עובדי כיל: "עידן עופר רב עם הממשלה - על חשבוננו"

העובדים משבשים את העבודה במחאה על תוכנית פיטורים שמגבשת ההנהלה, וטוענים כי הם קורבנות המאבק על העלאת התמלוגים מצד המדינה

נמשכת מחאת עובדי כימיקלים לישראל (כיל) בדרום: היום (ב') שבשו ועדי העובדים בחברה את הפעילות בבניין הנהלת תרכובות ברום שבבית מקלף בבאר שבע. כניסתם של כ-200 מהעובדים במטה החברה נמנעה, ובמקביל נמנעה זה היום השני כניסתם של כ-3,000 עובדי הקבלן לששת אתרי החברה בדרום.

העובדים מוחים על גיבוש תוכנית התייעלות, שלטענתם תוביל לגל פיטורים נרחב. מדובר בתוכנית "כיל 1", שבמסגרתה יאוחדו מטות ופעילויות. על פי הערכות של גורמים המקורבים לכיל, יישום התוכנית עתיד להמשך כשלוש שנים והיא כוללת צמצום במצבת כוח האדם בהיקף של כ-600 איש. בכוונת החברה להציע לרוב העובדים חבילות פרישה מוקדמת במסגרת תהליך הידברות.

היום (ב') קראה הנהלת כיל לוועדים לקיים משא ומתן עם הנהלות המפעלים השונים בעניין תוכנית ההתייעלות המתגבשת. הוועדים החליטו להחרים מפגשים אלה בטענה כי הנהלת החברה נוקטת מהלכים חד צדדיים לקידום פיטורים, וטוענים כי בשנים קודמות כיל התמודדה עם מצב שוק עולמי קשה יותר ממצב השוק הנוכחי מבלי שנזקקה לתוכניות הבראה.

לטענת הוועדים, תוכנית ההתייעלות מהווה תגובה מצד בעל השליטה בכיל, עידן עופר, להעלאת התמלוגים שהחברה משלמת לממשלה. העובדים הודיעו היום כי לקראת הערב יחליטו על המשך צעדי המחאה, לרבות בחינת האפשרות להשבתה של כל מפעלי החברה בדרום. בראיון ל"רדיו דרום" אמר יו"ר ועד עובדי תרכובות ברום, אבנר בן סניור: "לא יתכן שהמריבה בין עידן עופר וניר גלעד עם הממשלה למי יש יותר גדול, תבוא על חשבון העובדים".

העובדים הבהירו בימים האחרונים כי יסכימו למו"מ בתנאי שזה יתנהל מול נציגות אחידה של כל מפעלי החברה בדרום. היום, הודיע המשנה למנכ"ל כיל דשנים, אבנר מימון, על הסכמה לכך.

בהודעה שפרסמה הנהלת כיל נכתב כי "כיל תשמח לקיים את המפגשים עם גוף המייצג את כל הוועדים או עם כל ועד בנפרד. ההנהלה אינה מבינה את עמדת העובדים, שמחד מסרבים להגיע לפגישות, ומצד שני טוענים כי לא משתפים אותם בתהליך. הנהלת כיל עדיין מאמינה ומקווה כי הוועדים ינהגו באחריות, יפסיקו להתלהם ולהכות בתופי המלחמה ויבחרו בדרך של דיאלוג רציני לקראת גיבוש התוכנית ומימושה וככל האפשר בהסכמה".

בהנהלת כיל טוענים עוד, כי "החברה מתמודדת עם מציאות בעייתית ודחופה הנובעת מירידה בכושר התחרותיות של המפעלים בישראל בעיקר בשל הגזרות הממשלתיות שהונחתו עליה בשנים האחרונות והמשבר בשווקים שבהם היא פעילה".