תרחיש בדוי אך מעורר אימה על היעלמות המטוס המלזי

מדינה זרה פרצה למערכת ההפעלה של המטוס באמצעות מחשב אישי

מטוס הבואינג 777 הוא מהמכונות המתוחכמות והמתקדמות שיש בעולם התחבורה האזרחית. מעבר לנתוני טיסה מרשימים, המטוס נבנה סביב תפיסת הפעלה בטיחותית, אוטומטית ומוגנת ככל האפשר מטעויות אנוש.

בליבה של המכונה, מערכת הפעלה מבוססת על שפת התיכנות Ada, שנבחרה על ידי מהנדסי הפרויקט בשל אמינותה והיכולת לפתח על גביה במהירות וביעילות פרויקטים מקבילים, שעתידים להתממשק זה עם זה.

חברות רבות פיתחו במקביל מערכות בקרה עבור ה-777. כך למשל, חברת Honeywell פיתחה את מערכות המידע המרכזיות של המטוס על גבי 630 אלף שורות קוד וכמו כן פיתחה את תוכנת הבקרה להגאי הטיסה. חברת Hydro-Aire פיתחה את מערכת הבקרה לבלמים, המהווה מרכיב קריטי להבטחת נחיתה רכה ובטוחה. חברת Sundstrand פיתחה את תוכנת השליטה למערכת החשמל של המטוס, בפרויקט שהכיל 80,000 שורות קוד. התיכנות הקפדני של הבואינג 777 והתיכנון המכני שלו הפכו אותו לאחד מכלי הטיס הבטיחותיים והאמינים בעולם.

הכל נראה תקין

טיסה מספר 370 המריאה מקואלה לומפור שבמלזיה בשעה 00:41 בדרכה לבייג'ין. כשלוש שעות לפני ההמראה נפגשו הטייסים בעמדת ה-Dispatch (מרכז לבקרת טיסות) ואספו שם את נתוני הטיסה. מאוחר יותר, על המטוס, הם הזינו את הנתונים לתוך מערכות הטיסה השונות. לאחר מכן ערכו את הבדיקות הנחוצות לפני ההמראה. הכל נראה תקין.

מספר רגעים לאחר ההמראה, בגובה של כשש מאות רגל הם העבירו את מערכות ההיגוי הידניות ומכשירי הבקרה למצב אוטומטי. המשמעות: כמקובל במטוסי ה-777, החל מאותו רגע ועד לאחר הנחיתה, המטוס נשלט למעשה על ידי תוכנת בקרה מתוחכמת. כרבע שעה לאחר ההמראה כבו הנורות הדורשות מהנוסעים להיחגר בחגורות הבטיחות שבכיסאותיהם והם התרווחו במושבים בציפייה לטיסת לילה ארוכה.

הנוסע בכיסא 36A פתח את המחשב הנייד שלו וכפי שציווה עליו הסוכן האיראני הסמוי שהעביר לידיו כרטיס טיסה ודרכון יום קודם לכן, הפעיל תוכנת משחק כדורגל די פרימיטיבית, אבל כזו שתוכל להעסיק אותו ער במשך מספר שעות. לא היה לו מושג למה מישהו מוכן לשלם לו 5,000 דולר ועוד טיול של שבוע בסין הקלאסית, הכל משולם מראש, כולל בתי מלון, ארבע ארוחות ביום וביקור באתרים מפורסמים. אבל אם זה מה שמנהל חברת התרופות שבה הוא עובד כבר שנתיים מעניק לו כבונוס מיוחד, אז למה לא, בשמחה.

הנוסע בכיסא 40E היה מתלמד ביחידה מיוחדת במשמרות המהפכה האיראניים. הוא נשם לרווחה עם עלייתו למטוס תוך שימוש בדרכון מזויף שנמסר לו מבעוד מועד. זה היה המבחן הכמעט אחרון בדרך להסמכתו כסוכן מיוחד של יחידת "כוח קודס", האחראית בין השאר על הפעלת פיגועי טרור ברחבי העולם. השלב האחרון יהיה לבצע מצגת אותה עליו לשנן בשעות הקרובות מתוך מחשב שנמסר לו עם הגעתו לשדה התעופה. הוא הצטווה לפתוח את המחשב לאחר ההמראה.

הנוסע בכיסא 25F קיבל גם הוא הוראות דומות. אבל, עבר עליו יום ארוך, הוא היה עייף משבוע של התרוצצות בדרכים ותרדמה עמוקה נפלה עליו עוד בטרם ההמראה. שני מחשבים מתוך שלושה הופעלו עוד לפני שהמטוס הגיע לגובה השיוט המתוכנן של 38 אלף רגל, וכך החלה הספירה לאחור בטיסה 370.

