לפיד: "הבוננזה של המדינה מהנדל"ן הסתיימה"

שר האוצר בראיון מיוחד בפסגת הנדל"ן 2014 ■ "אנשים אומרים שיעזבו לברלין? בברלין רוב האנשים גרים בשכירות"

"אני חושב שהשוק יודע היום שהממשלה כן רוצה להוריד את מחירי הדירות. הציבור קצת איבד אמון בתקופה האחרונה, אבל אני לא חושב שזה קשור לממשלה הזו, זה נוגע לכל הממשלות האחרונות", כך אמר היום (ד') שר האוצר יאיר לפיד, בשיחת אחד-על-אחד מוקלטת שקיים עם עורך "גלובס" חגי גולן, וששודרה בוועידת ישראל לנדל"ן 2014.

לדברי השר לפיד, "כולם יודעים שנדל"ן זה שוק שלוקח את הזמן שלו. בשנה הזו, אחרי הרבה מאוד שנים, היצע הדירות יעלה על הביקוש - וזה המפתח הגדול לירידת המחירים. אם נבנה יותר דירות ממה שאנשים רוצים לקנות, אז המחירים יירדו. זה לא מסובך - אלו חוקים בסיסיים של היצע וביקוש. אני משוכנע שנעמוד בתחזית המשותפת של משרד השיכון ומשרד האוצר - ובסוף 2014 המחירים יפסיקו לעלות, ובשנת 2015 הם כבר יירדו", אמר לפיד.

לפיד הוסיף כי "אם למישהו היה פתרון קסם אז כנראה כבר היו פותרים את זה. אין פתרון אחד בלבד ואנחנו עובדים ביחד כדי למצוא את הסט הנכון של הפתרונות. בקבינט הדיור הקרוב ב-24 בחודש אנחנו נציג כבר תוכנית דיור מאורגנת".

השר התייחס לנתוני התחלות הבנייה ב-2013 שפרסמה באחרונה הלמ"ס, שלפיהם נרשם אשתקד זינוק של כ-124% בבנייה באזור יהודה ושומרון. "אני לא אוהב את זה", אמר השר, "לבנות בכל מיני התנחלויות מבודדות שאולי לא יהיו בתחומי מדינת ישראל בכפוף לחתימת הסכם שלום, זה לא חכם ולא מוצדק, ואנחנו צריכים להפסיק את זה. אני כנראה צריך יותר מ-19 מנדטים כדי להיות מסוגל לעצור את זה לגמרי, אבל אנחנו מנהלים בנושא הזה מלחמת חפירות מתמדת".

"אני רוצה להפסיד על הקרקע"

- באזור המרכז משהו כמו 50%-60% ממחירי הדירה זה החלק שהממשלה לוקחת. יש דרך שתורידו את זה ואז כל המחיר יירד?

"כן. אני חושב שהבוננזה של הממשלה ממחירי הקרקעות הסתיימה. ואני רוצה שנפסיד על הקרקע. הטענה שאנחנו רוצים להמשיך להרוויח מהקרקעות לנצח זו אגדה, קונספירציה אפלה. כל פוליטיקאי ישראלי מבין היום שמשבר הדיור הוא המשבר שהכי מאיים עלינו, ואי לכך כדאי להוריד את מחירי הדיור. וזה נעשה דרך הקרקעות. אנחנו צריכים לחשוב על הטכניקה כיצד לעשות זאת נכון בלי לייצר משבר שני".

- בוא נדבר רגע על צד הביקוש לדירות. אומרים שמדיניות הריבית הנמוכה של בנק ישראל מוסיפה שמן למדורה הזאת.

"זה אמנם לא עוזר, אבל אני מסרב לקחת את הפתרון הקל של האשמת בנק ישראל. לנגידה קרנית פלוג יש סדרה של שיקולים מוניטריים שמיועדים למקומות אחרים בכלכלה, ואני מסרב להסתתר מאחורי השאלה איך אני מוצא דרך להאשים את ראש הממשלה, או את בנק ישראל, או את שר השיכון. המטרה היא לעלות את ההיצע כי אם נעלה את ההיצע על פני תקופה מספיק ארוכה מחירי הדירות יירדו, לא נחפש את מי להאשים. אם הייתי מחפש אשמים, לא הייתי מצמיד את השם שלי לדיור. לא הייתי חייב, הייתי יכול להגיד שיש שר שיכון ושהוא יתעסק בדיור. אני עושה את זה מפני שאני יודע שהמחירים יירדו וכל מה שאני סופג עכשיו יתקזז בדיבידנד הפוליטי שאקבל בשנה הבאה. שווה לי לקחת את הסיכון".

- החזון שהצגת לא מזמן הוא 150 אלף דירות להשכרה שיוקמו בישראל. איך זה מתיישב עם השאיפה של הישראלים לחיות בדירה שלהם, גם אם הם צריכים לשלם משכנתא 40 שנה?

"הרבה אנשים גרים בשכירות במדינת ישראל. קראתי אצלך ב'גלובס' סקר שעשו בקרב שוכרי הדירות ורובם אמרו שהם רוצים להמשיך לגור בשכירות לטווח זמן ארוך. אנחנו מנסים לייצר שוק מקביל, אם יהיו עוד 150 אלף דירות אז מחירי השכירות יירדו ואז גם מחירי הדירות לקנייה יירדו כי האנשים ייצאו בסופו של דבר מהדירה היקרה ויעברו לדירה להשכרה במחיר יותר זול. זה משפיע על כל השוק וזה מייצר עוד היצע. עד היום לא היו מספיק דירות להשכרה. אנשים אומרים שיעזבו לברלין? בברלין רוב האנשים גרים בשכירות".

*** צפו בראיון המלא בסרטון המצורף