האישה שהביאה לכם את תוכנית הריאליטי "זוג מנצח VIP"

סיפורה של עו"ד אתי פרונט, שקיבלה לידיה את "קרן סינמה" וחברה לבית ההפקה "אבוט המאירי" בלי להבין דבר בתוכן, אבל עם רצון עז לעשות ממנו רווחים

קשה היה להתאפק מול הסמליות שגילמה בתוכה המשימה הראשונה בתוכנית הריאליטי "זוג מנצח VIP", שעלתה בסוף החודש שעבר בערוץ 10: חבורת ידועניות שמתפלשת במה שאין לכנותו אלא חרא של פרות, תוך ניסיון נואש לעמוד במשימה ולהחזיר את ההשקעה. מבקרי הטלוויזיה עטו על הדימוי הזה כמוצאי שלל רב, וקשה להאשים אותם. האמירה, מודעת או לא, פשוט זעקה מהמסך: הרי לכם השלב הבא בירידה של תוכניות הפריים הטיים המקומי אל המקום הנמוך ביותר. אם חשבתם שראיתם כבר את תחתית החבית, זה הזמן להכיר את קרקעית הרפת.

על פניו, אין דבר שרחוק יותר מהסצנה ההיא, ובכלל מאותה תרבות של סלבס ופליטי ריאליטי - שעיקר פועלם מתמצה בנדידה בין ההשקה הקודמת לתוכנית המציאות הבאה - מאתי פרונט. פרונט, 65, היא אשת עשייה ועורכת דין רצינית לכל הדעות, שמאחוריה קריירה ארוכה ומרשימה. אבל היא גם אחת האחראיות המרכזיות לכך ש"זוג מנצח VIP" נחתה לאחרונה במרכז הסלון שלכם. למעשה, התוכנית הזאת היא כרגע השקעת הדגל של חברת "סינמה השקעות" שבראשה היא עומדת, ועתידה עשוי לחרוץ את גורלו של הפרויקט הייחודי שפרונט נטלה על עצמה. כן, גם לה יש השקעה להחזיר, וגם היא מוכנה לעשות לא מעט בשביל זה.

- עורכת הדין פרונט, את מתחברת לסוג הטלוויזיה הזה, זה משהו שאת אוהבת לראות?

"תראה, בוא נגיד שבבסיס שלי זה לא בדיוק הפייבוריט שלי. אבל אני בהחלט רואה, ואני נהנית. והיום כשאני יותר במדיה וקשורה לנושא הזה, אני בהחלט מבינה יותר מה מושך את האנשים".

- היית רואה תוכניות כאלה גם לפני שנכנסת לסינמה?

"כן, כן, ראיתי. אני לא מסוג האנשים שאומרים 'זה לא בשבילי, אני אליטיסטית' וכל זה. אני בכלל אדם פשוט, אני לא אליטיסטית".

כמו להשקיע בסטארט-אפ

פרונט, כך היא מעידה על עצמה וכך עולה גם מהרזומה שלה, נטתה תמיד לבחירות לא שגרתיות במיוחד. היא פתחה משרד עורכי דין עצמאי בגיל צעיר, זמן קצר לאחר שסיימה את לימודיה, התמחתה בתחום המינהל הציבורי, ובשנות השמונים ייצגה את המדינה מול תביעות הענק של מפוני חבל ימית. מאז שנות התשעים היא גם משמשת בתפקיד שיפוטי כ"משקמת", לפי חוק ההסדרים במגזר החקלאי-משפחתי.

הפרק הפחות מלבב בביוגרפיה שלה, שהביא לבסוף לבעלותה על חברה בורסאית זניחה בשם "סינמה השקעות", הגיע כשהכירה את יועץ ההשקעות שמעון ימין, ששכנע אותה להשקיע אצלו מכספה. ימין, על פי כתב האישום שהוגש נגדו לאחרונה, השתמש בכספי לקוחותיו, וביניהם פרונט, כדי להשתלט על השותף הכללי בסינמה ללא ידיעתם, וגרם לה, לדבריה, להשקיע יותר ממיליון שקל מכספה בחברה.

