מיטב דש: "הממשלה חייבת לבצע קיצוץ עמוק בתקציב 2015"

"הממשלה תצטרך לצמצם את הוצאותיה בסכום שעולה על 10 מיליארד שקל בתקציב של שנת 2015 כדי לעמוד בכלל ההוצאה החדש וביעד הגירעון של 2.5%"

למרות שייתכן שיש שיפור במשק, וחרף התמונה החיובית בתקציב, הממשלה תצטרך לצמצם הוצאות במעל ל-10 מיליארד דולר ב-2015. כך מעריך אלכס זבז'נסקי, הכלכלן הראשי במיטב דש.

בסקירת המאקרו השבועית של בית ההשקעות מציין זבז'נסקי כי "למרות שעל סמך גביית המסים עדיין מוקדם להסיק מסקנות על שיפור במשק, הן בכל זאת מעידות שגם אין הרעה בפעילות, מה שתואם את ההתפתחות של האינדיקאטורים הכלכליים השוטפים.

"למרות התמונה החיובית בתקציב, צריכים לזכור שהממשלה תצטרך לצמצם את הוצאותיה בסכום שעולה על 10 מיליארד שקל בתקציב של שנת 2015 כדי לעמוד בכלל ההוצאה החדש וביעד הגירעון של 2.5%. לאחרונה שמענו מרוה"מ שבכוונתו להוריד מסים בשנת 2015, מהלך שיחייב צמצום עוד יותר משמעותי בצד ההוצאות".

בנוגע לייסוף השקל, מציינים במיטב דש כי "השקל המשיך להתחזק מול סל המטבעות ומול הדולר האמריקאי. מאז הורדת הריבית של בנק ישראל הוא היה כמעט המטבע החזק ביותר למעט המטבע האינדונזי. התגברות הלחץ על השקל לאחר הורדת הריבית לא אמורה להפתיע. בנק ישראל היה יכול ללמוד מניסיון של צ'כיה ושוויץ, שבסופו של דבר נאלצו לקבוע רמת רצפה לשע"ח, לאחר שהורדת ריבית קרוב לאפס רק הגבירה לחצים להתחזקות המטבעות".