ליברמן: "יש היום 44 אלף דירות לקראת בנייה"

מנהל רשות מקרקעי ישראל: "אין היום יחידת דיור אחת שאני יכול לשווק ולא משווק" ■ בכיר במזרחי טפחות: "היקף המשכנתאות זינק ב-100% משנת 2006" ■ לכל ידיעות הוועידה - לחצו כאן

"44 אלף יחידות דיור נמצאות כיום לקראת קבלת היתרי בנייה. אנחנו רואים גם גידול בשיווקים של יחידות דיור של למעלה מ-100%. היום, כשעסקה נחתמת היא נחתמת סופית, בלי כוכביות. אני יכול לומר שמדינת ישראל למדה לעבוד. שר השיכון הקודם אריאל אטיאס עבר לבד; היום עובדים יותר טוב". את הדברים האלה אמר היום (ד') בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, בפסגת הנדל"ן של "גלובס" בת"א.

ליברמן הוסיף כי "עד היום המדינה עבדה בשיטת 'שגר ושכח'. אם הממשלה לא תייצר מסגרת מתודולוגית לעבודה משותפת - לא יירשם גידול משמעותי במספר הדירות. אין היום יחידת דיור אחת שאני יכול לשווק ולא משווק. חד משמעית. יש התניות אחרות וחסמים שמונעים ממני לשווק. אין לנו שום חישוב כספי להכנסות המדינה מהקרקע, אנחנו בכלל לא לוקחים את זה בחשבון. הממשלה הזו החליטה להסתער על מצוקת הדיור".

ליברמן אמר את הדברים בפאנל בו משתתפים גם יעקב רויטר, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית לנושא משכנתאות בבנק מזרחי-טפחות; ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר; חנן מור, יו"ר קבוצת חנן מור; ח"כ איציק שמולי, מפלגת העבודה; תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן; דרור הלוי, יו"ר העיר החדשה; ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל מודלים כלכליים ויו"ר מודלים שוקי הון.

רויטר ציין כי "היקף האשראי שניתן בבנקים למשכנתאות גדל מ-26 מיליארד שקל בשנת 2006 ל-51 מיליארד שקל בשנת 2013 - גידול של 100%. מחיר ממוצע של דירה מ-2008 זינק מ-830 אלף שקל ל-1.24 מיליון שקל, וגם גובה המשכנתא גדל".

מור התייחס להבטחות שר האוצר לפיד ושר השיכון אריאל להוריד את מחירי הדירות ואמר: "נמאס לנו ממילים - איפה המעשים? עד שלא תוקם רשות אחת שתרכז הכל אין סיכוי לירידת מחירים. אם המחירים ייעצרו, זה לא בגלל הממשלה אלא בגלל שהציבור כבר לא יוכל לקנות דירה".

דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי, הוסיף: "למרות מה שאומר שר האוצר, התעלמו לאורך זמן מעלות הבנייה ועם כל הרצון הטוב של המדינה, לא יהיו שינויים במחיר הקרקע. יזמים בשנים האחרונות לא מרוויחים הרבה".

הלוי הביע גם כן ספקנות באשר להוזלת הדירות: "ת"א מנותקת וזה לא הולך להשתנות. המחירים לא יירדו שם. הביקושים קשיחים ואין היצע, כל מה שיוצע ייחטף מיידית בכל מחיר. אפשר להסב מאות אלפי מטרים של בנייני משרדים שלא בונים וזה אולי יזיז משהו".

ניצן דחה את הדברים ואמר שצריך לתת קרדיט לממשלה: "אסור לזלזל בעוצמה של פעולות הממשלה בשוק הנדל"ן בשנה האחרונה ואני משוכנע שזה ישפיע על מחירי הדירות. סדר היום שלנו סובב סביב זה. זו אכן ספינה כבדה אבל אנחנו מנווטים אותה. כבר הכנסנו את היד לכיס לסבסוד הפעולות בשוק הנדל"ן, ואנחנו כבר לא סובבים סביב בהשאלה כמה הכנסות ממסים אנחנו יכולים לצבור".

ח"כ שמולי לא התרשם מדברי ניצן ואמר כי "את הדיבורים על הספינה אני שומע עוד מימי המחאה. המבחן האמיתי הוא בביצוע וביישום ובמבחן המציאות מחירי הדירות החדשות עולים וכן מחירי השכירות. כן נעשים צעדים חיוביים אבל אני לא חושב שהם יפתרו את בעיית הדיור. אין לנו פריבליגיה להתעלם מהטווח הקצר. בינתיים אנשים ממנפים עצמם לדעת ותולים יהבם בהורים שלהם. יצרנו כאן דור שלם שלא מסוגל להגיע לדירה והופך תלוי בהורים שלו כמו קנגרו".

ד"ר שיינין הוסיף כי "אני חושב שאותו דבר שקרה בסלולר, יקרה גם בנדל"ן. יש אצלנו בועה אבל בועה מיוחדת שלא מתפוצצת. היא לא תישאר לעולם. יכול להיות שזה ייקח עוד כמה שנים, אבל לפני תום העשור אנחנו נהיה בהלם ונראה נפילה במחירי הדירות, בסוף ההיצע יגדל וזה יביא למחירים ליפול. בארה"ב זה נפל בחדות וגרם למשבר. אף בנק בישראל לא יפשוט רגל, זה לא יהיה כמו בארה"ב".