פדרמן יציע למחזיקי האג"ח מניות בזן או שותפות בפטרוכימיים

עומק התספורת: בידי הפטרוכימיים מניות בזן בשווי 870 מיליון שקל, לעומת חוב פיננסי של כ-2 מיליארד שקל

הסדר החוב בחברת הפטרוכימיים, אשר אינה משלמת לנושיה את תשלומי הקרן והריבית זה כחצי שנה - על רקע המו"מ שהיא מקיימת עם נושיה השונים - נכנס לישורת האחרונה. החברה תפרסם ביממה הקרובה מצגת עם עיקרי מתווה ההסדר, לקראת אסיפה של מחזיקי האג"ח שתתקיים מחר אחר הצהריים. נוסף על כך יערכו ראשי החברה פגישה עם נציגות מחזיקי האג"ח, אשר כוללת נציגים של בתי ההשקעות מיטב-דש, מנורה וכלל.

לפטרוכימיים, אשר נמצאת בשליטת דיויד פדרמן וצמד שותפיו אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין, חוב פיננסי של כ-2 מיליארד שקל. רובו, כ-1.55 מיליארד שקל, למחזיקי האג"ח, שנחלקים לשש סדרות, שלחלקן (סדרות ב', ג' ו-ד') משעובדות מניות הנכס המרכזי שאותו מחזיקה הפטרוכימיים, מניות בזן (בית הזיקוק בחיפה), ולחלקן (סדרות א', ה' ו-ו') אין שעבוד.

יתרת החוב היא לבנק הפועלים, אשר לו חייבת החברה כ-300 מיליון שקל, אשר מובטחים באופן מלא במניות בזן, ולקרן המנוף בראשית, אשר לה חייבת הפטרוכימיים כ-120 מיליון שקל, ולה ביטחונות המכסים רק באופן חלקי את החוב כלפיה.

לאחר שהפטרוכימיים השתתפה באופן כמעט מלא בהנפקת הזכויות שערכה בזן לפני חודשיים, ההחזקה היחידה שלה היא 950 מיליון מניות בזן (כ-29.7% מהון החברה), ששוויין כיום עומד על 870 מיליון שקל - פחות ממחצית היקף החוב המתואם לנושים, מה שמלמד על עומק התספורת הצפויה, של יותר מ-50% על החוב.

הסדר חוב תקדימי

הסדר החוב שמציעה הפטרוכימיים למחזיקי החוב שלה הוא תקדימי בשוק ההון, ויציע למחזיקים שתי חלופות. הראשונה מדמה את פירוק החברה, ללא פירוק שלה בפועל, כך שכל מחזיק אג"ח יוכל לקבל את הנתח שלו מנכסי החברה, ללא עלויות פירוק. חלופה זו יכולה לעניין יותר את מחזיקי הסדרות המובטחות, שיקבלו את המניות המשועבדות להם, ואת חלקם היחסי במניות הלא משועבדות (כ-200 מיליון מניות, ששוויין בשוק עומד על 180 מיליון שקל).

החלופה השנייה שבה יכולים לבחור מחזיקי האג"ח, היא להישאר עם החוב, אשר ייפרס לטווח ארוך יותר, ועד פירעון החוב לא תשלם החברה למחזיקים ריבית. הפיצוי למי שיבחר באפשרות זו יהיה הקצאה בהיקף של עד 50% ממניות הפטרוכימיים, שלמעשה תהפוך לאופציה, הנמצאת רחוק מהכסף, על מניות בזן.

בפני מחזיקי האג"ח תעמוד דילמה: האם "לחתוך" את ההפסד שנגרם להם מההשקעה, ולהמיר את חוב החברה במניות בזן ואז להחזיק בהן ישירות או למכור אותן, או להישאר עם החוב ומניות הפטרוכימיים, מתוך תקווה כי מניית בזן תתאושש.

התקדמות ההסדר מקרבת את האפשרות שכמות משמעותית של מניות בזן תימכר על-ידי מחזיקי האג"ח של הפטרוכימיים, וזה אולי מה שגורם ללחץ על מניית בזן, שירדה אתמול ב-4.7%, במחזור מסחר גבוה.

תרומת הבעלים

דיויד פדרמן ויתר בעלי המניות הנוכחיים בפטרוכימיים, שנסחרת לפי שווי זניח של 27 מיליון שקל, צפויים להיות מדוללים באופן משמעותי בעקבות ההסדר. בחברה נותרו היום עובדים ספורים, לאחר שהמנכ"ל הוותיק ערן שוורץ עזב זה כבר, וסמנכ"ל הכספים, צוקי הרוש, שמונה לתפקיד במקומו - צפוי אף הוא לסיים את תפקידו בתחילת אפריל.

תרומת הבעלים להסדר החוב מסתכמת בשני אופנים: הראשון הוא התחייבות לנהל את הפטרוכימיים במשך תקופה של שלוש שנים לפחות ללא שכר, תרומה הנאמדת במיליוני שקלים בודדים מדי שנה.

האופן השני הוא הישארותם של בעלי הפטרוכימיים בחברה. זאת משום שלפטרוכימיים יש היתר שליטה מהמדינה בבזן. אם הפטרוכימיים תלך לפירוק, סביר להניח שאת מניותיה בבזן תרכוש החברה לישראל, השותפה עמה לשליטה בחברה, ואשר לה קיימת זכות סירוב ראשונה על המניות. במקרה כזה, יקובע ההפסד של מחזיקי האג"ח על תספורת בשיעור גבוה מאוד של 80%-85% למחזיקי האג"ח הלא מובטחות.

בפטרוכימיים ייכנסו כעת לתהליך של תיקון שטרי הנאמנות של סדרות האג"ח, שיהיה מקובל על נציגות מחזיקי האג"ח, ובמקביל, המומחה שמינה בית המשפט לטיפול בהסדר - רו"ח איציק עידן מפירמת בייקר-טילי - יכתוב את חוות דעתו לבית המשפט, אשר תומכת בהסדר הנוכחי. לאחר שיוגשו המסמכים לבית המשפט, הוא צפוי להורות על זימון אסיפות נושים לצורך אישור ההסדר.

נכון להיום, הנושא היחיד שנותר פתוח הוא מחלוקת עם קרן בראשית, בעלת שעבוד שני על מניות בזן המשועבדות לפועלים. הבנק צפוי לקבל במסגרת ההסדר בטוחה נוספת של כ-20 מיליון מניות, אשר תשמור על חלקו היחסי ביחס הנשייה, ובראשית דורשת שיינתן לה שעבוד שני גם על מניות אלו - מהלך שלו מתנגדים מחזיקי האג"ח.

"בתי זיקוק באירופה ייסגרו"

להערכת נעם פינקו מפסגות, בטווח הקצר עדיין צפויה לבזן תקופה מאתגרת, אבל בטווח הבינוני, ייתכן שהמצב ישתפר. "מרווחי הזיקוק הנמוכים יישארו בקרוב, בגלל עודף היצע תזקיקים באירופה. בתי הזיקוק באירופה מפסידים כסף, ומתישהו יימאס לחברות, והן יסגרו בתי זיקוק.

"אם לא תהיה הידרדרות נוספת בשוק, בזן אמורה לשלם את החובות שלה בשנתיים הקרובות ללא בעיה, כך שיש תקופה של שקט ללא צורך בהסדר חוב נוסף".

פינקו מסקר את בזן בהמלצת "מכירה", עם מחיר יעד של 0.95 שקל למניה - הגבוה כ-5% מהמחיר שבו נסחרת החברה.