האחריות עברה לראשי הערים

עד היום שפטנו אותם על נקיון וחינוך, מהיום הם יבחנו בתכנון

היום (ד') עבר בקריאה שנייה ושלישית תיקון 102 לחוק התכנון והבנייה, הקרוי גם רפורמת הפרגולות. מטרת הרפורמה היא לקצר תהליכי תכנון ובנייה בישראל, אך בראייה מעמיקה יותר יש לרפורמה השפעה מרחיקת לכת וארוכת טווח: העברת כח התכנון מהדרג הפקידותי לראשי הערים ולאזרחים הבוחרים בהם.

נתחיל מחציה הראשון של קביעה זו.

כיום אין כל הפרדה בין תכניות בנייה חשובות ומשמעותיות המשנות סדרי עולם ובין תכניות קטנות כמו סגירת מרפסות או הצבת פרגולות. כל התכניות הללו מובאות היום בפני הועדות המחוזיות שכורעות תחת הנטל ותהליכי האישורים בהן אורכים בממוצע 5 שנים לתכנית קטנה ועד 10 שנים לתכניות גדולות.

הרפורמה מעבירה חלק נכבד מסמכויות התכנון ל-120 ועדות מקומיות ברחבי הארץ. למעשה כל תכנית עד 400 יח"ד תעבור לרשויות המקומיות. בכך יתפנו הועדות המחוזיות לתכניות הגדולות מה שצפוי לקצר משמעותית את תהליכי התכנון בהם.

ברמה המקומית צפוי תהליך מעניין לא פחות ואפילו יותר. כיום חלק נכבד מהרשויות המקומיות עדיין לא ערוכות, אין להן תכניות מתאר וקיימים פערים גדולים ברמה המקצועית הדרושה לתהליכי תכנון.

יחד עם זאת, משרד הפנים מודע לאתגרים האלה ופועל כדי להכשיר את הועדות המקומיות בהיבטים הלוגיסטיים והמקצועיים ובנוסף הרפורמה מפריטה חלק מתהליך התכנון ומעבירה אותו למכוני בקרה פרטיים, שכרגיל במגזר הפרטי יהיו מהירים ומקצועיים יותר.

אם יצליח משרד הפנים לצלוח את המהמורות האלה אז תהליכי התכנון צפויים להתקצר בצורה משמעותית, ממשך ממוצע של 5 שנים למקסימום של 18 חודשים לכל תכנית. אך תהיה לך גם השפעה נוספת, מהותית אפילו יותר: ראשי הערים, שכיום אחראים רק על תפעול העיר, יקבלו אחריות וסמכות גם על תכנון העיר.

כיום נבחרי הציבור ברמה המוניציפאלית נבחנים על ידי האזרחים בעיקר על פרמטרים של ניקיון, תחזוקה ולעיתים חינוך. אחרי הרפורמה, הם ייבחנו גם בפרמטר התכנון. אני יכולה להעריך בזהירות, שאם אכן תיושם הרפורמה בקצב המתוכנן אז נושא התכנון יעלה ויאפיל על הנושאים האחרים על פיהם בוחנים תושבים את ראש העיר, והתכנון יהפוך לנושא המרכזי בבחירות הבאות לרשויות המקומיות.

ראשי הערים, שיבינו ויפנימו שהתכנון הוא באחריותם והוא שיקבע אם האזרחים ישובו לבחור בהם או לא. לכן, הם ידאגו לכך שלוועדות המקומיות יהיו את האמצעים הדרושים לתכנון מהיר ואיכותי, שמתחשב בסביבה וגם בתושבים. אחרי הכל, רפורמת הפרגולות תזכיר לכולנו שהעיר נועדה לשרת את תושביה, ולא להיפך.

  • הכותבת היא מנכ"ל AVIV AMCG תשתיות וסביבה