המדינה מקשה על בחירת בנו של בכיר בשיבא למנהל תפעול

מתברר שגם רעייתו של אור שני, בנו של פרופ' מוטי שני, מועסקת בביה"ח, אבל הדבר לא דווח כנדרש ■ תגובת שיבא: "ענבל פגשה בקמפוס שיבא את אור שני היפיפוף והיתה זו אהבה ממבט ראשון. אנחנו מאחלים לכל הצעירים זוגיות ענוגה שכזו"

התפתחות נוספת בפרשת העסקת קרובי משפחה בבתי החולים הממשלתיים שנחשפה כאן אתמול: נציבות שירות המדינה, בראשות משה דיין, החליטה לשנות את תנאי המכרז לתפקיד מנהל תפעול ומשק בבית החולים תל השומר, כדי להקשות על מימוש תרחיש שבו ייבחר לתפקד אור שני - סגן מנהל התפעול המועסק באמצעות תאגיד הבריאות של ביה"ח, בראשו עומד לא אחר מאשר אביו, פרופ' מרדכי (מוטקה) שני - אחד האנשים החזקים בתל השומר ובמערכת הבריאות בכלל.

מסתבר, כי במכרז שניהלה באופן עצמאי הנהלת תל השומר התמודד מועמד יחיד, עובד מדינה שהגיע מתוך בית החולים. מועד הגשת המועמדות לתפקיד הסתיים, ובנציבות חששו כי בהנהלת תל השומר מתכוונים לקבוע כי המועמד אינו מתאים לתפקיד ובשל כך לפרסם מכרז פומבי שבו יוכלו להתמודד גם מי שאינם עובדי מדינה - בהם גם אור שני, שמועסק, כאמור, באופן טכני על ידי תאגיד הבריאות. בנציבות החליטו להעביר לידיהם את ניהול המכרז, להאריך את מועד הגשת המועמדות לתפקיד וכן להוסיף אפשרויות נוספות בקטגוריית ההשכלה של המועמד - למשל לימודי לוגיסטיקה או תעשייה וניהול.

זאת, משום שאפשרויות ההשכלה שנכללו בתנאי המכרז המקורי של תל השומר כללו רק תואר בכלכלה, מנהל ציבורי או "בתחומי הניהול" - תנאים שלכאורה מתאימים להשכלתו של אור שני, כך חששו בנציבות. למעשה, בהנהלת תל השומר הודו אתמול כי אור שני רואה עצמו מועמד לתפקיד.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי גם רעייתו של אור שני מועסקת בתל השומר, בתפקיד מרכזת לשכה במכון הלב. היא הועסקה במקום לפני שהכירה את שני, ושלוש שנים לפני שהוא החל לעבוד בבית החולים, אולם גורמים בנציבות שירות המדינה מבהירים כי ברגע ששלושה בני משפחה מועסקים יחד בתל השומר היה עליהם לדווח על כך לוועדה לבחינת העסקת קרובי משפחה בנציבות. לדבריהם, האישור שניתן מצד סגן מנהל בית החולים והיועץ המשפטי של ביה"ח, אינו מספק בעניין.

אור שני ורעייתו מופיעים ברשימת קרובי המשפחה שהעבירה הנהלת תל השומר לנציבות שירות המדינה בעקבות דרישה שהפנתה לאחרונה הנציבות לכל מנהלי בתי החולים, אולם ברשימה זו לא דווח על הקשר שלהם לפרופ' שני. "מדובר כבר בשלושה עובדים עם קרבת משפחה, שניים מהם בתפקידים בכירים, ולכן זה לא תקין שהדבר לא דווח ולא הועמד לבחינתנו כנדרש", אמר גורם בנציבות.

בני הזוג שני מתגוררים בתוך תל השומר במגורים המיועדים לאנשי צוות. עובדה זו גררה הרמות גבה במערכת הבריאות, שכן מדובר למעשה בדיור ציבורי של עמידר שעומד לרשות בית החולים בתמורה לשכירות חודשית, אולם בדיקת "גלובס" מעלה כי מבחן הזכאות לדיור אינו כולל קריטריון של הכנסה, אלא עבודה ב-100% משרה. רעייתו של שני הבן מועסקת ב-75% משרה מבית החולים ו-25% נוספים באמצעות התאגיד, ועל פי מדור הדיור בתל השומר אין מניעה מעובדי תאגיד לזכות במגורים.

