"בלי ראיות חדשות, הסדר עד מדינה עם זקן הוא התאבדות התביעה"

על רקע ההתפתחויות בתיק הולילנד, מבהירים מומחי משפט כי "הפרקליטות צריכה לברר היטב מה יש לגברת זקן למכור", וכי אם מזכירתו לשעבר של אולמרט לא תביא ראיות חדשות, "עדותה לא תהיה שווה הרבה בסיטואציה הנוכחית"

התחדשו המגעים בין עורכי דינה של שולה זקן לבין פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בניסיון להגיע להסדר עד מדינה עם ראש לשכתו לשעבר של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בתיק הולילנד.

ל"גלובס" נודע כי לאחר שבסוף השבוע נראה היה כי הניסיון של זקן להשיג הקלה עתידית בעונש במשפט הולילנד, באמצעות הגעה להסדר עד מדינה, ייכשל עקב התנגדות הפרקליטות, המגעים בין הצדדים התחדשו.

פרקליטיה של זקן, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד-כהן, צפויים להיפגש בימים הקרובים עם פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי, ועם עו"ד יונתן תדמור, אחד התובעים המובילים במשפט הולילנד, בניסיון להגיע להסכמות שיאפשרו חתימה על הסכם.

זקן מואשמת במשפט הולילנד בלקיחת שוחד של מאות אלפי שקלים מיזמי נדל"ן באמצעות עד המדינה המנוח שמואל דכנר, ומצבה המשפטי נחשב קשה מאוד. עם זאת, לפי ההערכות, הסיכוי שהפרקליטות תחתום על הסדר עם זקן עדיין נמוך.

בשבוע שעבר, ולאחר שעל רקע המשפט חל קרע ביחסים בינה לבין אולמרט, פנתה זקן לפרקליטות והציעה למסור גרסה חדשה ועדויות מפלילות נגד אולמרט. כיוון שהפנייה נעשתה בשלב מאוחר מאוד של המשפט, לאחר שזקן וכלל הנאשמים כבר הגישו את סיכומיהם ומסרו את גרסתם, בפרקליטות מתלבטים אם להגיע עמה להסדר.

נדרשות ראיות חותכות

לדברי עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר וכיום שותפה בכירה במשרד רונאל פישר, ההכרעה בשאלה תושג, בין היתר, על סמך טיב הראיות החדשות שזקן תציג בפני אנשי הפרקליטות. זאת, הן בנוגע לתיק הולילנד והן בנוגע לפרשות ראשונטורס וטלנסקי - שנדונות במסגרת הערעור על זיכויו של אולמרט שהגישה המדינה לבית המשפט העליון.

"הפרקליטות צריכה לברר היטב מה יש לגברת זקן למכור", אומרת עו"ד דוד. "לצורך זה צריך לשמוע את הסיפור המלא באופן ישיר מזקן ובצורה מדוקדקת, ולא מעורכי הדין שלה. הכול ייקבע על-סמך התכנים. מבחינה ראייתית, אם היא לא תביא ראיות תומכות חדשות, העדות לא תהיה שווה הרבה בסיטואציה הנוכחית".

גם עו"ד אביגדור פלדמן סבור כי השאלה המרכזית שצריכה לעמוד בפני הפרקליטות היא אם זקן מביאה ראיות אובייקטיביות חדשות, או רק משנה את גרסתה.

"אלא אם זקן יכולה להביא ראיות אובייקטיביות כגון מסמכים, תכתובות, שיתמכו בגרסה שלה, אז העדות שלה לא שווה כלום", אומר פלדמן.

לדבריו, גרסה חדשה שלה עשויה להחליש את התביעה, "כי היא יוצרת תחושה של חולשה אצל התביעה ושהם זקוקים לעוד עדות. בעיניי, במצב של היעדר ראיות אובייקטיביות, חתימה על הסדר עמה היא מעשה טיפשי, כמעט מעשה התאבדות של התביעה".

