מייסד אבנר בדרך לאקזיט של 40 מ' ד' בגיל 85

אבי תגלית הגז הראשונה, ד"ר אלי רוזנברג, מכר שליש מזכויותיו לאלייד שבניהולו של רו"ח סוארי ■ תמלוג העל של רוזנברג מבטיח לו תשלום של 2.625% מהכנסותיה של אבנר ממכירת גז ונפט

הגיאולוג ד"ר אלי רוזנברג, מייסד שותפות חיפושי הגז אבנר, מכר שליש מזכויותיו על תמלוג העל לתאגיד אלייד שבניהולו של רו"ח יצחק סוארי. לפי ההערכות, רוזנברג צפוי לקבל כ-40 מיליון דולר. תמלוג העל של רוזנברג מבטיח לו תשלום של 2.625% מהכנסותיה של אבנר ממכירת גז ונפט. אבנר שותפה בכל מאגרי הגז של ישראל, ומחזיקה בין היתר 22.67% ב"לוויתן", 15.625% ב"תמר" ו-26.4% ב"תנין".

ל"גלובס" נודע, כי הצדדים בעסקה פנו לאחרונה למועצת הנפט שבמשרד התשתיות הלאומיות וביקשו את אישורה להעברת הזכויות ברישיונות. בשוק האנרגיה מעריכים כי העסקה תומחרה בשווי דומה לזה שבו רכש יצחק תשובה בסוף 2011 את השליטה במניות כהן פיתוח, שמחזיקה אף היא בתמלוג על של 2.875% מהזכויות באבנר.

לפי הנחה זו, זכויותיו של רוזנברג באבנר שוות כ-140 מיליון דולר, והשליש שנמכר - 46.666 מיליון דולר. במסגרת רכישת כהן פיתוח, שילם תשובה 275 מיליון שקל תמורת 51% ממניות החברה שהחזיקה בשני נכסים נוספים מלבד תמלוג העל: 0.9% מיחידות ההשתתפות של אבנר (המזכים בדיבידנד) ו-50% מהשותף הכללי (המזכים בהכנסות מדמי ניהול).

רוזנברג הנחשב לאחד מבכירי הגיאולוגים, ייסד את אבנר ב-1991 יחד עם שותפו דוד כהן. אז נקבע כי השניים יהיו זכאים לתמלוג על בגובה 6%, שיחולק ביניהם בשווה. מדובר בשיעור נמוך יחסית למקובל בענף. מאוחר יותר הסכימו רוזנברג וכהן להקצות נתח מתוך תמלוג העל לג'ו אלמליח מיואל, שהעסיק את רוזנברג כיועץ לקבוצתו. אלמליח קיבל במקור תמלוג על בגובה אחוז, אך לאחר תגלית מארי-B בשנת 2000, ירד חלקו לחצי אחוז. במהלך השנים קיבל רוזנברג תמלוגים בהיקף המוערך במעל 20 מיליון שקל על הכנסות מיזם ים תטיס ממכירת הגז במארי-B.

ד"ר אליהו רוזנברג (85), נולד בברלין ב-1928 ועלה לארץ ב-1933. לאחר ששירת בצה"ל במלחמת העצמאות, נסע ללמוד גיאולוגיה בשוויץ. לאחר שהשלים דוקטורט חזר לארץ ועבד כגיאולוג ראשי במספר חברות ממשלתיות שעסקו בחיפושי נפט. בשנות ה-80' היה שותף להקמת ישראמקו ויואל וסייע לאיל הנפט היהודי ארמנד האמר בחיפושי הנפט הראשונים בים. שותפות אבנר, הנקראת על שמו, הוקמה ע"י רוזנברג בשיתוף עם דוד כהן ואחיינו גדעון תדמור. תגלית הגז הראשונה, נועה, נקראת על שם בתו.

רוזנברג ששימש יועץ מקצועי לדלק קידוחים, שכנע את קבוצת דלק לקדוח ברישיון שבו התגלה מאגר מארי-B שסיפק כשני שליש מתצרוכת הגז הטבעי של ישראל בשנים 2004 עד 2012.

חלקו של רוזנברג בהכנסות ממכירת גז
 חלקו של רוזנברג בהכנסות ממכירת גז