"מברכים על שידוך מוצלח"

בהנהלת תל השומר, בראשות המנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין, מסרו היום תגובה ציורית ומליצית לסוגיה: "המרכז הרפואי שיבא, בדומה לשאר בתי החולים, האוניברסיטאות והמכללות, הוא קמפוס הומה צעירות וצעירים, סטודנטים לרפואה ולסיעוד ולמקצועות הפרה-רפואיים. מעבר להקניית הידע, המיומנות וקבלת התעודה הנכספת, מהווה קמפוס שיבא גם מוקד של קירוב לבבות ויצירת זוגיות. לדעתנו, מותר גם לבנו של פרופ' מרדכי שני להתאהב בצעירה מוצלחת ויפה שפגש בשיבא. ואכן, אור שני נפל ברשת, כמו רבים וטובים לפניו, ומן הסתם עוד רבים וטובים שיבואו אחריו.

"ענבל שני התחילה את הקריירה שלה בשיבא בשירות לאומי בתחילת שנות האלפיים ובהמשך השתלבה במערך האדמיניסטרציה ובניהול חירום. היא נכללת בקריטריונים המזכים לשכור דירה במגורי הצוות בשיבא, ועוד לפני שהכירה את אהובה ובעלה לעתיד היא קיבלה את הזכאות על פי החלטת ועדת הדיור ומנהליה המקצועיים. שנים לאחר שהגיעה לשיבא, פגשה ענבל בקמפוס שיבא את אור היפיוף והייתה זו אהבה ממבט ראשון. אך טבעי הדבר שהזוגיות הזו צלחה והשניים יצאו לדרך משותפת הכוללת הקמת משפחה למופת. הנהלת שיבא מוסרת שנתנה את ברכתה לשידוך המוצלח ומאחלת לכל הצעירות והצעירים השוהים בבית החולים זוגיות ענוגה שכזו".

המסמך הפנימי של רמב"ם

אתמול, זמן קצר לאחר ירידת העיתון לדפוס, טענו בבית החולים רמב"ם כי העסקת בתו של מנהל ביה"ח, פרופ' רפי ביאר, כרופאה מתמחה בבית החולים, קיבלה אישור מצד בכיר בנציבות שירות המדינה. ואולם, בנציבות בדקו את הטענה וקבעו כי לא ניתן אישור כזה. ביקשנו מהנהלת רמב"ם מסמך המעיד על האישור, אולם שם טענו כי מדובר במסמך פנימי, ולכן אינם יכולים לחשוף אותו. מוקדם יותר הסבירו ברמב"ם כי בתו של פרופ' ביאר מועסקת למעשה בבית החולים הממשלתי בני ציון, וכי במשך שנתיים היא מבצעת "רוטציה" ברמב"ם - טענה שלא התקבלה בנציבות שירות המדינה, לאחר שאנשיה טענו כי בכל מקרה הדבר צריך היה לקבל את אישור הנציבות. ברמב"ם לא התייחסו אתמול לעובדה כי בתו של פרופ' ביאר הייתה אחת מתוך שלושה מתמחים שזכו לקבל מהנהלת רמב"ם מלגה "לטיפוח מצוינות אקדמית" בגין הצעת מחקר שהגישו.

בנציבות שירות המדינה טיפלו לאחרונה במספר מקרים של העסקת קרובי משפחה בבתי חולים ממשלתיים נוספים, בהם ביה"ח זיו בצפת, פוריה שליד טבריה וביה"ח נהריה. אפילו במשרד הבריאות נדרשה התערבות של הנציבות, לאחר שמנהלת באגף משאבי אנוש העסיקה את בתה בתקן של סטודנטית מבלי לדווח ולבקש על כך אישור. על פי הנציבות, המנהלת ננזפה וניתנה התראה לממונה עליה.

"תאגידי הבריאות הפכו לחצר האחורית של בתי החולים", אמר גורם בנציבות. "בהתחלה טענו שזה לצורך גמישות, אבל הגמישות הזו הביאה להעסקה של קרובי משפחה, למינויים בלי מכרזים ועוד", הוא הוסיף.

בעקבות הפרסום אמש ב"גלובס", שיגרה לשכתה של שרת הבריאות יעל גרמן הודעה לעיתונות, ובה נאמר: "השרה ביקשה ממנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו, לערוך בירור מידי של העובדות, ובמידה ויתברר כי אכן מדובר במנהל לא תקין - לפעול מיד להפסקת העסקת הקרובים בהם מדובר". במשרד הבריאות הודיעו עוד, כי האישור שנתן המשרד להעסקתו של אור שני במסגרת תאגיד הבריאות ותחת אביו ניתן על ידי המנכ"ל הקודם של המשרד, וכי פרופ' גמזו מתכוון לזמן אליו כעת את מנכ"ל התאגיד.

גורם בכיר במערכת הבריאות אמר לאחר פרסום הכתבה כי "תגובת בית החולים תל השומר מקוממת ומזלזלת בציבור הקוראים וכל מטרתה להסיט את הביקורת הרצינית והחמורה על התנהלות לא תקינה של הנהלת בית החולים".