המשנה ליועמ"ש: לרשום את קק"ל כחברה לתועלת הציבור

אבי ליכט רוצה פיקוח ממשלתי על קק"ל: "פועלת למטרות ציבוריות ואינה מחלקת רווחים. קיים אינטרס ציבורי ברישומה כחברה לתועלת הציבור. מדובר בחברה שתקציבה הוא תקציב עתק המבוסס על כספי ציבור"

קק"ל היא חברה לתועלת הציבור ויש לרשום אותה ככזו ואף לפקח על פעילותה, כך קובע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקאלי), אבי ליכט. בחוות דעת שהעביר ליכט לרשמת ההקדשות וממלאת מקום ראש רשות התאגידים, גלי גרוס, קובע ליכט כי קק"ל עומדת בכל הקריטריונים של חוק החברות לגבי הגדרתה כחל"צ ומורה לרשום אותה ככזו. זאת למרות התנגדותה של קק"ל לעניין וטענתה הנמשכת כי היא איננה חל"צ.

"קק"ל עומדת במבחנים הפשוטים והברורים של חוק החברות הקובעים מהי חברה לתועלת הציבור - היא פועלת למטרות ציבוריות ואינה מחלקת רווחים", כך על פי חוות הדעת, "בחינת תכליות החקיקה מצביעה אף היא כי קיים אינטרס ציבורי ברישומה של קק"ל כחברה לתועלת הציבור. מדובר בחברה שתקציבה הוא תקציב עתק המבוסס על כספי ציבור - בין מתרומות ישירות ובין מכספים שהגיעו ומגיעים מהעברת זכויות בקרקעות שבבעלות קק"ל.

"מקורם של הכספים שבהם נרכשו אותן הקרקעות על ידי קק"ל גם הוא בכספי ציבור ובתרומות. לכך יש להוסיף כי קק"ל מבצעת תפקידים ציבוריים ומהווה גוף דו מהותי שחלק מהדין המנהלי חל לגביו. מבנה השליטה בקק"ל מבוסס, בין היתר, על שיקולים פוליטיים".

חוות הדעת מתייחסת גם לסוגיית הפיקוח על קק"ל שהיום כמעט איננה קיימת: "כיום, כמעט שאין כל פיקוח חיצוני על התנהלותה של קק"ל - לא פיקוח רגולטורי ולא פיקוח ציבורי. זאת גם בשל היעדר השקיפות של דו"חות החברה. תפקידים ציבוריים, מימון שמקורו בכספי ציבור ומבנה שליטה פוליטי ומבוזר מחייבים שקיפות והסדרה. גם מטעם זה יש לפעול לרישום קק"ל כחל"צ".

עוד במסגרת חוות הדעת מתייחס ליכט גם לטענות קק"ל נגד רישומה כחברת לתועלת הציבור ושולל אותן: "אין כל בסיס לטענה שקק"ל אינה חברה לפי חוק החברות. למען האמת, ספק אם טיעון זה משרת את האינטרס של קק"ל בהיבטים אחרים". ליכט מסיים את חוות הדעת וקובע: "יש לזכור עוד כי דווקא הגלל הטענות על חשיבות פעילות קק"ל, מעמדה המיוחד של קק"ל מחייב אותה לנורמות התנהגות מיוחדות וכן לשקיפות ונכונות לעמוד לביקורת ציבורית".

כזכור, לפני מספר חודשים הופץ תזכיר חוק על ידי משרד המשפטים, ביוזמתה של שרת המשפטים ציפי ליבני, המציע להכפיף את קק"ל לפיקוח מבקר המדינה. "ביקורת שכזו תבטיח שכוחה של הקרן יופעל למטרות ראויות, בהגינות ותוך שמירה על טוהר המידות", אמרה אז שרת המשפטים לבני, "לפיכך, ובכך אני מאמינה, ביקורת על קק"ל היא חיונית ותוביל להגברת אמון הציבור במוסד מחד, ולחידוד ההתנהגות האחראית והשקופה מאידך".

באותו הזמן חשוב לציין כי חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה איננה קובעת כי הקרן תוכפף למבקר המדינה. בחוות הדעת מתייחס ליכט לסוגייה זו ומבהיר כי העובדה שהצעת החוק מקודמת איננה סיבה להשהות את רישום קק"ל כבר כעת.