יאנדקס הרוסית רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי KitLocate

החברה הישראלית מציעה פתרון של זיהוי מיקום עבור אפליקציות בסמארטפונים עם חסכון משמעותי בצריכת הסוללה ■ סכום הרכישה לא פורסם ■ בשנה שעברה פורסם ב"גלובס" כי יאנדקס תקים פעילות פיתוח בישראל

חברת יאנדקס רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי KitLocate והופכת את משרדי החברה, בהרצליה פיתוח, למרכז מחקר ופיתוח. לפי הערכות בשוק, תשלם יאנדקס כ-20 מיליון דולר. KitLocate שהוקמה ב-2011 מציעה פתרון של זיהוי מיקום עבור אפליקציות בסמארטפונים עם חסכון משמעותי בצריכת הסוללה. בשנה שעברה חשף "גלובס" כי יאנדקס תקים מרכז פיתוח בישראל.

יאנדקס, שנסחרת תמורת 9.7 מיליארד דולר, מפעילה מנוע חיפוש רוסי שנחשב לאחד הגדולים בשפה שאינה אנגלית. יאנדקס הופעלה תחילה כמנוע חיפוש על ידי חברת CompTek ובשנת 2000 הוקמה בנפרד חברת יאנדקס, שממשיכה לתפעל את מנוע החיפוש. במאי 2011 החברה הונפקה בנאסד"ק. בדומה לגוגל, יאנדקס מאפשרת לבצע חיפושים בקטגוריות שונות כמו תמונות, מפות וחדשות. יאנדקס מחזיקה 66% משוק החיפוש הביתי שלה ברוסיה, בעוד גוגל מחזיקה כ-25%.

"כאשר הקמנו את החברה קראו לנו Webi, אבל כאשר התחלנו לעבוד, גילינו שיש לנו צורך חזק לדעת איפה המשתמשים נמצאים כל הזמן", אומר עומרי מורן, מנכ"ל ומייסד KitLocate היום (ג') ל"גלובס".

"הבעיה הייתה", אומר מורן, "שהסוללה של הסמארטפונים אזלה כל הזמן. החלטנו לפתור את הבעיה, ותוך כדי שפיתחנו את המוצר, ראינו שיש שוק גדול לזה ואז גם שינינו את השם שלנו ל-KitLocate".

"אנחנו מציעים טכנולוגיה שמאפשרת לאפליקציות לדעת כל הזמן איפה נמצא המשתמש. אנחנו מציעים ערכת פיתוח למפתח. הקוד שלנו יושב בתוך האפליקציה והוא מתקשר עם השרת", הוא מוסיף.

KitLocate מעסיקה 8 עובדים והיא גייסה 700 אלף דולר. בין הלקוחות הישראליים שלה נמצאים פנגו וישראכרט ובארה"ב רשת סיזרס. "יש לנו הכנסות של מאות אלפי דולרים, אבל עדיין בעייתי להגיד שאנחנו רווחיים. אם לא היינו נרכשים, היינו צריכים לעשות גיוסים נוספים".

KitLocate היא בוגרת האקסלרטור של מיקרוסופט ונצ'רס בישראל. מדובר באקזיט השני של האקסלרטור, כאשר האקזיט הראשון הוא של Appixia שנמכרה ל-Wix הישראלית. החברה היא גם בוגרת הג'אנקשן של ג'נסיס פרטנרס.

השוק הישראלי לא חדש ליאנדקס שהשקיעה בעבר ב-Face.com שלאחר מכן נמכרה לפייסבוק, מהלך שיצא לפועל בין השאר בעקבות הקשר אסטרטגי של יאנדקס עם הרשת החברתית. אנשי הפיתוח העסקי של יאנדקס מחפשים בישראל רכישות אפשריות, כאשר את המשא ומתן עם KitLocate החברה התחילה כבר לפני חמישה חודשים.

ביאנדקס מסבירים את הרכישה, בכך שחלק מהאפליקציות שלהם לא זקוקות לסינכרון קבוע עם GPS, אבל הן כן דורשות זיהוי מיקום של המשתמש. הפתרון של KitLocate נותן להם פתרון חכם לכך, שישולב במנוע החיפוש.