בסופו של דבר, תבעה פרונט את ימין וזכתה, אך הפיצוי שאותו יכול להעניק לה בית המשפט היה זניח. "הוא הבריח את כל הרכוש שלו, ולמעשה מה שהצלחתי לשים עליו יד זה המניות שלו בשותף הכללי של סינמה, ועוד כמה דברים שוליים", היא מספרת. "אז זאת הייתה התלבטות כי החברה הייתה במצב מאוד בעייתי, אבל אמרתי לעצמי 'אני אקח את זה ואם אני אצליח - אצליח, ואם לא - אז לא'".

לדברי פרונט, היא מצאה בסינמה השקעות פוטנציאל לא ממוצה, "שעשו בו שימושים לא נכונים, לא נבונים. לכן, למעשה, הסכמתי לקבל לידי משהו שבאמת לא הייתי בקיאה בו מבחינת התוכן, כי אני לא מתחום התקשורת ולא מתחום המדיה".

החודש תימלא שנה למועד שבו קיבלה לידיה פרונט את סינמה השקעות. מדובר בשותפות מוגבלת, מהסוג שבשוק המקומי מאפיין בעיקר את חברות חיפושי הנפט והגז, שנסחרת כיום לפי שווי זעום של 3.6 מיליון שקל, וכרגע מעוררת עניין מועט ביותר בקרב המשקיעים. מחזור המסחר הממוצע בה עומד על כמה עשרות אלפי שקלים בודדים ביום, ומעל ראשה אף מרחף האיום של הכנסה לרשימת השימור של הבורסה, הליך שהשלב הבא אחריו עשוי להיות מחיקה מהמסחר.

"קיבלתי חברה שהבעלים שלה התחייב שהיא תהיה חברה נקייה ללא חוב. לצערי גם בזה הוא לא עמד, וכרגע מתנהל הליך בעניין", היא אומרת. "לחברה היה שם גרוע מאוד. התלבטתי אם לשנות לה את השם, ויכול להיות שעוד נעשה את זה". ימין סירב להתייחס לדברים ומסר כי הוא מאחל לפרונט הצלחה.

מבחינה פיננסית הובילה מאז פרונט שני מהלכים בולטים של הזרמת כסף לחברה, שבהם הוכנסו אליה כ-3 מיליון שקל. היא עצמה הזרימה לה מכיסה הפרטי יותר מ-800 אלף שקל במהלכים האלה: 92 אלף שקל, הסכום המקסימלי שהייתה יכולה להשקיע בהנפקת הזכויות (תהליך שבו רק בעלי המניות הנוכחיים בחברה יכולים להזרים לה כסף, בהתאם לחלקם היחסי בה), ועוד 720 אלף שקל בהנפקה לציבור - כחצי מסך הסכום שגויס במהלך הזה.

אבל המהלך הדרמטי יותר שלו אחראית פרונט הוא החתימה באוגוסט אשתקד על הסכם שיתוף הפעולה עם חברת "אבוט המאירי" של איתן אבוט וגיא המאירי. מדובר באחת מחברות ההפקה הבולטות בשוק הטלוויזיה המקומי, שאחראית להפקה בישראל של פורמטים קנויים שהפכו למפלצות רייטינג, כמו "הישרדות" ו"אקס פקטור", וגם לפיתוח עצמאי של פורמטים ולהפקה של סדרות דרמה מקומיות.

על פי ההסכם בין הצדדים, סינמה תממן חלק מעלות הפקות הפורמטים של אבוט המאירי ובתמורה תהיה זכאית לאחוזים (בין 10% ל-30%) מההכנסות ממכירת הפורמטים לחו"ל, תחום שבו רושמת התעשייה המקומית הצלחות בשנים האחרונות. מקרה המבחן הראשון לשיתוף הפעולה בין שני הגופים הוא, כאמור, "זוג מנצח VIP".