מרגלים בעומק האויב

עו"ד פלדמן מכנה עדי מדינה כ"עקב אכילס של המשפט". לדבריו, "אלה אנשים שהחבל מתהדק לצווארם, והם מבקשים לשחרר את החבל בתמורה למידע. לעתים קרובות, המידע מונע רק מהאינטרסים האישיים שלהם, שלא זהים לאינטרסים של החוקרים או הפרקליטים. אני לא זוכר תקדים לכך שנאשם, ממש בישורת האחרונה של המשפט, פתאום מנסה לנתק את עצמו משורת הנאשמים ולהצטרף לתביעה".

פלדמן, בלשונו הציורית, מציע לפרקליטות להיות נחושה בעמדה שלה ו"לא להתחיל לחפש מרגלים בעומק האויב". לדבריו, "העדות של זקן מתפתלת. היא שיקרה פעם ופעם שנייה. מי יכול לערוב שהיא לא תשקר פעם שלישית כדי להציל את נפשה?".

- זקן עבדה בלשכת אולמרט שנים ארוכות, והיא מתיימרת לחשוף בפני הציבור את כל מה שקרה שם.

פלדמן: "בסיטואציה הנוכחית, זקן היא המקור הכי פחות בטוח לשמוע ממנו מה באמת קרה בלשכות אולמרט. אם יש לה תשוקה כל-כך גדולה לחשוף את עולם השקרים, שהיא הייתה דמות מרכזית בו - אז שתכתוב ספר".

- זקן נחשבת דמות שולית ביחס לאולמרט, ואולי לכן הפרקליטות תעדיף לחתום עמה על הסדר.

פלדמן: "זקן לא שולית. עד כמה שאני מתרשם לא נעשה דבר בלי שעבר דרכה וקיבל את אישורה. אם היו עבירות, היא הייתה המכשיר לביצוען. בדרך כלל עבריינים לכאורה, כמו אולמרט, לא מלכלכים את הידיים ויש אחרים שעושים את העבודה השחורה".

פלדמן מציין כי מהלך של חתימה על הסדר עד מדינה עם זקן יחייב חקירה משטרתית מחודשת, ואז לחזור למשפט. "להערכתי, בגלל המרכזיות של עדות כזו, רוב העדים יצטרכו לחזור לדוכן העדים. זה מתחיל משפט חדש לגמרי, והשאלה אם הפרקליטות רוצה לנהל אותו מחדש", הוא מבהיר.

שינוי סדרי בראשית

לדברי עו"ד רות דוד, לצורך הגעה להכרעה בשאלת ההסכם, המדינה צריכה להיפגש עם זקן, לשמוע ממנה ישירות יש לה לומר ולהתחייב בפניה שלא ייעשה בגרסתה החדשה כל שימוש, אלא אם ייחתם הסכם.

"צריך לברר אם יש לזקן מה לתת לפרקליטות, לא רק במובן של גרסתה החדשה אלא גם במובן של ראיות שתומכות בה. צריך לזכור כי כדי להרשיע נאשם על סמך עדות עד מדינה שהוא שותף לעבירה, החוק מחייב ראיות סיוע חיצוני".

- האם קיימים תקדימים להסדרים דומים?

דוד: "במקרים נדירים, יוצאי דופן, חריגים ונדירים ניתן להביא ראיות גם בשלב מאוחר, והיו מקרים שבהם גם בשלבים מאוחרים של משפטים אפשר היה להגיש בקשה להבאת ראיות חדשות, אבל בעיקרן היו טכניות. העניין הוא שמה שרוצים להגיש פה זה ראיה מהותית שמשנה לכאורה סדרי בראשית, הן במשפט הולילנד והן בפרשת ראשונטורס, וזה פוגע בהגנה של הנאשמים האחרים באופן מהותי - לכן, זה מאוד בעייתי".

דוד מציינת כי זקן כבר מסרה מספר גרסאות לבית המשפט, וכי היום היא רוצה למסור גרסה נוספת שתהיה שונה באופן מהותי ממה שאמרה עד כה. "שאלה גדולה היא איזה משקל יינתן לאותה עדות, כשהיא מסרה כבר גרסאות אחרות, שיש להן לכאורה את אותה העוצמה".