בתא הטייס תמו הבדיקות האחרונות. הקברניט לגם מכוס מיץ תפוחים שהכניסה לתא הדיילת הראשית, פתח את המיקרופון ומסר לנוסעים את ברכתו השגרתית. הם יטוסו במשך כשבע שעות, מזג האוויר בבייג'ין בהיר ונאה, הוא מאחל להם שינה עריבה. לאחר מכן גם פנה למגדל הפיקוח הקרוב, מסר לבקרי הטיסה שהכל תקין ואיחל להם לילה טוב. השעה היתה 01:15.

מאות אלגוריתמים

שני המחשבים הניידים של הנוסעים ב-36A וב-40E החלו את עבודתם העצמאית. קטעי תוכנה בלתי נראים הריצו סקריפטים שונים ובהסתמך על מאות אלגוריתמים מורכבים חיפשו Exploits (פרצות) במערכת ההפעלה המתועדת היטב של המטוס, אליה התחברו דרך תקשורת Wi-Fi סטנדרטית, המופעלת כיום בקווי תעופה רבים. בעוד בעליהם של המחשבים משתמשים בהם למשחק כדורגל וללימוד מצגת, מצאו תוכנות ההתקפה Backdoors ("דלת אחורית") אל ליבת מערכת ההפעלה ושתלו קטעי קוד במספר מוקדים במערכות המיחשוב של המטוס. קטעי הקוד הללו החלו לפעול מול המערכות השונות תוך שהם מזדהים כ"אדמיניסטרטורים". כמה טוב שחברת בואינג מתעדת לפרטי פרטים ובדיוק רב את מערכות התוכנה שלה, לטובת אנשי השירות הטכני.

עשר דקות לאחר מכן, בשעה 01:25 הסתיימה הסייבר-השתלטות. טיסה 370 נחטפה על ידי תוכנת מחשב עוינת ששלטה בכל מערכות הבקרה של המטוס, קבעה את מסלול הטיסה שלו ובמקביל שידרה דיסאינפורמציה רבת היקף, שיצרה אשליית תקינות ושיגרה במערכות העקיבה והצגים שבתא הטייס. 239 נוסעים ואנשי צוות הפכו מרגע זה לחטופים.

בשעה 01:30 הופסק הקשר לעולם החיצון. צגי המסכים השונים בתא הטייס המשיכו להציג נתוני טיסה שגרתיים לחלוטין. המטוס החל לאבד גובה בקצב של 200 רגל בדקה. קצב השינויים היה כה איטי, עד שאיש מנוסעי המטוס, כולל הטייסים המנוסים, לא יכול היה לחוש בירידה האיטית הזו. הם גם לא יכלו להבחין בסטייה הקלה של מעלה לדקה שהביאה את המטוס לסטייה של 150 מעלות ממסלולו המקורי לאחר כשעתיים וחצי. גובה המטוס בזמן הזה היה 4,000 רגל. בשעה 02:40 איתרו רדארים צבאיים את המטוס במרחק מאות קילומטרים ממסלולו המקורי ובכיוון טיסה שונה לחלוטין מהמתוכנן. זו היתה התשדורת האלקטרונית האחרונה שהגיעה מהמטוס.

תוכנת השתלטות

בשעה 04:30 עבר רעד בגופו של קברניט המטוס. מבעד לחשיכה הוא ראה מתחתיו מקבץ אורות קטן שלימד על קבוצת איים שלא אמורה להימצא בנתיב הטיסה של המטוס ובטח שלא במרחק האנכי המינימלי מתחתיו, אותו הצליח לאמוד בעיניו המנוסות. מצב חירום. הוא הפעיל מיידית את אותות החירום בהם ניתן לעשות שימוש כאשר קברניט המטוס חש בסכנה. במקביל, שיחרר את הגאי המטוס ומערכות הניווט והבקרה ממצב טיסה אוטומטי.

לחרדתו, נוכח שהגאי המטוס הדיגיטליים המשוכללים מסוג Fly-By-Wire, המאפשרים הטסה עדינה ומדויקת להפליא, אינם שולטים לחלוטין בכלי הטיס, שממשיך ליעדו הלא ברור ומתעלם מניסיונות הטייס לשלוט בו. קריאותיו במערכת הקשר בתדרי החירום הבין לאומיים לעולם לא עברו את המרחק מהמיקרופון הצמוד לפיו אל אנטנת המשדר של המטוס. תוכנת ההשתלטות יירטה את השידורים האלה והעלימה אותם.

באותה שעה, במטה משמרות המהפכה באיראן דיווח מפקד היחידה למבצעים מיוחדים למפקדו העליון: "המפקד, בשם האל הרחום, אני מאושר לדווח לך על חטיפת הסייבר הראשונה אי פעם. הישג אדיר, שאפילו האויב הציוני לא חלם עליו ואין לו כל דרך להתגונן בפניו. מהיום, כל טיסה ברחבי העולם נתונה לשליטה שלנו ונוכל לעשות בה ככל העולה על דעתנו. אני לפקודתך, המפקד!"

* יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל