יו"ר ועד עובדי הברום מציג: נפוטיזם ושכר של 90 א' ש'

אבנר בן סניור הוא ממובילי מחאת העובדים במפעלי כיל באזור הדרום ומועסק בחברה מזה 27 שנה ■ טוען: "הנהלת כיל מנסה להסיט את האש אליי; משחקים משחק מכוער כדי לכסות על אלה שמשתכרים 200 מיליון שקל בשנה"

עלות השכר של יו"ר ועד עובדי תרכובות הברום שבנאות חובב, אבנר בן סניור, מסתכמת בכ-950 אלף שקל בשנה, לא כולל בונוס שנתי של כ-53 אלף שקל ועלות אחזקה והוצאות רכב של יותר מ-86 אלף שקל. בתחשיב חודשי מדובר בכ-90 אלף שקל בחודש - כך נודע ל"גלובס".

בן סניור הוא ממובילי מחאת העובדים במפעלי כימיקלים לישראל (כיל) באזור הדרום: הוא עובד בחברה 27 שנה וב-9 השנים האחרונות מכהן בתפקיד יו"ר ועד העובדים. בתרכובות הברום כאלף עובדים והמפעל נחשב לאחד הגדולים של קבוצת כיל בדרום.

נתונים שהגיעו לידי "גלובס" מעידים, כי בן סניור הוא לא היחיד שנהנה מתנאי העסקה נאים ונוחים במפעל: שני אחיו, רונן ואלי, מועסקים בחברה בתפקידים שונים; אח נוסף שלו, שרון, נקלט לפני כ-4 שנים במפעל אחר של כיל, פריקלאס; בתו מועסקת בחברת הברום כמהנדסת ביוטכנולוגיה, ובעלה עובד בחצי השנה האחרונה בחברה אחרת של כיל, רותם אמפרט. הרשימה שהגיעה לידי "גלובס" כוללת גם את אחיינו של בן סניור, שנקלט בחברת הברום לפני כ-5 שנים.

חישובים שנעשו מעלים כי עלות שכרם השנתית של בני משפחת בן סניור המועסקים בכיל מסתכמת ביותר מ-3.6 מיליון שקל. מהנתונים עולה כי אמנם בן סניור משתכר בשכר הגבוה ביותר מבין קרוביו, אך גם אחיו ושאר קרוביו נהנים מבונוסים שנתיים של עד כמה עשרות אלפי שקלים בשנה.

"זה נראה כמו נפוטיזם בהתגלמותו", אומר גורם המעורה במתרחש בקבוצת כיל, על רקע התסיסה בקרב העובדים בעקבות התוכניות להתייעלות ולפיטורים נרחבים. ועדי העובדים במפעלי כיל הצהירו בשבועות האחרונים על איחוד כוחות מול הנהלת הקבוצה, בניסיון לבלום או למזער את תוכניותיה. בינתיים, אין משא ומתן בין הצדדים, והעובדים משבשים את העבודה. את טענותיהם העובדים מכוונים אל הראש, המנכ"ל סטפן בורגס, ומייחסים לו תוכנית סודית שבמרכזה העתקת חלק ניכר מפעילות הקבוצה למדינות אחרות.

בן סניור לוקח חלק מרכזי במאבק ומרבה לתקוף את בורגס ואת ראשי החברה. גורמים שמעורים במצבת כוח האדם של חברת הברום תוהים בקול רם: "כיצד אדם שהולך עם קוביית חמאה על הראש יוצא אל השמש? והוא מטיף פה מוסר?".

בוועד העובדים של תרכובות הברום מכוונים את האצבע אל הנהלת כיל בטענה שהיא מנסה לפגוע אישית בבן סניור על מהלכי המחאה שהוא מוביל: "הם משחקים משחק מכוער. הם הזהירו שנשלם מחיר על המאבק הזה", נטען בקרב פעילים בוועד.

"הלוואי שהייתי מרוויח ככה"

בן סניור עצמו טוען כי הדלפת פרטיו האישיים הייתה מהלך צפוי: "היה לי ברור שבשלב מסוים מישהו ייראה לנכון לרדת נמוך מדי כדי לכסות על אלה שמשתכרים 200 מיליון שקל בשנה", אמר בתגובה ל"גלובס", "הלוואי שעלות השכר שלי הייתה 950 אלף שקל. בטופס 106 אני רואה פחות, אבל אני לא יודע מה עלות השכר, ומה הם מכניסים לשם. על הרכב אני משלם מדי חודש 5,500 שקל ואני לא יודע כמה ההנהלה מוסיפה מצדה. זה רכב שנגזר מתפקידי כיו"ר ועד העובדים וכשלא אהיה בתפקיד זה ייקחו לי אותו. הבונוס שלי לא חריג. כולם מקבלים בונוסים".

בהתייחס לשני אחיו, שמועסקים בתרכובות ברום, אמר בן סניור כי הם נקלטו בחברה לפני 25 שנה, "עוד הרבה טרם נבחרתי ליו"ר הוועד. זה היה עוד בימים שבהם בחברה התחננו לעובדים. הטענה שאחיי מועסקים בחברה נכונה, אבל היא גם מכוערת, וזאת מעבר לכך, שבחברת הברום יש חוק: לכל עובד מותר להכניס לשורותיה בן משפחה אחד. כמובן שזה בהתאם לכישוריו של העובד ובהתאם למשרה פנויה. גם אחיי הכניסו את ילדיהם, ולכן זה נראה הרבה. להשליך רפש זה קל, אבל באמת שזה מה שנהוג. בעבר, לפני שהייתי יו"ר ועד, בכלל לא הייתה הגבלה לגבי מספר בני משפחה שעובד יכול להכניס לשורות החברה. עצרנו את התופעה הזאת כדי למנוע מצב של 'מאפיונריות'. אבל בסדר, הנהלת כיל מנסה להסיט את האש ממנה, מתאוות הבצע של בכיריה ומכוונים אותה אליי. אין כאן תופעה של נפוטיזם. אם תיקח את רשימת כל מאות העובדים בחברה, תגלה שאני לא חריג".

בהנהלת כיל אמרו, כי "כיל מסרבת לשתף פעולה עם כתבה זו".

אלא שחרף העמדה הסטרילית שנוקטת הנהלת כיל, בעלי תפקידים בתרכובות הברום טענו היום, כי גם קרוביהם של בכירים בהנהלת הקבוצה מועסקים בחברות השונות השייכות לה או בחברות הקשורות עמה. "אני מסכים עם האמירה שלפיה כשיש חמאה על הראש - אסור לצאת אל השמש. זאת אמירה מאוד נכונה", סיכם בן סניור.