- הרקע להצעת ההסדר של זקן הוא, בין היתר, הקרע שחל בינה לבין אולמרט.

"לא מדובר באדם שעד כה היה לו קושי, ועכשיו הקושי הזה נמחק. יש כאן מישהי שמבחינת אינטרסים פרטיים שלה החליטה לעשות מהלך שיש לו משמעויות משפטיות עליה. לכן, יש לה אינטרס מאוד רציני שהסיפור החדש יתקבל".

"אינטרס ציבורי גדול"

לדברי ד"ר מיכל טמיר, מומחית לסדר דין פלילי ממכללת "שערי משפט", אם אכן יש לזקן מידע משמעותי, שיכול לשנות את התמונה הראייתית בתיק הולילנד, כפי שהיא טוענת, צריך לחתום עמה על הסדר, "לשם קידום האינטרס הציבורי בהפיכת האמת העובדתית למשפטית".

טמיר מציינת כי מדובר בפרשה שהוגדרה כאחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות המדינה, "ולכן האינטרס שהאמת תצא לאור הוא גדול מאוד".

טמיר מציינת כי היו בעבר מקרים של הסדרי טיעון בשלב של ערעור וגם של הבאת ראיות במקרים מאוחרים. עם זאת, היא לא מכירה מקרה של הסדר טיעון בעקבות חתימת הסדר עד מדינה, וזה יהיה, לדבריה, תקדים.

"להבדיל מהדין הפלילי המהותי - סדר הדין הפלילי, שכל כולו נועד לממש את הדין המהותי, מאפשר לעתים סטייה מכללים על-מנת לעשות צדק, תוך שמירה על כך שלא יגרם עוול ושלא יגרם נזק לנאשמים".

- איזה משקל יהיה לגרסה של זקן אחרי שהיא כבר העידה בבית המשפט?

טמיר: "עד כמה שזה נשמע הזוי, זקן טוענת כי עברה תהליך של 'התרת נדרים'. בסדר דין פלילי הרבה פעמים מאפשרים חריגה מכללים כדי לגלות את האמת. מבחינה סובייקטיבית, יכול להיות שזו אכן הסיבה האמיתית לכך שעד כה היא 'נשכבה על הגדר', כדבריה, עבור אולמרט. גם הפרקליטות וגם השופט יצטרכו להעריך את מידת הנאמנות של המידע".

עם זאת, טמיר סבורה כי ההסתייגות של הפרקליטות מלחתום על הסדר במקרה הזה מאוד ברורה ונכונה. "יש כאן חריגות רבות מהכללים הרגילים של סדר הדין הפלילי. מדובר בהסדר טיעון עם עד מדינה בשלב מאוד מאוחר של הסיכומים, כאשר לא מדובר בראיה חדשה שהתגלתה אלא בשינוי גרסה. יש פה הערכה של סיכון מול סיכוי".

בירור האמת המשפטית

בציבור הרחב שוררת תחושה שהסדר עד מדינה עם זקן יאפשר לדעת את האמת על כל מה שקרה בלשכתו של אולמרט, אך האם הסדר עד מדינה עם זקן אכן יוביל לחשיפת האמת?

עו"ד רות דוד שופכת מים צוננים על הציפיות הללו. "גם אם שולה זקן תעיד פעם נוספת, אנחנו נדע, לכל היותר, את כל מה שזקן בחרה לספר לנו היום, בסיטואציה הזאת", היא אומרת. "לפי מה שמתפרסם, זקן בוחרת לעשות זאת בעיתוי הנוכחי בגלל שעורכי הדין של אולמרט ואולמרט עצמו פגעו בה או העליבו אותה, וזה משליך על האופן שבו צריך לראות את הדברים".

לדברי דוד, "הסדר עם זקן יעזור לברר, אם בכלל, את האמת המשפטית, ולא את מה שבאמת היה שם. כולנו ניזונים ממה שאנשים שנכחו במקום מספרים לנו. בית משפט בודק את הראיות, בית משפט לא עושה צדק".