הכנסת אישרה: ניצולי השואה יזכו לתוספת של 155 מיליון שקל

הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את העלאת הסיוע לניצולי השואה ■ במסגרת ההצעה, יועברו לניצולים 555 מיליון שקל במהלך 4 השנים הקרובות ■ הוועדה אף קבעה כי כ-75% מהסכום יועבר ישירות לחשבונות הניצולים

ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (א') לקריאה ראשונה את העלאת הסיוע לניצולי שואה ב-155 מיליון שקל, במסגרת חוק החברה להשבת נכסים. בעקבות הצעותיהם של ח"כ מרב מיכאלי (עבודה) וח"כ אלעזר שטרן (התנועה), יועברו לניצולים 555 מיליון שקל במקום 400 מיליון שקלים שסוכמו עד כה, במהלך ארבע השנים הקרובות.

הוועדה אף קבעה כי כ-75% מהסכום יועבר ישירות לחשבונות הניצולים ולא באמצעות תלושים. עד כה היו מקבלים הניצולים חלק מהסכומים המגיעים להם באמצעות תווי קניה לרשתות שונות, כך שלא עלה בידם לבחור מה לעשות בכספים ולכלכל את תקציבם בעצמם.

כמו כן הוועדה אישרה את התיקונים שנועדו להקל על ההליכים הביורוקרטיים השונים ולקדם השבת נכסים בהיקף של למעלה מ- 300 מיליון שקל ליורשים החוקיים של נספי השואה. החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה השיבה עד היום ליורשים נכסים בהיקף של כ- 100 מיליון שקל.

בשנת 2012 כבר תוקן החוק ונקבע שהחברה להשבת נכסי השואה תעביר בכל שנה לפחות 100 מיליון שקל לסיוע לניצולי שואה הזקוקים לכך. עוד נקבע שסכום המיועד למטרות הנצחה לא יעלה על 4% מהסכום שהקצתה החברה באותה שנה לסיוע. מדברי ההסבר להצעת החוק של מיכאלי ושטרם עולה כי הוראת החוק לא מולאה כלשונה: בשנת 2012 העבירה החברה, על פי דיווחיה, רק 90.2 מיליון שקלים חדשים לניצולי השואה הזקוקים לכך.

בתום ההצבעה היום הביעה מיכאלי שביעות רצון ואמרה כי "לא הכנסת ולא החברה להשבת נכסים צריכה לקבוע עבור הניצולים מה הןם צריכות/ים ומה לא, ויש לאפשר להם לשמור על זכויותיהם וכבודם" שטרן הוסיף כי "מעבר לסכום הכסף שיועבר מדי שנה, העבודה שהניצולים יזכו לקבל כ-75% מהכסף ישירות אליהם היא הבשורה המרכזית בהצעת החוק. אני מקווה כי שיתוף הפעולה בין כלל חברי הכנסת לבין משרדי הממשלה בנושא זכויות ניצולי השואה יימשך בכדי להביא לתוצאות מיידות שישפרו את איכות חייהם של ניצולי השואה החיים כיום בישראל".

עו"ד אביבה סילברמן, מנכ"לית עמותת אביב לניצולי שואה: "העמותה מברכת על ההחלטה לאשר את תוספת התקציב. כעמותה המטפלת בניצולי שואה רבים (ללא כל עלות מצדם כמובן), נחשפנו לקשיים הבירוקרטים הרבים הנערמים מולם ואשר בעטיים עשרות אלפי ניצולי שואה אינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם ואנו פועלים במישורים רבים לסייע להם בכך. נוכח גילם של ניצולי השואה ראוי לזרז את הטיפול בעניינם ולקדם את מימוש זכויותיהם, וההחלטה להעביר חלק מהתקציב ישירות לחשבונם של הניצולים תקל על הסבך הבירוקרטי אשר עדיין עומד בפניהם. כולנו תקווה כי תיקון חוק זה ישמש כפתח לצעדים נוספים לשיפור מצבם ולהנגשת המידע המלא על זכויותיהם של הניצולים, ומזמינים את הניצולים וקרובי משפחותיהם לפנות אלינו ולפעול למיצוי הזכויות, ללא כל עלות".