החברה לישראל תמכור 7% ממניות כיל בשווי 2.7 מיליארד שקל

בחברה מציינים כי מטרת העסקה היא "הגדלת גמישות מבנה ההון ויצירת תשתית להקטנת החוב נטו" ■ הון החברה מממן כיום רק רבע מהמאזן

לצד כוונתה של חברת הדשנים כיל לבצע רישום כפול בבורסת ניו יורק - עליה הכריזה החברה באוגוסט - הודיעה היום החברה לישראל , שבשליטת עידן עופר, כי היא בוחנת אפשרות למכירת כ-7% ממניות כיל בשווי שוק של כ-2.7 מיליארד שקל כבר במהלך השנה הנוכחית.

בדיווח שהוציאה לבורסה מציינת החברה לישראל (המחזיקה 52% ממניות כיל) כי "דירקטוריון החברה הנחה את ההנהלה לבחון אפשרויות בקשר עם מניות כיל בהיקף של עד7% מההון: אפשרות לפיה תתקשר החברה בעסקה פיננסית מסוג נגזרת בקשר למניות כיל האמורות, אשר במסגרתה תקבל החברה מימון, תשאיל לגוף פיננסי את מניות כיל האמורות, והגוף הפיננסי ימכור את כל או חלק מהמניות האמורות; ואפשרות לפיה תמכור החברה את מניות כיל האמורות, או שילוב של שתי האפשרויות. מטרת העסקה היא הגדלת גמישות מבנה ההון ויצירת תשתית להקטנת החוב נטו של החברה".

נזכיר כי בשנתיים האחרונות ספגה החברה לישראל, בראשות המנכ"ל ניר גלעד, מספר מהלומות עסקיות כבדות, ובראשן כישלון מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, ההרעה ברווחיות כיל לאור התפרקות קרטל האשלג העולמי, והקשיים העסקיים אליהם נקלעו בזן וצים. זו האחרונה אף נדרשה להסדר חוב אגרסיבי, שני במספר.

החברה לישראל צפויה לפרסם את דוחותיה לסיכום 2013 ביום חמישי הבא, לאחר שבחודשים ינואר-ספטמבר הציגה הפסד של 214 מיליון דולר (לאחר הפסד של 146 מיליון דולר בשנת 2012 כולה). ההון העצמי של החברה (סולו) עמד בסוף ספטמבר על כ-2.1 מיליארד דולר, והוא מימן מאזן של 4.6 מיליארד דולר. כמחצית מהחוב של החברה הוא למחזיקי האג"ח.

החלטת החברה על מכירת המניות היא שלב ראשוני בלבד, שכן החברה לישראל מציינת כי הדירקטוריון טרם התכנס לקבלת החלטה בנושא התקשרות בעסקה, תנאיה, כמות ומחיר הני"ע של כיל שימכרו. בהתאם לכך מסתייגת החברה לישראל ומציינת כי "אין ודאות שהחברה אכן תתקשר בעסקה האמורה, וכי אין ודאות כי עסקה זו אכן תצא לפועל".

בעלת השליטה השנייה בגודלה בכיל, ענקית הדשנים הקנדית פוטאש (14%), מנועה מלרכוש מניות נוספות של כיל, לאחר שלא קיבלה אישור מהמדינה לעלות מעל החזקה זו.

כיל פרסמה את תוצאותיה

בד בבד פרסמה היום כיל, הנסחרת בשווי של 38 מיליארד שקל, את דוחותיה הכספיים לשנת 2013, לאחר שכבר דיווחה על תוצאותיה בדוחות המקדימים בחודש שעבר. מהתוצאות עולה כי ברווח הנקי הרבעוני של החברה נרשמה ירידה של 43%, וזה הסתכם בכ-119 מיליון דולר. הרווח הנקי השנתי ירד ב-37% ל-819 מיליון דולר.

החברה לישראל נמצאת בתהליך של פיצול החזקותיה, עליו הכריזה ביוני האחרון. לפי מתווה הפיצול המתוכנן תמשיך החברה לישראל להחזיק בשתי השקעותיה המרכזיות - כיל ובזן. יתר ההחזקות - שכוללות את צים, טאואר, מיזם הרכב הסיני קורוס, זרוע השקעות הקלינטק ICG וחברת תחנות הכוח ICP - יועברו לחברה חדשה שתירשם למסחר בבורסה זרה. מכירת מניות כיל עליה הודיעה החברה היום לא תשפיע ככל הנראה על המשך הליך זה.

כיל
 כיל