב הסיכומים, קובע החוק כי "בית המשפט רשאי, אם ראה צורך בכך, להורות על הזמנת עד - ואפילו כבר נשמעה עדותו - ועל הבאת ראיות אחרות, אם לבקשת בעלי דין ואם מיזמת בית המשפט" - כך שמי שייקבע אם עדותה החדשה של זקן תישמע הוא השופט רוזן, כאשר צעד כזה נחשב לחריג.

‏‎‎‏"מסע רדיפה לא אנושי"

בתוך כך הגיב אולמרט לראשונה על המגעים של הפרקליטות להסדר עם זקן. בהודעה שהוציא היום יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, נמסר "כי לכל אורך המשפט עלתה תמונה ברורה אחת ויחידה - אולמרט לא קיבל מעולם שוחד כלשהו, לא משמואל דכנר ולא מאף אדם אחר - תמונה זו לא תשתנה! הפרקליטות, אשר נמצאת במצוקה קשה, הולכת שבי אחרי אשליות והצהרות-שווא שאין מאחוריהן דבר וחצי דבר".

‏לדברי דן, "בית המשפט הודיע כי הכרעת הדין בתיק תינתן תוך פחות מחודש. הפרקליטות מבינה היטב כי משמעות החתימה על הסכם בשלב כה מאוחר, אם יאושר על-ידי בית המשפט, היא דחיית ההחלטה בתיק זה בחודשים רבים מאוד. רק פרקליטות החוששת מהחלטת בית המשפט בתיק יכולה לקדם בשלב שכזה הסכם כה תמוה, שמטרתו האמיתית היא דחיית ההחלטה בזמן רב והמשך מסע הרדיפה, הלא אנושי ממש, אותו היא מנהלת נגד אולמרט כבר שנים רבות".

‏"דרושות ראיות אובייקטיביות"

‎‎גורמים משפטיים העריכו השבוע כי רק אם זקן תספק למשטרה ולפרקליטות ראויות אובייקטיביות וחדשות, כגון הקלטות ותרשימים, ייעשה שימוש בעדותה, וייחתם עמה הסדר עד מדינה.

לדברי עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), "הפרקליטות צריכה לברר היטב מה יש לגברת זקן למכור. לצורך זה צריך לשמוע את הסיפור המלא באופן ישיר מזקן ובצורה מדוקדקת. הכול ייקבע על-סמך התכנים. מבחינה ראייתית, אם היא לא תביא ראיות תומכות חדשות, העדות לא תהיה שווה הרבה בסיטואציה הנוכחית".

גם עו"ד אביגדור פלדמן סבור כי השאלה המרכזית שצריכה לעמוד בפני הפרקליטות היא אם זקן מביאה ראיות אובייקטיביות חדשות או רק משנה את גרסתה. "אלא אם זקן יכולה להביא ראיות אובייקטיביות, כגון מסמכים, תכתובות, שיתמכו בגרסה שלה, אז העדות שלה לא שווה כלום", אומר פלדמן.

לדבריו, גרסה חדשה שלה עשויה להחליש את התביעה, "כי היא יוצרת תחושה של חולשה אצל התביעה ושהם זקוקים לעוד עדות. בעיניי, במצב של היעדר ראיות אובייקטיביות, חתימה על הסדר עמה היא מעשה טיפשי, כמעט מעשה התאבדות של התביעה".

שוחד לקידום פרויקטים

אולמרט וזקן עומדים לדין בפרשת הולילנד בגין לקיחת שוחד בסך מאות אלפי שקלים מיזמי נדל"ן באמצעות עד המדינה המנוח, שמואל דכנר, בתמורה לסיוע בקידום פרויקטים של היזמים.

לפי כתב האישום, אולמרט קיבל שוחד בשתי דרכים מרכזיות: האחת - באמצעות חצי מיליון שקל שהועברו לכאורה מדכנר לאחיו, יוסי אולמרט, ששקע בחובות; השנייה - באמצעות לפחות 60 אלף שקל שהעביר דכנר לאולמרט באוגוסט 2002, באמצעות זקן, לצורך כיסוי גירעונות שצבר אולמרט במסעות הבחירות שלו‏‎.‎‏

זקן, שנחשבת מסובכת מאוד מבחינה משפטית בתיק ושהסתכסכה עם אולמרט במהלך המשפט, מואשמת כי לקחה שוחד בסך מאות אלפי שקלים מדכנר וכן כי קיבלה ממנו הטבות נוספות בדמות תכשיטים ומתנות אחרות.

זקן לא מכחישה את קבלת הכספים והמתנות, אך טוענת כי אלה ניתנו לה מדכנר על רקע יחסים קרובים שהתפתחו ביניהם, שלא הגיעו לכדי רומן. ‏‎‎‏