"ישראל נחשבת היום ל'מדינת טלוויזיה' לכל דבר ועניין"

רויטל בזל, סמנכ"לית המכירות של דורי מדיה, מאמינה שישראל תצליח להפוך לשחקנית גדולה בשוק הפורמטים הבינלאומי, המגלגל מיליארדים: "זה מקום מדהים להיות בו כרגע"

יריד מיפ הקרוב, שייפתח בראשית החודש הבא בקאן שבצרפת, הוא העשירי של רויטל בזל. הפעם, היא אומרת, זה משהו אחר. ישראל אינה עוד מדינת באזז חולפת, שנחמד לדבר עליה ולבחון את מרכולתה. "עברנו את השלב הזה", אומרת סמנכ"לית המכירות של חברת התוכן וההפצה הישראלית דורי מדיה, "ישראל נחשבת היום 'מדינת טלוויזיה' לכל דבר ועניין, וכל הצלחה של השוק הישראלי גורמת ליותר עניין ולגיטימציה".

- עד כמה ההכרה הזו משמעותית?

"בתחום הפורמטים, יכול להגיע פורמט מדהים מכל מדינה בעולם - נניח מאפריקה - אבל אם היא לא נחשבת למדינת פורמטים הוא לא יקבל כל יחס. אבל כשמדינות נחשבות למדינות טלוויזיה, אנשים מסתכלים על זה אחרת. בהתחלה היה חשש שנהיה מדינה שהביאה להיט אחד או שניים וניעלם, אבל אנחנו מבססים את עצמנו כמקום שצריך לבדוק מה קורה בו. גם כניסה של חברות כמו אנדמול 'רד ארו' לישראל, משקפת את המגמה שאנחנו שוק כה מעניין, עד שקונים פה עסקים".

בזל, 37, היא אחת הדמויות המוכרות והמוערכות בתעשיית הטלוויזיה הישראלית. היא החלה כמפיקה בערוץ הילדים ולימים הקימה את אחת החברות הראשונות בארץ שעסקה בתוכן שיווקי. בשנת 2008 התחברה עם דורי מדיה וניהלה את החברה-הבת "דורי ניו מדיה" ועמדה מאחורי פיתוחים שהקדימו את זמנם כמו "מגודלים" ו"אהבה ראשונה", שנועדו לחברת הסלולר סלקום, וממשיכים עדיין להימכר.

יש תחושה, גם בעקבות הרחש בתעשייה הישראלית, שמשהו גדול קורה כאן. מדי יום אנחנו שומעים על קרנות חדשות שקופצות על העגלה מבקשות לעשות כסף מענף הפורמטים, בעוד שרק לפני כמה זמן היה צריך לשכנע שיש פה תעשייה. את מרגישה שזה נאמן למציאות, או שמתפתחת פה בועה?

"אני מרגישה שעולם הפצת הפורמטים והעשייה בתחום הזה הוא המקום הנכון להיות בו כרגע. זה מעניין, דינמי, יצירתי. אני עובדת כבר 18 שנה בטלוויזיה על גוניה השונים, ותמיד רוב השנים הייתי בצד היותר מסחרי, זה מקום מדהים להיות בו והוא הולך וגדל וכל הזמן קורים דברים. אני מאמינה שיש עוד הרבה מאוד מה לעשות.

"בהתחלה יש כאוס של שוק, אבל דברים יסתדרו. רק באחרונה פורסמו נתונים על כך ששוק הפורמטים באירופה מגלגל מיליארדים. ישראל היא היום עדיין שחקן קטן בתחום, אבל אם נהפוך לשחקן גדול - זה יהפוך את התעשייה הישראלית כולה".

- אנחנו עדיין קטנים? התחושה אחרת.

"בהחלט. אנחנו עדיין ממש לא אנגליה או ארצות-הברית. פורמט כמו 'מאסטר שף' עבר עד היום רק את רף ה-60 מיליון ליש"ט".

- השאלה הגדולה היא האם יש גורמים בישראל שהספיקו להתעשר מהתחום הזה?

