פשרה באי.די.בי: הסרת איום התביעה הנגזרת תמורת 23 מ' ש'

(עדכון) - את הסכם הפשרה תפרו הנאמנים, אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, ללא ידיעת בעלי השליטה, אלשטיין ובן-משה ■ ובינתיים, דנקנר הגיש לביהמ"ש מסמכים חדשים נגד בן-משה, שמבקש לפתוח נגדו בחקירה פלילית

אין רגע דל בגזרת הסדר החוב של אי.די.בי. היום (א') נחשף ב"גלובס" כי נאמני ההסדר מטעם בית המשפט, אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, תפרו פתרון לסוגיית התביעות הנגזרות שהוגשו נגד אי.די.בי אחזקות, שאיימה לסכל את הסדר החוב בחברה.

גבאי ואולמן הצליחו להגיע להסכם פשרה עם מגישי שתי התביעות הנגזרות, שהיקפן כ-442 מיליון שקל, שלפיו תשלם אי.די.בי אחזקות לקופת החברה-הבת אי.די.בי פתוח 23 מיליון שקל בלבד.

להסכם זה הגיעו הנאמנים ללא שיתופם או ידיעתם של בעלי הבית החדשים באי.די.בי - מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין. נראה כי הפשרה פוגעת בניסיונותיו של בן-משה לחלץ סכום גדול יותר מקופת אי.די.בי אחזקות.

מתוך סכומי הפשרה יוקצו 12%-15%, כלומר עד 3.4 מיליון שקל, לתשלום למגישי התביעות ושכר-טרחת עורכי הדין שלהם, וזאת לפי קביעת בית המשפט.

ביום חמישי האחרון הודיע דירקטוריון אי.די.בי פתוח לבורסה כי החליט לאשר הגשת תביעת חוב מותנית להשבת הדיבידנדים נגד החברה-האם, וזאת בעקבות התעקשותם של בן-משה ואלשטיין לקדם סוגייה זו, דבר שהביא לקרע מול מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות.

הללו איימו כי הצטרפות פתוח לתביעות להשבת דיבידנדים משמעותה הפרת הסדר החוב מולם. זאת מחשש של המחזיקים כי ריתוק הון על-ידי אחזקות לטובת התביעות הללו יביא להקטנת ההחזר שנקבע בהסדר החוב ולהעמקת התספורת שלה יידרשו, מ-30% לכ-50%.

בעקבות המחלוקת בין הצדדים שיגרו אולמן וגבאי, שלא לקחו חלק בהחלטת דירקטוריון פתוח, הודעה לבורסה ביום חמישי בערב, שלפיה הם "שוקלים את צעדיהם בקשר להודעת החברה".

בשעות הלילה המאוחרות של אותו יום הגיעו השניים יחד עם קרן ברוש, מחזיקת האג"ח הגדולה באי.די.בי אחזקות (בעלת כ-150 מיליון שקל ע.נ), להסכמה מול מגישי שתי התביעות הנגזרות נגד אי.די.בי אחזקות.

לפי ההסכם תשלם כאמור האחרונה כ-23 מיליון שקל לקופת אי.די.בי פתוח, מתוכם 7 מיליון שקל ישולמו מיד, ואילו 16 מיליון השקלים הנותרים ישולמו אם תקבל אי.די.בי אחזקות כספים נוספים מתביעות נגד בעלי השליטה שלה לשעבר.

הסכם הפשרה דורש התקיימות של שני תנאים מתלים: הראשון בהם הוא אישור אסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות; והשני הוא אישור של בית המשפט, שיאפשר את המשך הוצאתו לפועל של הסדר החוב בחברה.

קרב הבוץ בין בן-משה לדנקנר נמשך

מה הצליח להוציא את מוטי בן-משה משלוותו ולשגר במוצ"ש זימון בהול למסיבת העיתונאים שתתכנס ביום ראשון בבוקר? התשובה לכך טמונה במסמכים חדשים שהגיש היום לבית המשפט נוחי דנקנר, בעל השליטה הקודם בקונצרן אי.די.בי.

אלא שממסיבת העיתונאים בחר בן-משה דווקא להיעדר ולשלוח במקומו את דוברו, טל רבינא, עו"ד רענן קליר, והרכש החדש - היועץ ל"ענייני חירום", ליאור חורב.

השלושה מסרו לנוכחים כי אקסטרה, החברה של בן-משה, העבירה בקשה דחופה לשופט המחוזי איתן אורנשטיין, החושפת כי המסמך שעומד בבסיס תצהירם של פטריק דה פלסמייקר, רו"ח יהודה ברלב ואבי ינוס, שותף בחברת המודיעין העסקי בלאק קיוב, הטוען לעבירות מס שביצע כביכול בן-משה, הנו מזויף.

לטענתם, דנקנר מבצע מסע רדיפה ורצח אופי נגד בן-משה בישראל ובאירופה. לנוכח זאת פנה בן-משה לפרקליטות מחוז תל-אביב בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד דנקנר, ברלב וינוס.

מחברת בלאק קיוב נמסר בתגובה: "כל פעולותיה של בלאק קיוב נעשות תוך כדי הקפדה יתרה על מילוי הוראות החוק בכל מדינה שבה פועלת החברה. כך במקרה של הבדיקה של קבוצת אקסטרה ולגבי כל מחקר אחר. איומיו של בן-משה לא ירתיעו אותנו, נמשיך לפעול ללא לאות עבור לקוחותינו".

דנקנר כמובן לא נשאר חייב. באמצעות עו"ד שמוליק קסוטו שיגר הודעה לתקשורת: "מסיבת העיתונאים הנה ניסיון פסול של בן-משה להלך אימים ולהסיט את הדיון הציבורי מהתעלומה היחידה - מי באמת עומד מאחורי קבוצת אקסטרה ומהם מקורותיו הכספיים האמיתיים?".

קסוטו ציין כי במסגרת תשובתו של דנקנר שהוגשה היום לבית המשפט, הוצגו ראיות נוספות נגד בן-משה, ביניהן מכתב מרואה החשבון המבקר הקודם שלו, שסבור כי הדוחות הכספיים של קבוצת אקסטרה פסולים. נוסף על כך הובאו ראיות שבן-משה אכן הפעיל מוקד שיחות ארוטיות למרות הכחשותיו בנושא.

לסיכום ציינו: "אנו מזמינים את משטרת ישראל לפתוח עוד היום בחקירה בנושא 'פרשת בן-משה', על מנת שהאמת תיחשף במלואה".