האם PrivatEquity תאפשר לסחור במניות של סטארט-אפים?

המלצות של הבורסה ושל רשות ני"ע, שאמורות לאפשר את פעילות המיזם, עדיין לא אושרו בחקיקה

הגאות בתחום ההיי-טק והיקפי הכספים שזורמים לבעלי המניות בתחום, מעודדים לא מעט משקיעים פרטיים לחפש דרך לעלות על הגל. היום מפרסמת פלטפורמת מסחר בשם PrivatEquity על זמינותה - החל מהשבוע - להחלפת מניות בין עובדים ובעלי מניות אחרים בחברות סטארט-אפ לבין משקיעים.

הזירה תהיה זמינה גם עבור "אנשים רגילים" שאינם נכנסים להגדרה של בעלי הון או משקיעי אנג'ל, ולכאורה יוכלו באמצעות פלטפורמה כזו לגעת בחלום האקזיט.

בעוד זמינות אפיקים אלטרנטיביים למכירת האופציות לעובדים או בעלי מניות בחברות פרטיות זמינה כבר מספר שנים (עיינו ערך בורסות משניות), הכניסה ל"מועדון" הסגור הזה עבור משקיעים פרטיים מהשורה היא נושא חדש יחסית. החקיקה שמאפשרת את ההשקעות האלו, שאמורות להתחיל ברף של עשרת אלפים שקל, הופיעה במסגרת ההמלצות של "הוועדה לקידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום המחקר והפיתוח", שהגישו הבורסה ורשות ני"ע לפני כחודש וחצי, בנושא השימוש במודל דמוי "מימון ההמונים" עבור גיוסים של חברות סטארט-אפ.

הבעיה בזירת המסחר המוצעת, היא שההמלצות עדיין לא עברו בחקיקה. מה שמשאיר סימן שאלה עד כמה השימוש בפלטפורמה אכן אפשרי נכון לכרגע. בכל מקרה, מדובר ביישום ראשון (אם כי יתכן ומקדים את זמנו) של יישום המלצות הוועדה לקידום ההשקעות בחברות המו"פ וניסיון לספק זירת מסחר עבור חברות סטארט-אפ ישראליות. ב- PrivatEquity לא מדובר במימון המונים, אלא בזירת מסחר ש"תתלבש" על הצעת החקיקה.

על פי ההמלצות המוצעות בדוח הרשות לני"ע, לא כל חברה תוכל לגייס במסגרת פלטפורמת סחר שכזו, אלא רק כאלו שקיבלו "אישור מהמדען הראשי או אישור מגוף אחר כפי שתמצא הרשות (ני"ע) לנכון". כמו כן, התהליך לא ידרוש פרסום תשקיף מהחברות, מה שמטיל את האחריות על טיב ההשקעה בעיקר על המשקיע.

ב-PrivatEquity מאפשרים אכן לחברות לגייס על ידי הליך הנפקה רק לאחר קבלת מימון ראשוני מהמדען הראשי או לחליפין סבב גיוס ראשון. במקביל, מאפשרת הפלטפורמה השקעה על ידי התלוות למשקיע מקצועי שמוביל את מהלך ההשקעה, גם כאן בהתאם להצעות הוועדה. המשקיעים שיוכלו להשתתף בהשקעות יוכלו להשקיע 10-20 אלף שקל.

לטובת הפלטפורמה של PrivatEquity משחקת המלצת הוועדה כי "הליך הגיוס יוכל להתבצע באמצעות פורטל אינטרנטי", שיידרש לפרסם את "מלוא תנאי ההשקעה והמידע שהחברה המנפיקה נדרשת לספק", אולם הוועדה לא המליצה "להכפיף את הפורטל לפיקוח ישיר של רשות ני"ע", מה שמקל על הפעלת אתר שכזה.

PrivatEquity מצהירה באתר כי היא אכן "אינה צד לאף עסקה ואינה בוחנת את כדאיות העסקה", וכי על המשקיע לבחון "בקפידה את החברה אשר ניירות הערך שלה מוצעים למכירה". באשר להמלצות הוועדה נמסר מהחברה: "ככל שהתקנות יותקנו ויהיו רלוונטיות לפעילות הספציפית באתר תותאם אליהם פעילות האתר".

מאחורי היוזמה עומדים סיגלית כהן, המנכ"לית, עו"ד אורן הראל, היו"ר ועו"ד אהוד ויינברגר, היועץ המשפטי.