מפעילי הסלולר מיואשים מחוסר ההחלטיות של מש' התקשורת

סבב שיחות נוסף מול משרד התקשורת בנושא איחוד הרשתות הסלולריות הסתיים ללא כלום
■ "המשרד לא מסוגל לגמור עניין ולהגיד כמה רשתות סלולריות הוא רוצה. איך תעשייה עתירת השקעות יכולה להתנהל כך?"

מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר, ערך השבוע סבב פגישות נוסף עם חברות הסלולר בנושא איחוד הרשתות הסלולריות וכמה רשתות יהיו בישראל. המפעילים יצאו בתחושה ששום דבר לא סגור עדיין ולמרות שברגר המליץ לאשר איחוד ל-3 רשתות, בסופו של דבר האופציה של 2 רשתות נשקלת ברצינות.

היעדר ההחלטה בנושא מספר הרשתות יוצר אי ודאות גדולה משום שלכולם ברור שמי שיקבע בסופו של דבר יהיה שר התקשורת גלעד ארדן, כך שלא משנה מה ממליץ הדרג המקצועי, בסופו של דבר הוא שיחליט, ובינתיים הוא פשוט לא מחליט.

הערכה בשוק היא שארדן ממתין לרשות ההגבלים כדי לקבל החלטה משותפת, אך הרשות ממשיכה לבחון את הנושא וגם היא לא מקבלת החלטה. מי שסובל מהמצב הזה הם החברות הסלולריות, המשק הישראלי והאזרחים שלא יכולים לקבל שירותים מתקדמים בדור הרביעי.

בשוק מסתובבות הערכות שהחלטה תיפול כנראה בחודש הבא, לאחר הפסח, אך אי אפשר לדעת כלום מכיוון שהתהליך מתנהל במחשכים ומשרד התקשורת עושה כל מה שהוא יכול על מנת למנוע מהציבור מידע בסוגיות שעל הפרק.

ברגר אמר למפעילים בפגישות קודמות שבכוונתו לפרסם מדיניות בנושא איחוד הרשתות הסלולריות, שיופץ לציבור, אך ככל הנראה המדיניות לא תכלול החלטה סופית בעניין מספר הרשתות אלא תדבר באופן כללי כיצד ייראה השיתוף, וכיצד תישמר התחרות וההפרדה בין המפעילים לא תיפגע.

הדיון על מספר הרשתות החל לאחר שפרטנר והוט מובייל הגיעו לסיכום על רשת משותפת, מה שהוביל את פלאפון-סלקום וגולן טלקום לחתום גם כן על הסכם. משרד התקשורת מצא את עצמו לא מוכן להתפתחות, וכבר כמה חודשים שהוא לא מכריע.

לשאלת מספר הרשתות יש השלכות מהותיות. ראשית אם יוחלט על 3 רשתות סביר להניח שההסכמים שהושגו עד עכשיו ישתנו. כלומר ברור מאליו שההסכם של פלאפון-סלקום וגולן טלקום ייפתח והסכם בין שלושה יהפוך להסכם של שניים וחברה אחת תצטרך ללכת לבד.

אך יש דבר נוסף והוא שלא ברור האם במקרה של 3 רשתות משרד התקשורת ורשות ההגבלים ישאירו את ההסכם של פרטנר והוט מובייל על כנו. כלומר יכול להיות מצב שירצו להכניס בו שינויים ואז ייתכן שגם החברות ירצו לבחון מחדש את התנאים.

כנ"ל גם לגבי החלטה על 2 רשתות. לא מן הנמנע שהמשרד יקבע שניתן ללכת לצמצום לשתי רשתות סלולריות, אך לא במתכונת שהחברות רוצות.

נדגיש שוועדת המכרזים להקצאת תדרי הדור הרביעי ממשיכה בעבודתה במטרה להכין את המכרז בתקווה שניתן יהיה לפרסמו בזמן הקרוב. עדיין חייב המשרד לפרסם קודם מסמך מדיניות.

כן יודגש, כי בקרב המפעילים שוררת אכזבה קשה ממשרד התקשורת ומהעיכובים המתמשכים בקבלת החלטה. בכירים בתעשייה נשמעים יותר ויותר ממורמרים מהתנהלות המשרד בנושא ומותחים ביקורת קשה על הדרך שבה מתקבלות ההחלטות.