חסרות קרקעות במרכז הארץ? לקק"ל יש 2.4 מיליון דונם

חוות הדעת של היועמ"ש המטילה חובות שקיפות על קק"ל, צפויה להצית מחדש את הדרישה לשווק את קרקעות הקרן רק ליהודים

אי אפשר להמעיט בחשיבות חוות הדעת שפרסם השבוע אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לפיה יש להכיל חובות שקיפות מסוימים על הקרן הקיימת לישראל בהיותה חברה לתועלת הציבור, זאת למרות שהיא חברה המאוגדת כחברה פרטית. כך, הדיווחים השנתיים של החברה יימסרו לרשם ההקדשות במשרד המשפטים ויהיו נגישים לציבור.

מאז פרסום ההודעה - מהומה בקק"ל. אפשר בהחלט לשער, שהמגמה הזו, יחד עם המגמה של שרת המשפטים ציפי לבני להעביר חקיקה שתכפיף את קק"ל לביקורת מבקר המדינה, יחממו מחדש את הקטטה הפוליטית סביב קק"ל, ובעיקר סביב הנכס המרכזי שלה: הקרקעות בבעלותה.

הביטו במפת הכתמים המוצגת כאן. קק"ל היא בעלת 2.4 מיליון דונם, רובם מאזור המרכז וצפונה, אבל חלק לא מבוטל מהם בערים באזור המרכז, למשל בנתניה, בקריית אונו, המשתלה בת"א ושטח 9 בגבעתיים. הרוב המכריע של הקרקעות החקלאיות בשולי הערים הן קרקעות קק"ל: קיבוצים במרכז הארץ כמו גליל ים, שפיים, געש ויקום; רוב הקרקעות החקלאיות של המושבים הוותיקים במרכז הארץ כמו כפר אז"ר; כל אדמות המושבים שעלו לקרקע אחרי הקמת המדינה; וכן קרקעות בהיקף רחב במושבות שהפכו לערים, כמו פתח תקווה, הוד השרון ורעננה.

אדמות קק"ל הן כ-17% מהאדמות המנוהלות על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשווקות באמצעות רמ"י. בשנים האחרונות רמ"י מעבירה לקק"ל כל שנה כ-900 מיליון שקל שיווקי קרקעות קק"ל. באזור המרכז, חלק ניכר מהשיווקים מתבצעים על קרקעות שבהן חלק מהקרקע היא קרקע קק"ל וחלק מהקרקע היא קרקע מדינה.

קק"ל מוגדרת כגוף דו-מהותי, ולמרות היותה מ-1901 חברה פרטית "בבעלות המוסדות הציוניים" למטרת רכישת קרקע בישראל והכשרתה למען העם היהודי, יש לה גם תפקידים לאומיים וציבוריים, וכל זמן שקרקעותיה נמכרות על ידי המדינה היא אינה יכולה לנהוג באפליה כלפי לא יהודים. עם זאת, קק"ל משוחררת מחוק חובת מכרזים, אינה חייבת במיסוי על פעולות הנדל"ן שלה ולא חלה עליה חובת שקיפות של פעולותיה ותוצאותיה הכספיות.

הודעת משרד המשפטים תעורר כאמור, מחדש את הקרב הפוליטי. חוגי הימין יילחמו נגד הכפפת קק"ל לכללי שקיפות, משום שלדעתם זהו צעד המסכן את השקפתם לפיה קרקעות קק"ל מיועדות לשיווק רק ליהודים. כנגד דרישת השקיפות והכפפת קק"ל לביקורת המדינה, תתעורר מחדש הדרישה של הימין לנתק לחלוטין את שיווק קרקעות קק"ל באמצעות רשות מקרקעי ישראל, וליצור בקק"ל מנגנון שיווק עצמאי לשיווק קרקעותיה רק ליהודים. המפה מראה שמדובר בקרקעות האטרקטיביות ביותר של ארץ ישראל.

מפת אדמות קק"ל. הקרקעות האטרקטיביות ביותר