"ההסכם שלנו עם אבוט המאירי אומר שקודם כל הם מנהלים את כל תחום התוכן בחברה", אומרת פרונט. "לגבי 'זוג מנצח', מדובר בעונה ראשונה של 12 פרקים עם משתתפים שהם VIP, כשסינמה השקיעה 1.56 מיליון שקל בפורמט הזה. למעשה, הישגנו כאן הישג מאוד מאוד גדול כי סכום ההשקעה הזה מהווה כ-10% מתוך כלל עלויות ההפקה, אבל אנחנו נהיה זכאים ל-30% מסכום המכירה לחו"ל (עד להכפלת סכום ההשקעה. לאחר מכן תהיה החברה זכאית ל-25% מהסכומים, י"כ). אבוט המאירי היו מאוד לארג'ים במובן הזה".

- מה זה "היו לארג'ים"? יש ביניכם התקשרות עסקית. כנראה שיש פה סיכון גדול שאתם לוקחים על עצמכם חלק ממנו.

"תראה, ברור שזאת לא מניה סולידית של תעשייה או משהו בסגנון. זאת אומרת, אתה לא מחזיק משהו ביד, זה לא מוצר מוחשי. אבל אם אתה משווה אותו לגז ונפט, אני חושבת שפה הפוטנציאל הוא הרבה-הרבה יותר גבוה. אני משווה את זה לסטארט-אפ, יש פה משהו מאוד מיוחד, שאני מאמינה שהוא יתפוס".

- מה צריך לקרות כדי שההשקעה ב"זוג מנצח VIP" תהפוך להצלחה כלכלית מבחינת סינמה?

"לפי ההערכות שלנו, מכירה של הפורמט לשמונה מדינות, שזו הערכה מינימליסטית, אמורה לספק הכנסות של 2 מיליון דולר, שמזה אנחנו גוזרים את ה-30%. מה שיפה זה שאחר כך, אחרי העונה הראשונה, כבר אין לך למעשה הוצאות נוספות, וזה הופך להיות דבר שהוא בעצם כמו קופה רושמת. עם כל מכירה לעוד מדינה, עם כל עונה נוספת, זה ייתן עוד ועוד רווחים".

- מכירת פורמט לשמונה מדינות זאת הערכה מינימליסטית?

"זאת ההערכה של אבוט המאירי, ואני סומכת עליהם בעניין הזה לחלוטין. יש להם את הניסיון בתחום ואת הידע".

- ומתי יהיה המבחן הראשון שבו המשקיעים יוכלו לקבל אינדיקציה לאן זה הולך?

"המבחן הראשון יהיה בפסטיבל מיפ טי.וי שייפתח באפריל. זה ייתן אינדיקציה גדולה. בעיניי זה ממש קו שאני רואה בו הצלחה או כישלון".

לגעת בזוהר, להתחבר לגלורי

בינתיים, מאז עלתה "זוג מנצח VIP", היא מוכיחה את עצמה, לפחות מבחינת רייטינג. ממוצע הצפייה של ארבעת הפרקים הראשונים ששודרו עד כה, עומד על 15.3% ובסינמה מרוצים.

"הפורמט הזה הוא שילוב מאוד מעניין של שלושה נושאים שמעניינים את הציבור בתחום הזה", מפרטת פרונט וממחישה מה למדה מאז שנכנסה לתחום. "הנושא הראשון זה הזוגיות, ועוד זוגיות שזה מציצנות בעצם, במובן הזה שאנשים רוצים לדעת מה קורה עם הזוגות המפורסמים, ויש פה גם את הנושא של השעשועון, כל מה שקשור לנושא המטלות שמוטלות על בני הזוג. הנושא השלישי, הוא ההימור, הזוגות בעצם מהמרים אם בן הזוג שלהם יצליח או לא, ובסופו של דבר הפרס נגזר מזה".