"כבר יש אנשים שמתעשרים מזה בהחלט. בארץ אין הרבה שחקנים, בסופו של דבר ישנם אנחנו, ארמוזה וקשת. אלה השחקנים. אבל אפשר למצוא את העשירים". בזל מבקשת לא להתייחס לשאלה האם מדובר ביוצר "בטיפול" חגי לוי, הפורמט המתוסרט הנמכר ביותר בהיסטוריית השידור הישראלית, שדורי מדיה מפיצה אותו בעולם. השנה יעלו עונות חדשות שלו ביפן, בברזיל ובארגנטינה, שם זו כבר העונה השלישית.

כמו בחברות האחרות שבזל הזכירה, גם בדורי מדיה עובדים קשה במיוחד לקראת מיפ הקרוב, שבו הוכרזה ישראל כמדינת הנושא. לבזל עצמה לא צפויה דקה פנויה במהלך ימי היריד, שם תנסה למכור אלפי שעות תוכן שממלאות את הספרייה של דורי מדיה. רק באחרונה שבה מיפן, שם פיתחה דורי מדיה לראשונה פורמט יחד עם NTV, רשת הטלוויזיה הגדולה בקיסרות.

"התיידדנו כשהם קנו את 'בטיפול' והם אמרו תבחרו פורמט מהקטלוג שלנו ותפיצו אותו", היא מספרת, "בחרנו פורמט שהיה מאוד יפני 'אה-הה אקספיריאנס', עשינו פיתוח מחדש בהליך מרתק, ונסענו לטוקיו לצילומים. הם הקליטו תוכנית שרצה שם כבר תשע שנים מחדש לפי הפורמט שלנו. קיבלנו מימון מממשלת יפן לטובת הפיילוט הישראלי, וכיום זו הפקה משותפת של שתי המדינות. את שילוב הגרסאות נשיק במיפ הקרוב".

- דורי מדיה כבר עובדת שנים ישירות עם השוק הלטיני. זה חלק מההבנה שרק מהשוק הישראלי אי אפשר באמת להרוויח?

"כן, וגם יש לנו מעט ערוצים. יש יגידו ששלושה זכיינים זה הרבה, אבל יחסית לעולם זה מעט. היכולת לשים על המסך מוגבלת. היום יש לנו פורמט רוסי שאנחנו מפיקים עבור לקוחה ברוסיה, TV3, יש פורמט איטלקי מערוץ שקנה את 'חצויה' ו'גאליס' ואמרו שהגיע הזמן שנפיק להם".

- מה הבשורה למיפ הקרוב?

"עכשיו אני מרגישה עם 'זוג מנצח VIP' (אבוט המאירי) של ערוץ 10 שיש פורמט בשורה. יש עניין מטורף בזה עוד לפני שמכרנו, החלטנו לשמור את זה למיפ ולא לעשות מכירות לפני, כפי שנהוג בדרך כלל. לא סתם הוא זוכה לכזה עניין - יש משהו מקסים במנגנון, זה מוציא רגשי ריאליטי מעולים. כמה פעמים כבר יש השקה של פריים ריאליטי מקורי ישראלי?".

השוק הישראלי הולך ונחסם בפני המפיצים המקומיים. קשת מפיצה בעצמה, רשת תעבוד על פי ההערכות רק עם אנדמול, ואילו ערוץ 10 - לו יש הסכם בלעדי עם דורי מדיה. במסגרת ההסכם תמכור בזל בשוק הזה סדרות כמו "חברות", שנמכר כבר לצרפת, ארה"ב, רוסיה, ובעיני בזל "כל כך בינלאומית. קומדיה מעולה בכל סטנדרט". הסדרה החדשה של ישראל קטורזה, "ישראל", תימכר תחת השם "איפה היינו".

- איך שומרים על איכות עם שטף כזה של פורמטים בשוק?

"פשוט אומרים לא. גם אם מגיע פורמט ממש טוב, ואני לא חושבת שאוכל למכור אותו, אני אומרת לא. אני מקפידה לקחת דברים שבאמת אנחנו רואים בהם פוטנציאל בינלאומי. אם אני חושבת שזה לא יימכר - אני לא לוקחת".