"האופטימיות של הפד תתרום להמשך המגמה החיובית"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: שוק אגרות החוב צפוי להמשיך לסבול מחולשה, כלומר ירידות שערים באגרות החוב הארוכות ועלייה בתשואה עליהן

ישיבת הפד הראשונה של יילן בתפקיד היתה שלשום ואתמול במרכז העניינים בקרב פעילי המניות ושוקי האג"ח מסביב לעולם. ג'נט יילן הודיעה כצפוי על המשך הצמצום בתוכנית ההרחבה הכמותית ב-10 מליארד דולר נוספים, אולם המשקיעים חיפשו וגם קיבלו התייחסות למצב הכלכלה ולרמזים ראשונים לגבי המועד בו יתחיל הפד להעלות את הריבית ולגבי השיקולים שינחו אותו.

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מציין כי יילן הציגה בסה"כ אופטימיות באשר למצב הכלכלה וציינה כצפוי את מזג האוויר כגורם משמעותי וחד פעמי שהשפיע לרעה על הנתונים בחודשים דצמבר וינואר. בעבר הציב הפד יעד לרמת אבטלה של 6.5%, לפני שישנה את המדיניות המאד מרחיבה שלו, אבל יילן ציינה שהבנק המרכזי ייקח בחשבון מגוון של פרמטרים בטרם יחליט על שינוי המדיניות הזו ולא יסתפק ביעד כמותי של נתון בודד.

"בנושא זה ציינה יילן שנתון האבטלה לעיתים אינו משקף במדוייק את המציאות מאחר וחלק מן המובטלים שמתייאשים, מפסיקים לחפש עבודה. יתרה מכך, ייתכן שדווקא שיפור בשוק התעסוקה, יחזיר תקווה לאותם מובטלים ובטווח קצר, נראה הרעה בנתון זה דווקא משום שמובטלים מיואשים יחזרו למעגל מחפשי העבודה".

בתשובה לשאלת הכתבים, יילן התייחסה לראשונה למועד העתידי בו הבנק צפוי להתחיל בתהליך של העלאת הריבית וייתכן שכשלה בלשונה מבלי לתכנן זאת מראש. כך או כך, יילן פירשה את המונח "considerable period", לפרק זמן שיכול להימשך סביב חצי שנה. כלומר, הבנק המרכזי עשוי להעלות את הריבית כחצי שנה לאחר שתסתיים תוכנית רכישות האג"ח. על פי הקצב הנוכחי, תוכנית הרכישות צפויה להסתיים תוך כחצי שנה, כך שאם לא יהיו הפתעות, הריבית לטווח קצר צפויה להתחיל לעלות תוך כשנה מהיום, בכפוף כמובן למגוון פרמטרים שהפד ימשיך לעקוב אחריהם.

בין הפרמטרים החשובים אחריהם הפד יעקוב ניתן למנות את: מצב שוק התעסוקה, שימדד לא רק על בסיס הנתון הכמותי של אחוז המובטלים אלא גם על ידי נתונים נוספים, בנוסף יעקוב הפד אחר קצב האינפלציה וקצב הצמיחה. מכלול הפרמטרים הללו יקבע את מועד וקצב העלאת הריבית קצרת הטווח וכן את המשך קצב צמצום תוכנית הרכישות שכעת עומד על 10 מליארד דולר בחודש.

קבין מעריך ששוק אגרות החוב צפוי להמשיך לסבול מחולשה, כלומר ירידות שערים באגרות החוב הארוכות ועלייה בתשואה עליהן. כבר שלשום בתגובה לדברים, עלתה התשואה על אגרות החוב ל-10 שנים מכ-2.69% לכ-2.77%. "להערכתנו, תוך זמן קצר יחסית התשואה עלולה לעלות גם ל-2.9% ובטווח של מספר חודשים אף לעבור את רמת ה- 3%. שוק המניות, אמנם נחלש אתמול ככל הנראה על רקע הצפי לעליית ריבית מוקדם משציפו, אך להערכתנו האופטימיות של הפד דווקא תתרום להמשך המגמה החיובית על רקע הצפי להמשך שיפור ברווחי החברות ושיפור כללי במצב הכלכלה".