הרבה פעמים בתחום של השקעות בתקשורת ובמדיה אנחנו רואים אנשי עסקים שמשקיעים בלי קשר ישיר לערך הכלכלי האמתי שיש בתחום הזה, אלא מכל מיני סיבות אחרות.

"זה נכון, כי זה תחום סקסי, זה תחום שיש בו חלום, שיש בו דמיון, זה תחום שהוא לא שגרתי. זה תחום שהוא מאוד מעורר השראה, זה להתחבר לידוענים...".

- אז גם מבחינתך זה חלק מהמניע?

"אני אוהבת טלוויזיה, אבל להתחבר לידוענים, להיות בקליקות או להיות בכל המסיבות האלה - זה לא מה שמושך אותי".

נושא מכירת הפורמטים הטלוויזיוניים תופס בשנים האחרונות תאוצה משמעותית, ועל פי הערכות שמפרסמת סינמה למשקיעים, התחום מגלגל כיום כ-3.5 מיליארד דולר בשנה. אם פעם היה מדובר בשוק שבו התנועה של הסחורות היא כמעט חד-סטרית, מארה"ב (ובמידה פחותה גם מבריטניה ומהולנד) ליתר מדינות העולם, הרי שכיום העסק הוא הרבה יותר דו-כיווני. למעשה, מי שמתבלטת בו בשנים האחרונות כיצואנית מצטיינת היא ישראל. ולראיה, בשנה שעברה נבחרה ישראל בסקר שערך המגזין המתמחה בתחום, "c21", למדינה החמה ביותר בכל הנוגע ליצירת פורמטים ייחודיים, והשנה נבחרה לשמש כ"מדינת הנושא" של פסטיבל מיפ הקרוב.

אבל הנושא שעומד כאן על הפרק הוא לא רק פטריוטיות. בשוק הטלוויזיוני המקומי הקטן והריכוזי, שבו שלוש הזכייניות בערוצים 2 ו-10 שולטות למעשה על כל שרשרת הערך של הפורמט, מכירת פורמטים ישירות לחו"ל, לא דרך הזכייניות, עשויה לאפשר לחברות ההפקה להרים את הראש ולזכות במעט אוויר לנשימה.

"המצב הרגולטורי שקיים כיום בשוק הפך את המפיקים בארץ למפיקים בפועל", אומר גורם מוכר בתחום הפורמטים. "אין ערך אמתי לעבודה שהם עושים, כי אין להם בעלות על הפורמטים".

- ומהלך כמו שיתוף הפעולה בין סינמה לאבוט המאירי יכול להיות חלק מהפתרון לבעיה הזאת?

"הדוגמה של המהלך שהם עשו עכשיו עם 'זוג מנצח VIP' היא בדיוק היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. ערוץ 10, בגלל החולשה שלו, הסכים להשאיר את הזכויות לפורמט בידיים של אבוט המאירי, אבל זה משהו שבדרך כלל לא קורה. אז זה שבאה קרן כמו סינמה ומוכנה להשקיע זה באופן עקרוני דבר חיובי, אבל כל עוד אין למפיקים דרך לשמר את הבעלות על היצירה שלהם - ואין להם, כי עם קשת ורשת אתה לא יכול להשיג דיל כזה - אז הפרויקט הזה הולך עם יד אחת קשורה מאחורי הגב. למעשה, יש כאן גם פקטור קריטי מבחינת הסיכון למשקיעים: אם יהיה פתרון רגולטורי לעניין הזכויות, הסיכון בהשקעה בסינמה יקטן משמעותית".

