משבר רוסיה-אוקראינה: באילו מניות רוסיות כדאי להשקיע?

בנקי השקעות זרים משיבים לשאלה האם ירידות השערים החדות, בצירוף היחלשות הרובל, יוצרות הזדמנויות השקעה ■ ומה הם ממליצים?

המשבר הגיאופוליטי, שנפער בין רוסיה לאוקראינה בחודש שעבר, השפיע משמעותית גם על השוק הפיננסי הרוסי.

ביום שבו פלשה רוסיה לחצי האי קרים, נפל מדד המניות הרוסי המוביל ב-11% על רקע יציאת הון זר מהמדינה, מה שהוביל גם לצניחה של הרובל. בתגובה לזעזוע החד, הבנק המרכזי של רוסיה העלה את הריבית במדינה ב-1.5%, לרמה של 7%, וכן מכר חלק מיתרות המט"ח הדולריות שלו, על מנת למתן את ההשפעה של בריחת הכסף מהמדינה.

לקראת משאל העם שנערך אמש בחצי האי התעוררה שוב המתיחות באזור, והתנודתיות הגבוהה במניות הרוסיות נמשכה: ביום חמישי האחרון נפל מדד המניות הרוסי המוביל ב-4.5%, ולמחרת הוא החזיר חלק מהירידה, כשטיפס ב-2.5%.

האם ירידות השערים החדות, בשיעור של 25% מתחילת השנה, בצירוף היחלשות הרובל, יוצרות הזדמנויות השקעה במניות הרוסיות; או שמא דווקא עדיף להתרחק משוק המניות הרוסי, על רקע סנקציות שאולי יוטלו על חברות רוסיות על ידי מדינות האיחוד האירופי וארה"ב?

בעזרת בנקי ההשקעות הזרים מריל לינץ', שרודרס ו-UBS נבחן באילו מניות נוצרו הזדמנויות השקעה, ומאילו, למרות ירידות השערים, עדיף עדיין להתרחק.

"לעצום את העיניים ולקנות"

אלן קונווי, שמנהל את קרן רוסיה וכן את השווקים המתפתחים בשרודרס, מציין, כי עוד בטרם המשבר הנוכחי "כלכלת רוסיה הציגה ביצועי חסר לעומת שווקים מתפתחים אחרים, כתוצאה מהיחלשות הרובל שהובילה לעלייה בשיעור האינפלציה, קיטון בהשקעות והאטה בצריכה הפרטית. רוסיה הציגה צמיחה של 3.4% ב-2012, שירדה ל-1.3% בלבד ב-2013 וגם הצפי ל-2014 הוא לצמיחה נמוכה".

"מהמשבר הנוכחי עשויים להיות בעיקר נפגעים", אומר קובי פלר, מנהל ההשקעות של UBS ישראל. "לאירופים אין תחליף מיידי לגז הרוסי, והם יתקשו להטיל סנקציות על רוסיה, והצמיחה בארה"ב עשויה להיפגע אם מחירי האנרגיה יאמירו".

פלר מוסיף, כי "הירידות החדות האחרונות הביאו את המניות ברוסיה להיסחר במכפיל רווח ממוצע של 4 - 60% מתחת למכפיל הממוצע, הנמוך ממילא, של השווקים המתעוררים. תמחור זה הוא הנמוך ביותר, ומהווה להערכתנו הזדמנות למשקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוה מהממוצע ובעלי אופק השקעה של חצי שנה לפחות".

במריל לינץ' מציינים גם הם, כי מכפיל 4 מהווה הזדמנות השקעה. "באופן היסטורי, מאז שנת 1998 בכל פעם שמכפיל הרווח הממוצע של החברות הרוסיות נפל ל-4, ההחזר למי שהשקיע בטווח של שנה היה חיובי. זו הרמה שבה צריך לעצום את העיניים ולקנות".

יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי מדובר כאמור בהשקעה בסיכון גבוה ושמחצית מההחזקות בשוק המניות הרוסי נעשית על ידי משקיעים זרים.

באופן פרדוקסלי, מהיחלשות הדולר מול הרובל ועליית מחירי האנרגיה האחרונה, ובעיקר הגז הטבעי, נהנות חברות רוסיות יצואניות רבות; אולם החשש מהטלת סנקציות כלפי רוסיה מרחיק משקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוה, שממילא מצמצמים החזקות בתקופה האחרונה בשווקים המתעוררים.

חברות שנהנות מחולשת הרובל

פלר מציין, כי "מגזר שצפוי להיפגע ברוסיה הוא הצריכה, שבו רשתות כמו Magnit מייבאות 20%-30%, והיחלשות הרובל צפויה לפגוע. מגזר פגיע אחר הוא התקשורת - מרבית ההכנסות אמנם באות מהשוק המקומי, אולם הצורך בהשקעות גבוהות הופך אותו לממונף, גם בהלוואות דולריות שכעת ההחזר עליהן יהיה גבוה יותר. החברה הפגיעה ביותר בתחום זה היא Vimpelcom, שבסימול VIP, אשר לה צורכי מימון עתידיים גבוהים".

איפה בכל זאת יש הזדמנויות שכדאי לנצל? לפי פלר, "מבין הבנקים הרוסיים שמחיר מנייתם צלל בשבועות האחרונים, ולא תמיד בצדק, ניתן לציין את Sberbank. לבנק הגדול במרכז ומזרח אירופה, חשיפת מט"ח נמוכה יחסית, ובסיס לווים שצפוי ליהנות מחולשת הרובל.

"חברות נוספות הן יצואניות הדשנים Acron ו-Phosagro - 70%-80% מהכנסותיהן בדולר וכל הוצאותיהן ברובל, ומכפיל הרווח שלהן נמוך. אורקלי, שבסימול URKA.IL, יקרה יותר משתיהן ומבנה המאזן שלה מתגמל פחות על היחלשות הרובל.

"לאמיצים בין המשקיעים, אשר לא מעריכים כי תהיה פגיעה ביצוא האנרגיה, נמליץ לרכוש את Gazprom ואת Lukoil הנסחרות במכפיל רווח הנמוך מ-4 על הרווח הצפוי בשנת 2014. האחרונה צפויה ליהנות באופן משמעותי מהיחלשות הרובל".

לדברי פלר, "נהנית פוטנציאלית נוספת היא הבורסה במוסקבה, שבסימול MOEX.MM, אשר פרסמה דוחות טובים בסוף השבוע. גידול בהיקפי פעילותה צפוי לשפר עוד את תוצאותיה בעתיד".

במריל לינץ' מונים שורה של מניות נבחרות להשקעה, ובהן חברת האינטרנט המכונה "גוגל הרוסית", Yandex, שמנייתה איבדה 28% מערכה מתחילת 2014. במריל לינץ' מציינים, כי הסכם שיתוף הפעולה אשר עליו חתמה עם גוגל, הוספת שותפים לרשת ושיפורים טכנולוגיים תומכים בהשקעה במניה. "יאנדקס ממוצבת היטב כדי להרוויח מהצמיחה המובנית בשוק האינטרנט המקומי".

מניה נוספת שמומלצת "קנייה" ע"י מריל לינץ', היא זו של חברת האנרגיה Surgut, הנחשבת למפיקת הנפט הרביעית בגודלה ברוסיה. "Surgut נסחרת בתשואת דיבידנד של 10.7% ל-2014, והחזקה בה מהווה הגנה טבעית להיחלשות הרובל, לאור מזומנים בסך 35 מיליארד דולר".

המניות הרוסיות
 המניות הרוסיות