לדברי פרונט, "מה שמקובל היום בארץ, וכך זה היה עד עכשיו, זה שהכל עובר דרך הזכייניות. בשבילנו חו"ל זה העיקר. ולכן, מה שאנחנו מתכוננים לעשות, בנוסף למה שעשינו עכשיו עם 'זוג מנצח', זה פורמטים שייועדו ישירות לחו"ל, וישווקו לשם מיד בלי לעבור בארץ. ואז זה ייצוא פר-אקסלנס: אתה לוקח משהו שיוצר בארץ, הופק כאן, ה'בייבל' (ספר ההוראות של הפורמט - י"כ) שלו נכתב כאן, ומשווק אותו ישירות לחו"ל".

- איך מוכרים פורמט שלא שודר בשום מקום?

"יוצרים פרק פיילוט או טריילר - כשהראשון הוא יותר עתיר תשומות והשני פחות - בעלות שנעה סביב ה-150 אלף דולר. אלה אינם סכומים אדירים, ואז האפשרויות גדולות הרבה יותר, כי התשומות שאנחנו משקיעים בזה קטנות הרבה יותר".

- מצד שני, קל יותר למכור פורמט עם קבלות, שכבר שודר כאן וזכה להצלחה, מאשר למכור אותו על סמך טריילר.

"ברור שאם מפיקים את זה הפקה מלאה, וזה שודר בארץ ויש הצלחה מוכחת, זה עוזר. אבל כבר היו פורמטים שנמכרו עוד לפני השידור הראשון בארץ. 'בני ערובה', למשל (סדרת הדרמה של ערוץ 10 שנמכרה לרשת CBS האמריקאית עוד לפני שהגרסה העברית שודרה בארץ, י"כ). לכן אני אומרת שבהחלט יש לזה סיכוי, וכאמור גם המגוון יכול להיות רחב הרבה יותר כי ההוצאות וההשקעה קטנות הרבה יותר".

- באילו ז'אנרים אתם מתכוונים להתמקד?

"מה שיוביל זה פורמטים של ריאליטי, שעשועונים או שילוב שלהם".

- ולכל הרעיונות יהיו אחראים אבוט המאירי?

"לאו דווקא. אני בהחלט קוראת לאנשי תוכן, ליוצרים - וזה גם חלק מהייעוד של סינמה - לבוא להציג את יצירותיהם".

- את יודעת שבדרך כלל יוצרים שמסתובבים ומחפשים מימון הם אלה שכתבו דרמה, או שיש להם רעיון לסרט עלילתי.

"נגיד ככה: אני מכוונת גם לשם, אבל זה יהיה בשלב מאוחר יותר. נראה לי שהיום, ברגע הזה, הדבר החם בשוק זה הריאליטי והשעשועונים. אני לא פוסלת, אני מעדיפה דרמות, אבל מבחינה מסחרית אני חושבת שעוד לא הגיע המועד. קודם כל סינמה צריכה לבסס את עצמה, ואחרי שהיא תבסס את עצמה, אני מבטיחה שיהיו גם דרמות".

- כרגע את מושכת שכר מהחברה?

"אני לא מושכת, ואני חושבת שזה הוגן. יש לי היכולת למשוך, אבל לעצמי אמרתי, 'כל עוד החברה לא תעמוד על הרגליים, אני לא מושכת'. אני רוצה לשקם אותה, אני רוצה להביא אותה לנקודה שממנה היא תוכל לפרוץ ממש. ולכן בינתיים רק השקעתי כסף ולא משכתי".

- ומה התחושות שלך היום, מה את אומרת למשקיעים בחברה?

"אני נורא רוצה לראות במו עיניי את הדבר הזה קורה, להגיע ליכולת להביא את המשקיעים לרווחים. חשוב לי שהמשקיעים יזכו סוף-סוף להתחבר לזוהר, לגלורי הזה, גם בצורה כספית ולא רק כצופים מהצד. אני רוצה שהם יוכלו לשבת בבית ולהגיד: 'הפורמט הזה זה חלק ממני, אני השקעתי בו, והנה, תראו, זה מצליח. יש לי סיכוי לעשות מזה רווחים'".

פורמט ישראלי
 פורמט ישראלי